Analyzing the composition of Spanish Dissertation Committees in Translation and Interpreting

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2021.3.1750

Keywords:

doctoral dissertations, dissertation committee, translation and interpreting, Bibliometrics, scientific production patterns, gender

Abstract


A study about the Spanish Doctoral Dissertations in Translation and Interpreting subjets is presented, and it is aimed at the members of the Dissertation Committees and its advisors. The database TESEO was consulted in order to identify all the dissertations presented during the period 1997-2018, as well as the members of their Dissertation Committees (president, secretary and board members). Before analyzing the data available, their gender and their institutional affiliations were labeled. Four advisors have been in charge of more than ten doctoral dissertations. A tendency towards a single-advisor direction was also detected. The Andalusian universities have generated the greatest number of Doctoral Dissertations. It was also identified a group of professors who have influence over the evaluation of these doctoral dissertations, even though they have not been in charge of a high number of doctoral dissertations within this field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aixelá, J. F. (2010). Una revisión de la bibliografía sobre traducción e interpretación médica recogida en BITRA (Bibliografía de Interpretación y Traducción). Panace@, 11(32), 151-160.

Alarcón, E. V. (2019). La producción científica española en moda a través de las tesis doctorales. Revista Prisma Social, 24, 209-232.

Baggio, M. A., Rodrigues, M. A., Erdmann, A. L., Figueiredo-Barbieri, M. C., Vieira, M. M. d. S. (2014). Production of nursing thesis and dissertations in Portugal, 2000-2010: a bibliometric study. Texto & Contexto-Enfermagem, 23(2), 250-260. https://doi.org/10.1590/0104-07072014002190012

Boletín Oficial del Estado (1985). Real Decreto 185/1985 del Ministerio de Educación y Ciencia de 16 de febrero por el que se regula la obtención y expedición del título de doctor y de otros estudios posgraduados.BOE,1985(41)3947-3953.

Boletín Oficial del Estado (1998). Real Decreto 778/1998, de 30 de abril, por el que se regula el tercer ciclo de estudios universitarios, la obtención y expedición del título de Doctor y otros estudios de postgrado. BOE, 1998(104) 14688-14696.

Boletín Oficial del Estado (2001). Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. BOE, 2001(307) 49400-49425.

Boletín Oficial del Estado (2007). Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. BOE, 2007(89) 16241-16260.

Boletín Oficial del Estado (2011). Real Decreto 99/2011, de 28 de enero, por el que se regulan las enseñanzas oficiales de doctorado. BOE, 2011(35) 13909-13926.

Burnett, P. C. (1999). The supervision of doctoral dissertations using a collaborative cohort model. Counselor education and supervision, 39(1), 46-52. https://doi.org/10.1002/j.1556-6978.1999.tb01789.x

Fernández-Cano, A., Torralbo, M., Vallejo, M. V. (2008). Revisión y prospectiva de la producción española en tesis doctorales de Pedagogía (1976-2006). Revista de investigación educativa, RIE, 26(1), 191-208.

Casanueva-Roche, C., Escolar-Pérez, B., Larrinaga-González, C. (2007). Red social de Contabilidad en España a partir de los tribunales de tesis. Spanish Journal of Finance and Accounting/Revista Española de Financiación y Contabilidad, 36(136), 707-726. https://doi.org/10.1080/02102412.2007.10779633

Castelló-Cogollos, L. (2016). El campo de la Sociología en España (1976-2013). Análisis sociométrico y de redes de las tesis doctorales y sus tribunales. Tesis doctoral, Universitat de Valencia. Valencia.

Comisión Académica del Consejo de Universidades (1996). Resolución 28/1996, de 28 de noviembre, por la que se hace público el acuerdo de 17 de junio de 1996, de la Comisión Académica del Consejo de Universidades, por el que se crean nuevas áreas de conocimiento. (1996, 10 de diciembre).BOE, 297, 36908-36908.

Creswell, J. W., Miller, G. A. (1997). Research Methodologies and the Doctoral Process. New Directions for Higher Education, 99, 33-46. https://doi.org/10.1002/he.9903

De Jesus Nascimento, M. (2000). Producción científica brasileña en España: documentación de las tesis doctorales. Ci. Inf, 29(1), 3-13. https://doi.org/10.1590/S0100-19652000000100001

Díaz-Campo, J. (2014). La investigación sobre Internet en las facultades de Comunicación españolas. Análisis bibliométrico de tesis doctorales (1997-2012). Documentación de las Ciencias de la Información, 37, 305-320. https://doi.org/10.5209/rev_DCIN.2014.v37.46828

do Nascimento, E. R., Pérez, M. S. T. (2011). Cuestiones de género en las tesis doctorales sobre Enfermería en España.Metas de enfermería,14(5), 72-76.

Kagra, S. K., Sharma, S. (2014). A reference analysis of doctoral theses in the field Education: An interesting issue for librarians as well as scientometricians or bibliometricians. International Journal of Library and Information Science, 6(3), 22-27. https://doi.org/10.5897/IJLIS2013.0410

Kumar, S., Johnson, M., Hardemon, T. (2013). Dissertations at a distance: Students' perceptions of online mentoring in a doctoral program. International Journal of E-Learning & Distance Education/Revue internationale du e-learning et la formation à distance, 27(1), article_3.

López-Cózar, E. D., Torres-Salinas, D., Jiménez-Contreras, E., Ruiz-Pérez, R. (2006). Análisis bibliométrico y de redes sociales aplicado a las tesis bibliométricas defendidas en España (1976-2002): temas, escuelas científicas y redes académicas. Revista Española de Documentación Científica, 29(4), 493-524.

Maz-Machado, A., Torralbo-Rodríguez, M., Gutiérrez-Arenas, M. P., Morales Sillero, F. (2012a). Citation patterns in Educational Science theses at the University of Córdoba. Library Philosophy and Practice (e-journal).

Maz-Machado, A., Bracho-López, R., Torralbo-Rodríguez, M., Gutiérrez-Arenas, M. P., Jiménez-Fanjul, N., Adamuz-Povedano, N. (2012b). Redes académicas generadas por las tesis doctorales de educación matemática en España.Revista De Investigación Educativa,30(2), 271-286. https://doi.org/10.6018/rie.30.2.116421

Mosteiro, M. J., Porto, A. M. (2014). Análisis bibliométrico de la producción de tesis doctorales del área de ciencia y tecnología: un análisis por sexo en los espacios escolares. En López, A. J., González, A., & Aguayo, E. (Eds.): II Xornada Universitaria Galega en Xénero, XUGeX: roles de xénero nun mundo globalizado (págs. 53-57). A Coruña: Universidade da Coruña.

OCDE (1995). La formation a la recherche. Paris: OCDE. Service des Publications.

Olivas-Ávila, J. A., Musi-Lechuga, B. (2010). Producción en tesis doctorales de los profesores funcionarios de Psicología en España más productivos en la Web of Science. Psicothema, 22(917-923).

Olmeda-Gómez, C., Perianes-Rodríguez, A., Ovalle-Perandones, M. A., y De-Moya-Anegón, F. (2009). Colegios visibles: estructuras de coparticipación en tribunales de tesis doctorales de biblioteconomía y documentación en España. El Profesional de la Información, 18(1), 41-49. https://doi.org/10.3145/epi.2009.ene.06

Olmedilla, A., Abenza, L., Serrano, A., Muñoz, A. M., García-Angulo, A., y Ortega, E. (2017). Estudio bibliométrico de tesis doctorales sobre psicología del deporte.Cuadernos de Psicología del Deporte,17(2), 121-130.

Ortega, E. Valdivia, P., Olmedilla, A., Martínez, M. T., y Villarejo, D. (2015). Estudio bibliométrico del papel de la mujer en las tesis doctorales de ciencias del deporte. Journal of Sport & Health Research, 7(2), 139-148.

Osca-Lluch, J., Haba, J., Fonseca, S., Civera, C., y Tortosa, F. (2013). Tesis doctorales españolas sobre análisis bibliométrico en Psicología.Aula Abierta,41(2), 99-110.

Peña Sánchez, A. R., Jiménez García, M., Ruiz Chico, J., y Pontón Aricha, T. (2019). La producción científica en el "Sector de Hostelería y Turismo": Un análisis bibliométrico de las tesis doctorales españolas en el periodo 1978-2018. Investigaciones Turísticas 18, 71-94. https://doi.org/10.14198/INTURI2019.18.04

Pérez-Escudero, F. (2018). Análisis bibliométrico y webmétrico de los estudios de traducción audiovisual. En E. Cutillas-Orgilés (Ed.), Convergencia y transversalidad en humanidades. Actas de las VII Jornadas de Investigación de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Alicante (pp. 115-122). Alicante: Universidad de Alicante. Facultad de Filosofía y Letras.

Price, D. J. S. (1973). Hacia una ciencia de la ciencia. Barcelona: Ariel.

Ramos-Pardo, F. J., Sánchez-Antolín, P. (2017). Production of educational theory doctoral theses in Spain (2001-2015). Scientometrics, 112(3), 1615-1630. https://doi.org/10.1007/s11192-017-2435-6

Repiso, R., Torres-Salinas, D., López-Cózar, E. D. (2013). La investigación científica sobre Cine en España a partir de sus tesis doctorales: Análisis de redes sociales (1978-2007). Revista ICONO14 Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 11(2), 385-404. https://doi.org/10.7195/ri14.v11i2.530

Repiso, R., Torres-Salinas, D., López-Cózar, E. D. (2011). Análisis bibliométrico y de redes sociales en tesis doctorales españolas sobre televisión (1976/2007). Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 37, 151-159.

Santos, J. I., del Olmo, R., Pajares, J. (2006). Estudio de la red de participaciones en tribunales de tesis doctorales de Organización y Gestión de Empresas en España. Comunicación presentada en el X Congreso de Ingeniería de Organización, Valencia.

Seagram, B. C., Gould, J., Pyke, S. W. (1998). An investigation of gender and other variables on time to completion of doctoral degrees. Research in Higher Education, 39(3), 319-335. https://doi.org/10.1023/A:1018781118312

Torres-Ramírez, I., Torres-Salinas, D. (2005). Tesis doctorales sobre estudios de las mujeres en España (1976-2002). A propósito de un indicador definitivo en investigación. Revista Española de Documentación Científica, 28(4), 479-499.

Valero-Garcés, C. (2018). Research Tendencies in Translation and Interpreting Studies and Intercultural Communication. International Journal of Linguistics, 10(1), 96-107. https://doi.org/10.5296/ijl.v10i1.12750

Velásquez, A., Aguilar, N. (2005). Manual introductorio al análisis de redes sociales: Ejemplos prácticos con UCINET 6.85 y NETDRAW 1.48. México, D.F.: UNAM-Universidad Autónoma de Chapingo.

Wisker, G. (2012). The good supervisor: Supervising postgraduate and undergraduate research for doctoral theses and dissertations. Wakefield, West Yorkshire: Macmillan International Higher Education. https://doi.org/10.1007/978-1-137-02423-7

Zanettin, F., Saldanha, G., Harding, S. A. (2015). Sketching landscapes in translation studies: A bibliographic study. Perspectives, 23(2), 161-182. https://doi.org/10.1080/0907676X.2015.1010551

Zong, Q. J., Shen, H.Z., Yuan, Q.J., Hu, X.-W., Hou, Z.P., Deng, S.G. (2013). Doctoral dissertations of Library and Information Science in China: A co-word analysis. Scientometrics, 94(2), 781-799. https://doi.org/10.1007/s11192-012-0799-1

Published

2021-07-01

How to Cite

Rodríguez-Faneca, C. ., Maz-Machado, A. ., & Gutiérrez-Rubio, D. . (2021). Analyzing the composition of Spanish Dissertation Committees in Translation and Interpreting. Revista Española De Documentación Científica, 44(3), e303. https://doi.org/10.3989/redc.2021.3.1750

Issue

Section

Studies

Most read articles by the same author(s)