TESQUAL: A microthesaurus for use in quality management in European Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2009.2.663Keywords:
University quality, European Higher Education Area, microthesaurus, TesqualAbstract
The demand for quality has become a major concern in university education. The widespread implantation of quality assessment systems suggests the need for persons working in this area to have a standardised ‘language’ at their disposal. The use of controlled vocabularies for standardising terms and aiding access to information may be beneficial in this respect. This might help solve a growing problem in the field of quality assessment and management in higher education: terminological dispersion and the scant control of specialized vocabulary. The final aim of this work is the production of a documental tool for solving the problems arising from the representation of information and its recovery, and which improves the processing and transfer of specialized information. The present objective was to integrate the needs and expectations of different stakeholders by developing a microthesaurus for experts working in assessment and quality in higher education.
Downloads
References
Aitchison, J. Gilchrist, A. y Bawden, D. (2000): Thesaurus construction and use: a practical manual (4.ª ed.). Chicago; Fitzroy Dearborn Publishers.
Asociación Española de Normalización (1990): UNE 50-106-90. Documentación: Directrices para el establecimiento de tesauros monolingües. Madrid: AENOR.
Asociación Española de Normalización (1991): UNE 50-121-91. Documentación: Métodos para el análisis de documentos, determinación de su contenido y selección de términos de indización. Madrid; AENOR.
Comisión de las Comunidades Europeas y Consejo de Europa (1998): Tesauro Europeo de la Educación (TEE). Edición española. Disponible en http://www.eurydice.org/portal/page/portal/Eurydice/TEE [consultado el 07 de mayo de 2008].
Drabenstott, K. M. y Vizine-Goetz, D. (1994): Using subject headings for online retrieval: theory, practice and potential. San Diego, CA; Academic Press.
Galán, M. (1999): La organización de la calidad en las universidades andaluzas: ‘El consorcio Unidad para la Calidad de las Universidades Andaluzas’ en Cuadernos IRC, 3, pp. 31-40.
Ganzmann, J. (1990a): ‘Check-list for thesaurus software’. International classification, vol. 17, nº 3/4, pp. 155-157.
Ganzmann, J. (1990b): ‘Criteria for the Evaluation of Thesaurus Software’. Internacional classification, vol. 17, nº. 3/4, pp. 148-154.
Gil Urdiciaín, B. (1996): Manual de lenguajes Documentales. Madrid: Noesis. Gimeno Perelló, J. (Coord.) (1998): Tesauro de Educación Superior. Madrid; Universidad Complutense, Departamento de Análisis y Planificación.
Lancaster, F. W. (1986): Vocabulary control for information retrieval (2.ª ed.) Arlington, VA; Information Resources Press.
Lancaster, F. W. (1995): El control del vocabulario en la recuperación de información. Valencia: Universidad de Valencia.
Lancaster, F. W. (2001): Elaboración y mantenimiento de tesauros. En Lancaster, F. W. y Pinto Molina, M. (coord.), Procesamiento de la información científica. Madrid: Arco Libros, p. 182-193.
Michavila, F. y Zamorano, S. (2002): Acreditación de las enseñanzas universitarias: Un futuro de cambio. Comunidad de Madrid, Dirección General de Universidades.
Miguel, M. De, Mora, J. G. y Rodríguez, S. (1991): La evaluación de las instituciones universitarias. Madrid: Consejo de Universidades. Secretaría General.
Milstead, J. L. (1997): ‘Thesaurus in a full-text word’. En: Cochrane, Pauline Atherton and Eric H. Jones (eds.), Visualizing subject access for 21 st century information resources. Proceeding of the 1997 Clinic on Library Applications of Data Processing, 2-4 March 1997. Urbana-Champaign, Illinois: Illinois University at Urbana-Champaign, Graduate School of Library and Information Science, 1998, pp. 28-38.
Milstead, Jessica L. (2000): About Thesauri. JELEM.
Moya Martínez, G. y Gil Leiva, I. (2001): Evaluación de software de gestión de tesauros. Ciencias de la Información, v. 32, nº 3.
Multites: http://www.multites.com [14 de abril de 2008].
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (1995): Tesauro de la UNESCO. Francia: UNESCO. Disponible en http://www.ulcc.ac.uk/unesco/index.htm [consultado el 06 de mayo de 2008].
Servei D’ensenyament del Català (SEDEC). Thesaurus Català d’Educació. Generalitat de Catalunya; Departament d’Ensenyament.
Slype, G. V. (1991): Los lenguajes de indización: concepción, construcción y utilización en los sistemas documentales. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Valcárcel, M. (2002): Estudio sobre el doctorado en las universidades españolas: Situación actual y propuestas de mejora. Programa de Estudios y Análisis para la Mejora de la Calidad de la Enseñanza Superior y Profesorado Universitario; Dirección General de Universidades.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.