University libraries facing the repeated fear about their irrelevance
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2024.4.1652Keywords:
university libraries, technology, digital information, future, digital library, interoperable library, printed documents, new learning methods, open scienceAbstract
Technological changes either come in small waves or in the form of a tidal wave; while the former are progressively and smoothly incorporated into professional practice, the latter generate deeper reactions, ranging from rejection to unwavering adherence to the latest innovations. Managing technological change is, therefore, a key component of professional dynamics, and the first step is to properly characterize the change. In 1992, Michael Buckland analysed library services based on the technologies used and identified three moments or stages: the paper library, the automated library, and the electronic library. To these, the article adds a fourth stage (the current one), referred to as the interoperable library. The article: (1) contextualizes each of these stages within the Spanish context, (2) notes that each stage has been accompanied by predictions about the future irrelevance of libraries, and (3) argues that pessimistic predictions did not materialize because technological innovations were subordinated to enhancing the efficiency of the library system. The article characterises what is referred to as the interoperable library and discusses the changes and adaptations libraries should undertake to maintain their value for universities. These changes would be of two kinds. Concerning services, libraries should plan a structured phase-out of print materials, fully embrace the open science movement, and remain attentive to changes in learning. It is concluded that the strategies for maintaining their relevance are the same ones that have helped them adapt to previous technological changes: reorganization, creation of new services, staff training, and strengthening cooperative structures.
Downloads
References
Abad, R., y Anglada, L. (2010). Los consorcios y las bibliotecas universitarias en España. Boletín de la ANABAD, 60 (3), 11-24. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3434783.
Abadal, E. (2007). Los retos de la biblioteca universitaria. En: Area, M., Hernández, F., Sancho, J. (coord.), De la biblioteca al centro de recursos para el aprendizaje y la investigación, 9-18. Octaedro. Disponible en: https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/143884/1/AREA-HERNANDEZ-SANCHO_De-la-biblioteca-al-CRAI_p.pdf.
Abadal, E. (ed.) (2017). Revistas científicas: situación actual y retos de futuro. Publicacions i Edicions de la UB. Disponible en: https://www.edicions.ub.edu/ficha.aspx?cod=08719.
Abadal, E., Ollé, C., y López-Borrull, A. (2021). Library and Information science in Spain: an assessment of 40 years of university studies. Profesional de la información, 30(2). https://doi.org/10.3145/epi.2021.mar.15
ACRL Research Planning and Review Committee (2021). Environmental Scan 2021. Association of College y Research Libraries. Disponible en: https://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/publications/whitepapers/EnvironmentalScan2021.pdf.
ACRL Research Planning and Review Committee (2022). Top trends in academic libraries: A review of the trends and issues. College y Research Libraries News, 83(6), 243-256. https://doi.org/10.5860/crln.83.6.243
Anglada, L. (1997). Possibles escenaris per a les biblioteques universitàries del futur. Métodos de información, 4(20), 41-47. Disponible en: http://eprints.rclis.org/5411/.
Anglada, L. (1999). Cambios y retos organizativos en las bibliotecas universitarias. En: Conferencias sobre bibliotecas universitarias (pp. 1-20). Universidad Complutense. Disponible en: https://webs.ucm.es/BUCM/descargas//documento4439.pdf.
Anglada, L. (2006). Veinticinco años de automatización de bibliotecas en Cataluña. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 16(juny). Disponible en: https://bid.ub.edu/16angla2.htm.
Anglada, L. (2014). ¿Son las bibliotecas sostenibles en un mundo de información libre, digital y en red? Profesional de la información, 23(6), 603-611. Disponible en: https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/31974.
Anglada, L. (2019). Muchos cambios y algunas certezas para las bibliotecas de investigación, especializadas y centros de documentación. Profesional de la información, 28(1). https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.13
Anglada, L. (2021). Carta: Reflexiones sobre posibles razones de una minorización profesional excesiva y propuestas para su reversión. Profesional de la información, 30(6).
Anglada, L. y Taladriz M. (1997). Pasado, presente y futuro de las bibliotecas universitarias españolas. Arbor, 157(617-618), 65-88. https://doi.org/10.3989/arbor.1997.i617-618.1836
Balagué, N. (2003). La biblioteca universitaria, centro de recursos para el aprendizaje y la investigación: una aproximación al estado de la cuestión en España. Jornadas CRAI. Rebiun. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.11967/983.
Barrueco J.M., García C. (2009). Repositorios institucionales universitarios: evolución y perspectivas. En: Interinformación. XI Jornadas Españolas de Documentación (pp. 99-108). ISBN 978-84-692-2663-6. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2972780.
Bergstrom, T., Rieger, O. y Schonfel, R. (2024). The Second Digital Transformation of Scholarly Publishing: Strategic Context and Shared Infrastructure. Ithaka S+R. https://doi.org/10.18665/sr.320210
Borrego, A., y Anglada, L. (2018). Research Support Services in Spanish Academic Libraries: An Analysis of Their Strategic Plans and of an Opinion Survey Administered to Their Directors. Publications 6(4), 48. https://doi.org/10.3390/publications6040048
Buckland, M. (1992). Redesigning library services. American Library Association. Disponible en: https://digitalassets.lib.berkeley.edu/sunsite/Redesigning%20Library%20Services_%20A%20Manifesto%20(HTML).pdf.
Centro de Coordinación Bibliotecaria (1987). Bibliotecas universitarias: recomendaciones sobre su reglamentación. Jornadas de Trabajo sobre Bibliotecas Universitarias, 27-28 de mayo de 1986. Madrid: Centro de Coordinación Bibliotecaria
CETUS (1997). The Academic Library in the Information Age: Changing Roles. Consortium for Educational Technology for University Systems.
Cox, A., Pinfield, S., y Rutter, S. (2019). Academic Libraries' Stance toward the Future. portal: Libraries and the Academy, 19(3). https://doi.org/10.1353/pla.2019.0028
Crawford, W., y Gorman, M. (1995). Future libraries: Dreams, madness and reality. American Library Association.
Dans, E. (2024, March4). ¿La muerte de la búsqueda?Blog de Enrique Dans. Disponible en: https://www.enriquedans.com/2024/03/la-muerte-de-la-busqueda.html.
De-Filippo, D., Lascurain-Sánchez, M-L., y Sánchez, F. (2023). Mapping open science at Spanish universities. Analysis of higher education systems. Profesional de la información, 32(4). https://doi.org/10.3145/epi.2023.jul.06
Dempsey, L., (2012). Libraries and the informational future: Some notes. Information Services y Use, 32(3-4), 203-14. https://doi.org/10.3233/ISU-2012-0670
Dempsey, L. (2016a). Library collections in the life of the user: two directions. LIBER Quarterly, 26(4), 338-359. https://doi.org/10.18352/lq.10170
Dempsey, L. (2016b). The facilitated collection. LorcanDempsey.net. Disponible en: https://www.lorcandempsey.net/towards-the-facilitated-collection/.
Dempsey, L. (2023). The narrative website: from signposting to storytelling. LorcanDempsey.net. Disponible en: https://www.lorcandempsey.net/websitings-from-signposting-to-narrative.
Dempsey, L., Malpas, C. y Lavoie, B. (2014). Collection Directions: The Evolution of Library Collections and Collecting. portal: Libraries and the Academy 14(3), 393-423. https://doi.org/10.1353/pla.2014.0013
EOSC Association (2023). Strategic Research and Innovation Agenda (SRIA) of the European Open Science Cloud (EOSC). EOSC Association. Disponible en: https://eosc.eu/wp-content/uploads/2023/12/20231114_SRIA_1.2_final2.pdf.
European Commission, Directorate-General for Research and Innovation (2015). Open innovation, open science, open to the world - A vision for Europe, European Commission. Disponible en: https://data.europa.eu/doi/10.2777/061652.
Fabregat, T. (2021). Repensar les biblioteques: el COMTEC Centre. UAB Biblioteca Informacions, Disponible en: https://webs.uab.cat/bibliotecainformacions/2021/04/26/.
Fernández, C. (1996). La Biblioteca de la Universidad Complutense. Boletín de la ANABAD, 46(3-4), 137-170. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/5662.
Gallo-León, J.P. (2017). El feliz hallazgo de la 'colección facilitada. Anuario ThinkEPI 2017, 11, 80-85. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2017.11
Gallo-León, J.P. (2023). Evolución o ruptura del CRAI: revisando el modelo de las bibliotecas universitarias. Anuario ThinkEPI, 17. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2023.e17a38
Gómez Hernández, J.A. (1995). La función de la biblioteca en la educación superior: estudio aplicado a la biblioteca universitaria de Murcia: tesis de doctorado. Universidad de Murcia. Disponible en: http://eprints.rclis.org/8539/.
Heredia-Sánchez, F. (2024). Evaluación de la investigación: una aproximación a su reforma y al papel emergente de los servicios bibliotecarios. Desiderata, 23, 148-158. Disponible en: https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/28760?s=03.
Higham, N. (1980). The Library in the university: observations on a service. Londres: Andre Deutsch.
JISC (2022). Enhancing student engagement using technological solutions. JISC. Disponible en: https://www.jisc.ac.uk/reports/enhancing-student-engagement-using-technological-solutions.
Jornadas CRAI (2019). Conclusiones de las XVII Jornadas CRAI 2019: Nuevas metodologías de enseñanza y de aprendizaje. El rol de los CRAI. REBIUN. Disponible en: https://repositoriorebiun.org/handle/20.500.11967/328.
Lewis, D.W. (2007). A strategy for academic libraries in the first quarter of the 21st century. College y research libraries, 68(5), 418-434. Disponible en: http://crl.acrl.org/content/68/5/418.full.pdf. https://doi.org/10.5860/crl.68.5.418
Lewis, D.W. (2013). From stacks to the web: the transformation of academic library collecting. College y research libraries, 74(2), 159-176. Disponible en: http://hdl.handle.net/1805/3252. https://doi.org/10.5860/crl-309
Lewis, D.W. (2019). Reimagining the academic library: What to do next. Review article. Profesional de la información, 28(1). https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.04
LIBER (2022). Strategy 2023-2027. Disponible en: https://libereurope.eu/strategy/
Litton, G. (1974). La Biblioteca universitaria. Buenos Aires: Bowker.
Lo, P., Dickson, K.W., Chiu, A., y Allard, B. (eds.). (2019). Conversations with Leading Academic and Research Library Directors. Chandos Publishing. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-102746-2.00041-8
Lorite, M. (2013). Los nuevos bibliotecarios universitarios: "incrustados" en la institución.Mi biblioteca: La revista del mundo bibliotecario, 9(34), 56-59. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/buscar/documentos?querysDismax.DOCUMENTAL_TODO=los+nuevos+bibliotecarios+universitarios+incrustados.
Lougee, W. P. (2002). Diffuse Libraries: Emergent Roles for the Research Library in the Digital Age. Council on Library and Information Resources. Disponible en: https://www.clir.org/wp-content/uploads/sites/6/pub108_57d70f702672e.pdf.
Lynch, C. (2017). Updating the Agenda for Academic Libraries and Scholarly Communications. College y Research Libraries, 78(2), 126-130. https://doi.org/10.5860/crl.78.2.126
Méndez, E. (2021). Open Science por defecto. La nueva normalidad para la investigación. Arbor, 197(799). https://doi.org/10.3989/arbor.2021.799002
Merino, À. (2022). Les biblioteques universitàries a Catalunya (2020-2022): pandèmia, disrupció itransformació digital. Anuari de Biblioteques, Llibres i Lectura, 7. https://doi.org/10.1344/ABLL.2022.7.012
Miedema, F. (2022). Open Science: the Very Idea. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-024-2115-6
Ministerio de Cultura. Dirección General del Libro y Bibliotecas. (1985). La Biblioteca en la universidad: informe sobre las bibliotecas universitarias en España, elaborado por el Grupo de trabajo integrado por bibliotecarios y profesores de la Universidad.
Ministerio de Cultura. Dirección General del Libro y Bibliotecas. (1987). Bibliotecas universitarias: recomendaciones sobre su reglamentación, Jornadas de Trabajo sobre Bibliotecas Universitarias "Castillo Magalia", Las Navas del Marqués (Ávila), 27-28 de mayo de 1986
Miranda, I., y Taladriz, M. (1988). Situación de las bibliotecas universitarias (dependientes del M.E.C.).Universidad Complutense de Madrid.
Moralejo, R. (1995). La biblioteca universitaria en España, entre tradición y renovación. Boletín de la ANABAD, 45 (95), 145-164.
Mumenthaler, R. (2023). The future of academic libraries: a utopian vision for 2040 and beyond. De Gruyter Conversations.Disponible en: https://blog.degruyter.com/the-future-of-academic-libraries-a-utopian-vision-for-2040-and-beyond/.
Oz, A. (2018). Queridos fanáticos. Madrid: Siruela.
Pablos, J. (2004). La convergencia europea de educación superior: iniciativas para un cambio en la docencia universitaria. En De la biblioteca universitaria al centro de recursos para el aprendizaje e investigación: elaboración de una guía sobre la organización y gestión de un CRAI en el contexto de las universidades españolas: informe final. España. Secretaría de Estado de Universidades e Investigación. Disponible en: https://repositoriorebiun.org/bitstream/handle/20.500.11967/1001/area_guia_crai_2004.pdf?sequence=1yisAllowed=y.
Pinfield, S., Cox, A., y Rutter, S. (2017). Mapping the e of Academic Libraries A Report for SCONUL. SCONUL. Disponible en: https://sconul.ac.uk/sites/default/files/documents/SCONUL%20Report%20Mapping%20the%20Future%20of%20Academic%20Libraries.pdf.
Popper, K. (1945). La sociedad abierta y sus enemigos. Londres: Routledge.
REBIUN (2020). Anuario estadístico. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.11967/996
REBIUN (2023). Quinto Plan estratégico de REBIUN: 2024-2027. Disponible en: https://repositoriorebiun.org/handle/20.500.11967/1345.
Rey, C., Camón, E., y Pacheco, F. (2018). El soporte a la investigación en las bibliotecas universitarias españolas. Anales de documentación21(1). https://doi.org/10.6018/analesdoc.21.1.295841
SCONUL (2022). Strategy 2023-26. Disponible en: https://access.sconul.ac.uk/page/sconul-strategy-2023-26#:~:text=We%20speak%20for%20this%20diverse,for%20example%20in%20the%20drive.
Santos-Hermosa, G., Estupinyà, E., Nonó-Rius, B., París-Folch, L., y Prats-Prat, J. (2020). Open educational resources (OER) in the Spanish universities. Profesional de la información, 29(6). https://doi.org/10.3145/pi.2020.nov.37
Sapp, G., y Gilmour, R. (2002). A Brief History of the Future of Academic Libraries: Predictions and Speculations from the Literature of the Profession, 1975 to 2000 https://doi.org/10.1353/pla.2002.0086
part one, 1975 to 1989. portal: Libraries and the Academy, 2(4), 553-576.
Sapp, G., y Gilmour, R. (2003). A Brief History of the Future of Academic Libraries: Predictions and Speculations from the Literature of the Profession, 1975 to 2000 part two, 1990 to 2000. portal: Libraries and the Academy, 3 (1), 13-34. https://doi.org/10.1353/pla.2003.0008
Schmidt, B., Chiarelli, A., Loffreda, L., y Sondervan, J. (2024). Emerging roles and responsibilities of libraries in support of reproducible research. LIBER Quarterly: 33(1), 1-21. https://doi.org/10.53377/lq.14947
Shearer, K., Nakano Koga, S. M., Rodrigues, E., Manola, N., Pronk, M., y Proudman, V. (2023). Current State and Future Directions for Open Repositories in Europe. Zenodo.
Stirling, J.F. (ed.) (1981). University librarianship. Handbooks on Library Practice.Londres: Library Association.
Tenopir, C. y King D.W. (2008). Electronic Journals and Changes in Scholarly Article Seeking and Reading Patterns. D-Lib Magazine, 14(11/12). Disponible en: http://www.dlib.org/dlib/november08/tenopir/11tenopir.html#King-etal-1981. https://doi.org/10.1045/november2008-tenopir
Thompson, J. (1970). An introduction to university library administration. Londres: Clive-Bingley.
UNESCO (2021). Recomendación de la UNESCO sobre la Ciencia Abierta. UNESCO. https://doi.org/10.54677/YDOG4702
Waaijers, L. (2023). Towards a new relevance for research libraries. LIBER Quarterly, 33 (1). https://doi.org/10.53377/lq.13657
Wadas, L.R. (2017). Mission statements in academic libraries: a discourse analysis, Library Management, 38(2/3), 108-116. https://doi.org/10.1108/LM-07-2016-0054
Wilson, L.R., y Tauber, M.F. (1956). The University library: the organization, administration and functions of academic libraries. 2nd ed. Columbia University Press.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.