Scientific collaboration and sites of chemistry: a Spanish case study in the first half of the 20th century
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2014.4.1163Keywords:
Scientific collaboration, schools of research, sites of chemistry, José Casares Gil, 20th century, SpainAbstract
The study of schools of scientific research and research groups has been approached from different disciplines, such as sociology or the history of science, with the aim of analyzing the changes and evolution of science and its paradigms, the professionalization of scientific activities, scientific styles, emergence of scientific specialties and the intensity of scientific relationships. This paper considers the role of José Casares Gil (1866-1961) for producing a historical study on the relation between research schools, scientific sites and scientific collaboration. José Casares ran several university and institutional laboratories, such as the central customs laboratory of Madrid, and the chemical analysis laboratories of the faculties of pharmacy in Barcelona and Madrid. These spaces allowed him to be in contact with many students, colleagues, industrialists and members of other institutions. By considering these spaces this paper will discuss whether Casares succeeded in creating a research school.
Downloads
References
Abir-Am, P. (1993). Women in research schools: approaching an analytical lacuna in the history of chemistry and allied sciences. En: Mauskopf, S.H., (ed.), Chemical Sciences in the modern world, Philadelphia, University of Pennsylvania, pp. 375-392.
Amaral, I. (2006). A emergência da bioquímica em Portugal: as escolas de investigação de Marck Athias e de Kurt Jacobsohn, Porto: Fundação para a Ciência e a Tecnologia.
Arribas Jimeno, S. (1985). Introducción a la Historia de la Química Analítica en España, Oviedo: Universidad de Oviedo.
Ayala-Gascón, M.; Aleixandre-Benavent, R.; Gandía-Balaguer, A.; (2012). Indicadores de actividad científica en investigadores singulares: perfil bibliométrico de Eduardo Primo Yúfera, expresidente del CSIC. Revista Española de Documentación Científica, 35, 2, 209-237. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2012.2.887
Baraona Vilar, J.L. (2003). La dimensión del exilio científico republicano de 1939. En: Barona, J.L., (coord.), Ciencia, salud pública y exilio (España, 1875-1939). Valencia: Universidad de Valencia.
Baraona Vilar, J.L. (2007). Los laboratorios de la Junta de Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (J.A.E) y la Residencia de Estudiantes (1912-1939), Asclepio, LIX, (2), 87-117. http://dx.doi.org/10.3989/asclepio.2007.v59.i2.233
Bertomeu Sánchez, J.R. (2008). Review. Isabel Amaral, A Emergência da Bioquímica em Portugal: As Escolas de Investigação de Marck Athias e de Kurt Jacobsohn, Journal of History of Science and technology, 2, 225-229.
Boatella Riera, J. (2002). Dades per a la historia de la Bromatologia (i de l’Análisi Química, la toxicología i la Nutrició) a la Facultat de Farmàcia de la UB (1845-2002), Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona.
Camarasa Castillo, J. (2000). Cent anys de passió per la natura: una historia de la Institució Catalana d’Història Natural: 1899-1999, Barcelona: Institut d’Estudis Catalans.
Casares Gil, J. (1911). Tratado de análisis químico: Tomo I Análisis Cualitativo mineral, Madrid: Imp. Viuda e Hijos de Tello.
Casares López, R. (1987). Recuerdos de una vida: José Casares Gil. En: Homenaje al farmacéutico español, Madrid: Laboratorios Beecham, pp. 107-118.
Finholt, T.A.; Olson, G.M. (1997). From laboratories to collaboratories: a new organizational form for scientific collaboration, Psychological Science, 8, 1, 28-36. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9280.1997.tb00540.x
Fruton, J. S. (1990). Contrasts in Scientific Style: Research Groups in the Chemical and Biochemical Sciences, Philadelphia: American Philosophical Society.
Geison, G. L. (1981). Scientific change, emerging specialties and research schools, History of Science. 10, 20-40.
González Alcaide, G.; Valderrama Zurrián, J.C.; Aleixandre Benavent, R.; (2012). Análisis del proceso de internacionalización de la investigación española en ciencia y tecnología (1980-2007). Revista Española de Documentación Científica, 35, 1, 94-118. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2012.1.847
Gooday, G., (2008). Placing or Replacing the laboratory in the History of Science?, Isis, 99, 783-795. http://dx.doi.org/10.1086/595772
Jo Nye, M., (1993). From chemical philosophy to theoretical chemistry: dynamics of matter and dynamics of disciplines, 1800-1950, Berkeley: University of California Press.
López de Azcona, J.M., (1988). El análisis espectroquímico durante la JAE. En: Ron, J.M., 1907-1987, la Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas, 80 años después, Madrid: CSIC, pp. 301-312
López González, A. (1988). El Laboratorio Central de análisis químico de Aduanas: a propósito de su centenario 1888/1988, Madrid: Dirección General de Aduanas e Impuestos Especiales.
López Piñero, J.M., (1972). El análisis estadístico y sociométrico de la literatura científica, Valencia: Centro de Documentación e Informática Médica.
Montequi Díaz de Plaza, R., (1921). Elementos de química moderna: teórica y experimental, Santiago: Tipografía de "El Eco de Santiago".
Morrell, J. (1972). The chemist breeders: the research schools of Liebig and Thomson, Ambix, 19, 01-46.
Nieto-Galán, A. (2004). "Free radicals in the European periphery: 'translating' organic chemistry from Zurich to Barcelona in the early twentieth century", BJHS, 37, (2), 167-191. http://dx.doi.org/10.1017/S0007087404005436
Otero Carvajal, L. E. (2001). La destrucción de la ciencia en España. Las consecuencias del triunfo militar de la España franquista, Historia y Comunicación social, 6, 149-186.
Puerto Sarmiento, J. (2011). Cosas de familia. Exilio externo e interno: los profesores represaliados tras la Guerra Civil en la Facultad de Farmacia de la Universidad Central de Madrid. En: Barona, J.L., El exilio científico republicano, Valencia: Universidad de Valencia, pp. 411-430.
Remesal Rodríguez, J.; Aguilera, A., Pons, L., (2000). Comisión de antigu.edades de la Real academia de Historia: catálogo e índices. Cataluña, Madrid: Real Academia Historia.
Sánchez-Ron, J.M.; Roca-Rosell, A. (1993). Spain's First School of Physics: Blas Cabrera's Laboratorio de Investigaciones Físicas, Osiris, 8, 127-155. http://dx.doi.org/10.1086/368721
Santesmases, M.J.; Muñoz, E. (1997). Scientific Organizations in Spain (1950-1970): Social Isolation and International Legitimation of Biochemists and Molecular Biologists on the Periphery, Social Studies of Science, 27, (2), 187-219. http://dx.doi.org/10.1177/030631297027002001
Suay Matallana, I. (2012). Ciència, política i diplomàcia: José Casares Gil (1866-1961). En: Grapí Vilumara, P.; Massa Esteve, M. R., Actes de la IX Jornada sobre la Història de la Ciència i l'Ensenyament, Barcelona: SCHCT-IEC, pp. 127-132.
Suay-Matallana, I. (2013). Research schools y colaboración científica: el caso del químico analítico José Casares Gil 1866-1961. En: González Alcaide, G.; Gómez Ferri, J.; Agulló Calatayud, V. (coords.), La colaboración científica. Una aproximación multidisciplinar, Valencia: Nau llibres, 141-152.
Suay Matallana, I. (2014). Análisis químico y expertos en la Espa-a contemporánea: Antonio Casares Rodríguez (1812-1888) y José Casares Gil (1866-1961), Valencia: Universidad de Valencia, tesis doctoral.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.