The Spanish Accreditation System: the opinions of professors of accounting
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2013.3.947Keywords:
Accreditation system, university syste, evaluation, research, scholarly journalsAbstract
The objective of this paper is to analyze the opinions of accounting professors about The National Accreditation System, as well as about the valuation of the criteria. The survey results show that the accounting community is not satisfied with the excessive weight given to ISI journals. In addition, there is a general belief that the current system promotes individualistic attitudes and does not consider adequately teaching activities, even though opinions vary according to gender, university size, age, professional category and research intensity.
Downloads
References
Agencia Nacional Evaluación de la Calidad y Acreditación (2009a). Informe sobre el estado de la evaluación externa de la calidad de las universidades españolas,
ANECA, Madrid. www.aneca.es. (2009b). Informe al Patronato sobre la Acreditación Nacional para el Acceso a los Cuerpos de Profesorado Universitario, Madrid.
Arranz, F. (2004). Las mujeres y la universidad española: estructuras de dominación y disposiciones feminizadas en el profesorado universitario. Política y Sociedad, 41, 223-242.
Astin, H. S.; Davis, D. (1985). Resewch Productivity Across the Life and Career Cycles: Facilitators and Barriers for Women. In M. F. Fox, cd., Scholarly Writing and Publishing: issues, Problems and Sohstions. Boulder, Colo.: Westview Press.
Bayer, A.E.; Dutton, J. (1977). Career age and research-professional activities of academic scientists. Journal of Higher Education, 48 (May/June), 259-282. http://dx.doi.org/10.2307/1978680
Bellas, M. L.; Toutkoushian, R. K. (1999). Faculty time allocations and research productivity: Gender, race and family effects. The Review of Higher Education, 22, 367-390. http://dx.doi.org/10.1353/rhe.1999.0014
Bentley, R.J.; Blackburn, R.T. (1990). Relationship of faculty publication performance with age, career age, and rank”, Annual meeting of the Association for the Study of Higher Education, Portland, OR.
Bergantiños, G.; da Rocha, J.M.; Polomé, Ph. (2002). La Investigación Española en Economía, 1995-1999, Investigaciones Económicas, 26, 373-392.
Buela-Casal, G. (2005). Situación actual de la productividad científica de las universidades españolas, International Journal of Clinical and Health Psychology, 5, 175-190.
Buela-Casal., G. (2007). Reflexiones sobre el sistema de acreditación del profesorado funcionario de universidad en España, Psicothema, 19 (3), 473-482.
Buela-Casal, G.; Sierra, J.C. (2007). Criterios, indicadores y estándares para la acreditación de profesores Titulares y Catedráticos de Universidad, Psicothema, 19 (4): 557-591.
Buela-Casal, G.; Bermúdez, M.; Sierra, J.C.; Quevedo-Blasco, R.; Castro, A. (2009). Ranking de 2008 en productividad en investigación de las Universidades Públicas españolas, Psicothema, 21 (2), 304-312. PMid:19403087
Consejo de Coordinación Universitaria (2008). Datos básicos del sistema universitario español. Curso 2008-2009, Ministerio de Ciencia e Innovación, Madrid. http://web.micinn.es.
Cruz, L.; Sanz-Menéndez, L.; Aja, J. (2006). Las trayectorias profesionales y académicas de los profesores de Universidad y de los investigadores del CSIC, Documento de Trabajo, Consejo Superior de Investigaciones Científicas. http://www.iesam.csic.es/doctrab2/dt-0608.pdf
Foro de ANECA (2006). Consecuencias de las políticas de evaluación de la docencia e investigación del PDI, ANECA, Madrid.
García, M.A.; Gandía, J.; De Fuentes, C. (1997). Grado de satisfacción de los profesores universitarios de Contabilidad con la carrera académica, Revista Española de Financiación y Contabilidad, 90, 541-575.
Larrinaga, C. (2005). Producción Científica en Contabilidad: el Caso de España (1992-2002)”. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 125, 363-394.
Ministerio Ciencia e Innovación (2008). Informe sobre datos básicos del Sistema Universitario Español. Curso 2008-2009.
Moya, S.; Prior, D. (2008). ¿Quién publica en las Revistas Españolas de Contabilidad? Análisis Bibliométrico 1996-2005. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 37 (138), 1-22.
Pulido, A. (2005). Indicadores de calidad en la evaluación del profesorado universitario, Estudios de Economía Aplicada, 23 (3), 667-684.
Saravia, M.A. (2004). Evaluación del profesorado universitario: Un enfoque desde la competencia profesional. Barcelona: Universidad de Barcelona. PMCid:PMC2622935
Sierra, J.; Buela-Casal, G.; Bermúdez, M.; Santos-Iglesias, P. (2009). Diferencias por sexo en los criterios y estándares de productividad científica y docente en profesores funcionarios en España, Psicothema, 21 (1), 124-132. PMid:19178867
Vaquero, A. (2005). Políticas de incentivos sobre el profesorado universitario. Situación actual y propuestas de mejora, Presupuesto y Gasto Público, 4, 309-332.
Villar, A. (2003). La evaluación de la investigación en Economía, Revista Valenciana de Economía y Hacienda, 8, 97-133.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.