Research training impact on the SJR scientific production of Architectural Graphics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2021.4.1814

Keywords:

architecture, architectural graphics, higher education, bibliometrics, scientific research

Abstract


The research role evaluation systems of the Spanish university teaching staff focus on the scientific paper as a unit for measuring progress in an area of ​​knowledge. Studies covering many areas may provide biased and conflicting results. Architecture is evaluated together with engineering without considering their technical or artistic aspects. This study seeks to identify the SJR scientific production of the Architectural Graphics area teaching staff of ​​all the Spanish public architecture schools (n=292), and if it is related to the degree of doctor and the academic figure. For this, descriptive, comparative and inferential statistics are used. The results have revealed low publication rates and an increasing trend in the last decade, as well as a direct relationship between better publication rates with research training and the academic rank.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Rodríguez, M. Á.; Aliberti, L. (2019). Sobre la fotogrametría automatizada aplicada al estudio de bóvedas. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 24(35), 152-159. https://doi.org/10.4995/ega.2019.11495

Andersen, J. P.; Hammarfelt, B. (2011). Price revisited: on the growth of dissertations in eight research fields. Scientometrics, 88(2), 371-383. https://doi.org/10.1007/s11192-011-0408-8

Amado Lorenzo, A.; Fraga López, F. (2015). The digital draughtsman. Freehand drawing on digital tablets. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica 2015, (25), 108-119. https://doi.org/10.4995/ega.2015.3330

Ampliato Briones, A.L. (2012). Apuntes sobre el origen de la línea. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 17(19), 60-67. https://doi.org/10.4995/ega.2012.1358

Buela-Casal, G.; Quevedo-Blasco, R.; Guillén-Riquelme, A. (2015). Ranking 2013 de investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 27(4), 317-326.

Carazo Lefort, E. (2018). La maqueta como realidad y como representación. Breve recorrido por la maqueta de arquitectura en los 25 años de EGA. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 23(34), 158-171. https://doi.org/10.4995/ega.2018.10849

Chías, P.; Abad, T. T. (2018). The Botica or Apothecary in the Monastery of San Lorenzo el Real de El Escorial (Madrid, Spain): Written Sources, Historic Drawings, and New Surveys Applied to Architectural Analysis. Buildings, 8(1), 4. https://doi.org/10.3390/buildings8010004

Durán-Álvarez, J.M. (2016). Análisis de la producción científica de los arquitectos técnicos docentes de la universidad española. Revista General de Información y Documentación, 26(1), 165-190. https://doi.org/10.5209/rev_RGID.2016.v26.n1.53039

Estruch, V.; Silva, J. (2006). Aprendizaje basado en proyectos en la carrera de Ingeniería Informática. Actas de las XII Jornadas de la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI, 2006), 339-346. Bilbao, España.

Ferrer-Pérez-Blanco, I.; Gámiz-Gordo, A.; Reinoso-Gordo, J.F. (2019). New Drawings of the Alhambra: Deformations of Muqarnas in the Pendentives of the Sala de la Barca. Sustainability, 11(2), 316. https://doi.org/10.3390/su11020316

Fonseca, D.; Martí, N.; Redondo, E.; Navarro, I.; Sánchez, A. (2014). Relationship between student profile, tool use, participation, and academic performance with the use of Augmented Reality technology for visualized architecture models. Computers in Human Behavior, 31, 434-445. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.03.006

Franco Taboada, J.A. (2015). De la teoría de los colores de Goethe a la interacción del color de Albers. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 20(25), 48-55. https://doi.org/10.4995/ega.2015.3703

Franco Taboada, J.A. (2011). Sobre perspectiva, fotografía e infografía. Apuntes para una fenomenología de la representación. EGA. Revista de expresión Gráfica Arquitectónica, 16(17), 54-64. https://doi.org/10.4995/ega.2011.883

Franco Taboada, J.A.; Goy Diz, A.E. (2018). Renaissance Drawings of the 16th Century in the City of Lugo: Three Fountains from Gonzalo de la Bárcena's Workshop. Buildings, 8(3), 44. https://doi.org/10.3390/buildings8030044

Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (2017). Indicadores bibliométricos de la actividad científica española 2005-2014. Madrid.

Gámiz-Gordo, A.; Ferrer Pérez Blanco, I. (2019). Una gramática de mocárabes: Dibujos de la Alhambra de Jones y Goury (1834-1845). VLC Arquitectura, 6 (2), 57-87. https://doi.org/10.4995/vlc.2019.10947

Gómez-Ferri, J.; González-Alcaide, G. (2018). Patrones y estrategias en la colaboración científica: la percepción de los investigadores. Revista Española de Documentación Científica, 41(1), 199. https://doi.org/10.3989/redc.2018.1.1458

Gordillo, V.; González, J.; Muñiz, J. (2004). La evaluación de Proyectos de Investigación por la Agencia Nacional de Evaluación y Prospectiva. Psicothema, 16 (3), 343-349.

Jiménez-Contreras, E.; de Moya Anegón, F.; López-Cózar, E. D. (2003). The evolution of research activity in Spain: The impact of the National Commission for the Evaluation of Research Activity (CNEAI). Research Policy, 32(1), 123-142. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(02)00008-2

Jiménez-Contreras, E.; Robinson-García, N.; Cabezas-Clavijo, A. (2011). Productividad e impacto de los investigadores españoles: umbrales de referencia por áreas científicas. Revista Española de Documentación Científica, 34, 4, 505-526. https://doi.org/10.3989/redc.2011.4.828

Jordan-Palomar, I.; Tzortzopoulos, P.; García-Valldecabres, J.; Pellicer, E. (2018). Protocol to manage heritage-building interventions using heritage building information modelling (HBIM). Sustainability, 10(4), 908. https://doi.org/10.3390/su10040908

Ley Orgánica de Universidades. BOE nº 307 del 24 de diciembre de 2001.

Llopis Verdú, J. (2018a). El paradigma fotográfico del dibujo arquitectónico digital. Arte Individuo y Sociedad, 30(3), 557-573. https://doi.org/10.5209/ARIS.58128

Llopis Verdú, J. (2018b) Entre representación y simulación. Un cambio de paradigma en el dibujo arquitectónico contemporáneo. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 23(34), 180-193. https://doi.org/10.4995/ega.2018.10860

Llopis, J.; Torres, A.; Serra, J.; García, Á. (2015). The preservation of the chromatic image of historical cities as a cultural value. The old city of Valencia (Spain). Journal of Cultural Heritage, 16(5), 611-622. https://doi.org/10.1016/j.culher.2015.01.005

López-Pena, V.; López-Chao, V.; López-Chao, A. (2016). Analysis of teaching methods in graphic design in the Galician University System (GUS) in Spain. Anthropologist, 25, 214-219. https://doi.org/10.1080/09720073.2016.11892109

Marcos Alba, C.L.; Allepuz Pedreño, Á.; Gutiérrez, J.; Jeremías, P. (2017). Dibujo arquitectónico, intención, percepción y Gestalt. Transparencias, estratificación y polifonía gráfica. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 22(31), 66-79. https://doi.org/10.4995/ega.2017.7202

Natapov, A.; Kuliga, S.; Dalton, R.C.; Hölscher, C. (2020). Linking building-circulation typology and wayfinding: design, spatial analysis, and anticipated wayfinding difficulty of circulation types. Architectural Science Review, 63(1), 34-46. https://doi.org/10.1080/00038628.2019.1675041

Ortega Vidal, J.; Martínez Díaz, Á.; Muñoz de Pablo, M. J. (2012). La representación de la ciudad, entre la planta y el volumen: el plano del Prado y la maqueta de la Gran Vía de Madrid. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica, 17(20), 256-266. https://doi.org/10.4995/ega.2012.1447

Osca-Lluch, J.; González-Sala, F.; Habra-Osca, J.; Tortosa, F.; Peñaranda-Ortega, M. (2019). Scientific communication or a qualification for an academic career? What use is publishing papers in psychology journals? Anales de Psicología, 35(1), 166-174. https://doi.org/10.6018/analesps.35.1.329211

Parra Bañón, J.J. (2008). Dos fragmentos de OTAISA en la Universidad Laboral de Sevilla: cinco gimnasios y un taller en agonía. RA: Revista de Arquitectura, 10, 69-84.

Pinto, F. (2013). Aportaciones al análisis constructivo de fábricas antiguas: La capilla de La Antigua de San Miguel en Morón (1538). Informes de la Construcción, 65(530), 163-174. https://doi.org/10.3989/ic.12.048

Redondo Domínguez, E.; Sánchez Riera, A.; Moya Sala, J. (2012). La ciudad como aula digital: enseñando urbanismo y arquitectura mediante Mobile Learning y la realidad aumentada: un estudio de viabilidad y de caso. Ace: Architecture, City and Environment, 7(19), 27-54.

Reinoso-Gordo, J.F.; Rodríguez-Moreno, C.; Gómez-Blanco, A.J.; León-Robles, C. (2018). Cultural heritage conservation and sustainability based on surveying and modeling: The case of the 14th century building Corral del Carbón (Granada, Spain). Sustainability, 10(5), 1370. https://doi.org/10.3390/su10051370

Rojas-Sola, J.I.; Navarrete-Cortés, J.; Fernández-López, J.A.; Chaichio-Moreno, J.A. (2008). Producción científica del área de expresión gráfica en la ingeniería en las universidades españolas: una aproximación a la base de datos ISI. Revista Española de Documentación Científica, 31 (2), 190-204. https://doi.org/10.3989/redc.2008.v31.i2.424

Ruiz-Pérez, R.; Delgado-López-Cózar, E.; Jiménez-Contreras, E. (2002). Spanish name variations in national and international biomedical databases: implications for information retrieval and bibliometric studies. Journal of the Medical Library Association, vol. 90 (4), 411-430.

Sánchez Jiménez, R.; Blázquez Ochando, M.; Montesi, M.; Botezan, I. (2017). La producción de tesis doctorales en España (1995-2014): evolución, disciplinas, principales actores y comparación con la producción científica en WoS y Scopus. Revista Española de Documentación Científica, 40(4), 188. https://doi.org/10.3989/redc.2017.4.1409

Sanz-Casado, E.; De Filippo, D.; García Zorita, C.; Efraín-García, P. (2011). Observatorio IUNE: una nueva herramienta para el seguimiento de la actividad investigadora del sistema universitario español. Bordon. Revista de Pedagogía, 63(2), 101-116.

Sendra Salas, J. J.; Navarro Casas, J.; Robador González, M. D.; Muñoz García, A. (2009). Arquitecto versus Doctor Arquitecto: las escuelas de arquitectura y el siglo XXI. 3ª Jornadas sobre Investigación en Arquitectura y Urbanismo, 1-19.

Soler-Estrela, A. (2018). Cultural Landscape Assessment: The Rural Architectural Heritage (13th-17th Centuries) in Mediterranean Valleys of Marina Alta, Spain. Buildings, 8(10), 140. https://doi.org/10.3390/buildings8100140

Published

2021-10-20

How to Cite

López-Chao, V. ., & Amado Lorenzo, A. . (2021). Research training impact on the SJR scientific production of Architectural Graphics. Revista Española De Documentación Científica, 44(4), e306. https://doi.org/10.3989/redc.2021.4.1814

Issue

Section

Studies