Analysis of the subject Final Degree Project (FDP) in Spanish Communication Sciences degrees
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2018.4.1561Keywords:
Final Degree Project, teaching methods, copyright, Communication Sciences, evaluationAbstract
The Bologna Plan introduced, for the first time, the requirement to produce a Final Degree Project (FDP). The policy development that regulates the European Higher Education in Spain is brief and allows universities to organize the modes and academic criteria on this subject. In this exploratory study, we have analyzed the regulations from different universities that offer degrees in Communication Sciences (Journalism, Audiovisual Communication, and Publicity and Public Relations). We found that the autonomy of the universities to regulate the FDP has provoked heterogeneous results in some of the variables analyzed: nature of the work, modalities and credit weight in the study plan. Similarly, we have found that some few university policies pay special attention and protection to this type of work, specifically in terms of intellectual property and copyright issues.
Downloads
References
Ayza, M. R.; Rodríguez, M. F.; Dubreuil, G. E.; Cebrián, M. D. M. (2010). La evaluación de competencias transversales en la materia Trabajos Fin de Grado. Un estudio preliminar sobre la necesidad y oportunidad de establecer medios e instrumentos por ramas de conocimiento. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 8 (1), 74-100. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6218
Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. New York: Hafner.
Caicedo Camacho, N. (2015). Trabajos de fin de grado: Modalidades, objetivos y competencias a validar. La experiencia de la Facultad de Derecho de la Universidad de Barcelona. Docencia y Derecho, 9.
Declaración de Bolonia (1999). Comunicado de la Conferencia de Ministros Europeos responsables de la Educación Superior (19 de junio de 1999). http://www. eees.es/es/ [Fecha de consulta:09/10/2017]
Fernández Orrico, F. J. (2016). El Trabajo de Fin de Grado: una asignatura pendiente por aprobar. En: Calidad de la Docencia Universitaria y Encuestas (3.ª ed.). Sevilla: Asociación de Mujeres Laboralistas de Andalucía (AMLA), pp. 209-214.
González, J.; Wagenaar, R. (Eds.). (2003). Tuning educational structures in Europe. Final report. Phase one. Bilbao: University of Deusto.
Holgado Barroso, J. (2016). El Trabajo de Fin de Grado, una oportunidad para la investigación universitaria. En: Calidad de la Docencia Universitaria y Encuestas (3ª. ed.). Sevilla: Asociación de Mujeres Laboralistas de Andalucía (AMLA), pp. 209-214.
Krippendorff, K (1990). Metodología del análisis de contenido. Teoría y Práctica. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A.
Ley 21/2014, de 4 de noviembre, por la que se modifica el texto refundido de la Ley de Propiedad Intelectual. https://www.boe.es/boe/dias/2014/11/05/pdfs/BOE-A-2014-11404.pdf [Fecha de consulta: 20/03/2017].
Martín López, E. (1963). El análisis de contenido. Revista de Estudios Políticos, 132, 45-64.
Morales, A. F.; Toledano, M. C. M. (2014). Criterios e instrumentos para la tutorización de trabajos de fin de grado. II Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa INNOVAGOGÍA 2014, 752-761. AFOE. Asociación para la Formación, el Ocio y el Empleo.
Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Boletín Oficial del Estado, 3 de julio de 2010, núm. 161, pp. 58454-58468.
Rodríguez, G.; Gil, J.; García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
Zornoza, M. G.; Lozano, M. J. M.; Martínez, A. I. P. (2014). La contribución de los profesionales al conocimiento a través de los Trabajos Fin de Grado. Azarbe, 3, 21-29.
Zumaquero Gil, L. (2015). La acción tutorial en los trabajos de fin de grado: análisis de su funcionamiento en la titulación de grado de derecho de la universidad de Málaga. Docencia y Derecho, Revista para la Docencia Jurídica Universitaria, 9, 1-14. Recuperado de https:// www.uco.es/docencia_derecho/index.php/reduca/article/view/97 [Fecha de consulta: 20/03/2017].
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.