Quality and visibility in scholarly journals: the case of PNA

Authors

  • Marta Molina Universidad de Granada
  • Pedro Gómez Universidad de Granada
  • María C. Cañadas Universidad de Granada
  • Jesús Gallardo Universidad de Málaga
  • Jose Luis Lupianez Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2011.2.802

Keywords:

quality, dissemination, mathematics education, research, scholarly journals

Abstract


The international dissemination of quality research constitutes one of the main challenges for editorial boards of scientific publications. Among these is PNA, a Spanish journal on mathematics education research. In this paper we present insights on this issue from our experience as members of the PNA editorial board. By describing the process followed for giving international visibility to the journal and for guaranteeing its scientific quality, we aim to provide some operative points of reference to be used in new projects intending to disseminate quality research production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadal, E., y Rius, L. (2008). Revistas científicas de las universidades españolas: acciones básicas para aumentar su difusión e impacto. Revista Española de Documentación Científica, vol. 31 (2), 242-262,

Bracho, R. (2010). Visualización de la investigación en Educación Matemática en España. Análisis bibliométrico y conceptual de la producción de artículos científicos (2003-2008). Tesis doctoral no publicada, Universidad de Córdoba.

Buela-Casal, G. (2010). Scientific journal impact indexes and indicators for measuring researchers’ performance. Revista de Psicodidáctica, vol. 15 (1), 3-19.

Gallardo, J. (2006). Aportes a la investigación en educación matemática en contextos latinoamericanos desfavorables: el acceso a la información a texto completo. UNIÓN Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 6, 31-43.

Hanna, G. (1998). Evaluating research papers in mathematics education. En: A. Sierpinska y J. Kilpatrick (editores), Mathematics education as a research domain: A search for identity. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Llinares, S. (2008). Agendas de investigación en Educación Matemática en España. Una aproximación desde ISI-Web of Knowledge y ERIH. En: R. Luengo; B. Gómez, M. Camacho y L. Blanco (editores), Actas del XII Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, pp. 25-54. Badajoz: SEIEM.

Rico, L.; Castro, E., y Sierra, M. (2002). El área de conocimiento de «Didáctica de la Matemática». Revista de Educación, 328, 35-58.

Román, A. (coord.); Giménez, E.; Gómez, I.; Martín-Sempere, M. J.; Páez, J.; Urdín, C., y Vázquez, M. (2001). La edición de revistas científicas: guía de buenos usos. Madrid: CINDOC.

Romberg, T. A. (1992). Perspectives on scholarship and research methods. En: D. A. Grouws (ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning. New York: MacMillan Publishing Company.

Ruiz-Pérez, R.; Delgado, E., y Jiménez-Contreras, E. (2006). Criterios del Institute for Scientific Information para la selección de revistas científicas. Su aplicación a las revistas españolas: metodología e indicadores. International Journal of Clinical and Health Psychology, vol. 6 (2), 401-424.

Simon, M. A. (2004). Raising issues of quality in Mathematics Education research. Journal for Research in mathematics education, vol. 35 (3), 157-163. doi:10.2307/30034910

Sierpinska, A.; Kilpatrick, J.; Balacheff, N.; Howson, A. G.; Sfard, A., y Steinbring, H. (1993). What is research in Mathematics Education, and what are its results? Journal for Research in mathematics education, vol. 24 (3), 274-278. doi:10.2307/749348

Downloads

Published

2011-06-30

How to Cite

Molina, M., Gómez, P., Cañadas, M. C., Gallardo, J., & Lupianez, J. L. (2011). Quality and visibility in scholarly journals: the case of PNA. Revista Española De Documentación Científica, 34(2), 266–275. https://doi.org/10.3989/redc.2011.2.802

Issue

Section

Notes and Experiences