Analysis of the presence of pseudoscience in the catalogues of public libraries in Spain
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2018.1.1474Keywords:
Pseudoscience, Public Libraries, Science Communication, Science PopularisationAbstract
This paper examines the presence of books regarding instances of pseudoscience as their main topic in catalogues of public libraries in Spain, as well as the opinion of such works about pseudoscience. A database is created to analyse both absolute and relative amounts of those works in all Spanish catalogues. The numbers show a small, yet worrying percentage of 0.15% titles concerning several pseudosciences and prove astrology as the most abundant instance in libraries. The study also explains the menace of homeopathy, as the works about this pseudotherapy outnumber those regarding chemotherapy in a 1/20 ratio.
Downloads
References
Alonso Marcos, F.; Cortiñas Rovira, S. (2013). Pseudociencia y poder mediático. Hacia unas bases teóricas para afrontar el fenómeno. En: Mutt, M. (ed.) Investigaciones de vanguardia en la Universidad de hoy. Madrid: Visión Libros.
Alonso Marcos, F.; Cortiñas Rovira, S. (2014). La pseudociencia como (des)información tóxica. Una taxonomía para comprender el fenómeno y sus manifestaciones. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 24, 61–70. Recuperado de http://institucional. us.es/ambitos/?p=910 [Consultado el 18 de diciembre de 2017].
Alonso Marcos, F.; Cortiñas Rovira, S. (2016). La percepción de los periodistas científicos sobre la presencia del discurso pseudocientífico en los medios. En Rodríguez, J. M. (ed.), Retroperiodismo, o el retorno a los principios de la profesión periodística. Madrid: Sociedad Española de Periodística (SEP).
Bauman, Z. (2005). Liquid Life. London: Polity Press.
Beck, U. (2005). Risk Society: Towards a New Modernity. New Delhi: Sage. https://doi.org/10.4135/9781412952552.n244
Bunge, M. (1972). La ciencia, su método y su filosofía. Buenos Aires: Siglo XX.
Castillo-Fernández, J.; Góméz-Hernández, J.-A.; Quílez-Simón, P. (2010). La biblioteca pública frente a la recesión: Acción social y educativa. Murcia: Ediciones Tres Fronteras. PMid:21044746
Chalmers, A. F. (2010). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Madrid: Siglo XXI.
Cortiñas-Rovira, S.; Alonso-Marcos, F.; Pont-Sorribes, C.; Escribà-Sales, E. (2015). Science journalists' perceptions and attitudes to pseudoscience in Spain. Public Understanding of Science, 24(4), 450–465. https://doi.org/10.1177/0963662514558991 PMid:25471350
David, D; Montgomery, G. (2011). The Scientific Status of Psychotherapies: A New Evaluative Framework for Evidence-Based Psychosocial Interventions. Clinical Psychology: Science and Practice, 18(11), 89-99. https://doi.org/10.1111/j.1468-2850.2011.01239.x
Dawkins, R. (1998). Unweaving the Rainbow. Boston: Houghton Mifflin.
Dodds, R.; Tseëlon, E.; Weitkamp, E. (2008). Making Sense of scientific claims in advertising. A study of scientifically aware consumers. Public Understanding of Science, 17(2), 211–230. https://doi.org/10.1177/0963662506065559 PMid:19391378
Doering-Manteuffel, S. (2011). Survival of occult practices and ideas in modern common sense. Public Understanding of Science (Bristol, England), 20(3), 292–302. https://doi.org/10.1177/0963662511407029 PMid:21796880
Fuller, S. (1985). The demarcation of science: A problem whose demise has been greatly exaggerated. Pacific Philosophical Quarterly, 66(3–4), 329–341. https://doi.org/10.1111/j.1468-0114.1985.tb00257.x
Gardner, M. (1981). Science: Good, Bad, and Bogus. New York: Prometheus Books.
González Quesada, A.; Jiménez López, M. Á.; Ajenjo Cosp, M. (2015). El comportamiento de los lectores en tiempos de crisis: el caso de las bibliotecas públicas de la ciudad de Barcelona. Revista Española de Documentación Científica, 38(4), e103. https://doi.org/10.3989/redc.2015.4.1228
Grup de Recerca en Comunicació Científica (GRECC). (2014). infopseudociencia.es | Creación y desarrollo de un espacio digital dedicado a informar sobre la pseudociencia. [Recuperado de http://infopseudociencia.es el 20 de septiembre de 2016]
Hanson, S. O. (2009). Cutting the Gordian Knot of Demarcation. International Studies in the Philosophy of Science, 23(3), 237–243. https://doi.org/10.1080/02698590903196007
Kuhn, T. (2006). La estructura de las revoluciones científicas. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Kurtz, P. (1978). Is parapsychology a science? The Skeptical Inquirer, 2(3), 14–23.
Lakatos, I. (1993). La metodología de los programas de investigación científica. Madrid: Alianza.
Lilienfeld, O. (2011). Distinguishing Scientific From Pseudoscientific Psychotherapies: Evaluating the Role of Theoretical Plausibility, With a Little Help From Reverend Bayes. Clinical Psychology: Science and Practice, 18(2), 105-112. https://doi.org/10.1111/j.1468-2850.2011.01241.x
Lilienfeld, O. A.; Lynn, S. J.; Lohr, J. M. (2003). Science and pseudoscience in clinical psychology: Initial thoughts, reflections, and considerations. En: Lilienfeld, O. A.; Lynn S. J. y Lohr, J. M. (eds.) Science and pseudoscience in clinical psychology. New York: Guilford.
Magkoba, M. (2002). Politics, the media and science in HIV/AIDS: the peril of pseudoscience. Vaccine, 20(15), 1899–1904. https://doi.org/10.1016/S0264-410X(02)00063-4
Meneses Tello, F. (2013). Bibliotecas y sociedad: el paradigma social de la biblioteca pública. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 27(61), 157-163. https://doi.org/10.1016/S0187-358X(13)72558-9
Ministerio de Educación, C. y D. (2016). Catálogo Colectivo de las Bibliotecas Públicas (CCBIP). Madrid: MECD. [Recuperado de http://www.mecd.gob.es/bpe/cargarFiltroBPE.do?&cache=init&layout=bpe&language=es el 15 de mayo de 2016].
Murison, W. J. Z. (1988). The public library: its origins, purpose and significance. London: Harap.
Patel, M. (1987). Problems in the evaluation of alternative medicine. Social Science & Medicine, 25(6), 669–678. https://doi.org/10.1016/0277-9536(87)90094-3 https://doi.org/10.1016/0277-9536(87)90094-3
Popper, K. (2011). Realismo y el objetivo de la ciencia. Post-scriptum a la lógica de la investigación científica, vol I. Madrid: Tecnos.
Randi, J. (1982). Flim-Flam! Psychics, ESP, Unicorns, and Other Delusions. New York: Prometheus Books.
Renckens, C. (2002). Alternative treatments in reproductive medicine: much ado about nothing. "The fact that millions of people do not master arithmetic does not prove that two times two is anything else than four": W.F. Hermans. Human Reproduction, 17(3), 528–533. https://doi.org/10.1093/humrep/17.3.528 PMid:11870097
Reith, D. (1984). The library as a social agency. En Rogers, A. R.; McChesney, K. (eds.), The Library in Society, pp. 5–32. Littleton: United Libraries Unlimited.
Russell, B. (1975). La perspectiva científica. Barcelona: Ariel.
Sagan, C. (2000). El mundo y sus demonios. Barcelona: Planeta.
Shang, A.; Huwiler-Müntener, K. H.; Nartey, L.; Jüni, P.; Dörig, S.; Sterne, J. A.; Pewsner, D.; Egger, M. (2005). Are the clinical effects of homeopathy placebo-effects? Comparative study of placebo-controlled trials of homeopathy and allopathy. The Lancet, 366(9487), 726–732. https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(05)67177-2
Shera, J. H. (1970). Sociological foundations of librarianship. New York: Asia Publishing House. PMid:5435214
Shera, J. H. (1976). The library and society. En: Shera, J. H. (ed.) Introduction to library science: basic elements of library service, pp. 42–60. Littleton: United Libraries Unlimited.
Shermer, M. (1997). Why people believe in weird things. Pseudoscience, superstition, and other confusions of our time. New York: Freeman & Company.
Solimine, G. (2012). El conocimiento como bien común y el papel de las bibliotecas. Anales de Documentación, 15(1), 1–14. https://doi.org/10.6018/analesdoc.15.1.142761
Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria. Dirección General de Bellas Artes y Bienes Culturales y de Archivos y Bibliotecas. (2016). Datos del Catálogo Colectivo de Bibliotecas Públicas (CCBIP). Madrid.
Wheeler, J. L.; Goldhor, H. (1970). Administración práctica de bibliotecas públicas. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Ziman, J. (2003). ¿Qué es la ciencia? Madrid: Cambridge University Press. PMCid:PMC1574080
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.