Scientific productivity in Spain concerning communications-related professions between 1971 and 2009
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2011.2.801Keywords:
Communication research, professional practice, university education, scholarly journals, evaluation of research activityAbstract
In light of European Convergence, communications degrees offered in Spain are now based on the acquisition of competencies required for professional practice. This has created the need for a thorough analysis of professional profiles related to the fields of Advertising and Public Relations, Journalism, and Audiovisual Communication. This work purports to identify existing research studies focused on this subject. For this study we have carried out a systematic review of articles, books and doctoral theses dealing with communications-related professions that have been indexed in the databases of ISOC, ISBN and TESEO from the 1970s through 2009. We have extracted bibliometric indicators and adopted the evaluation criteria utilized by CNEAI (Spanish National Commission for the Evaluation of Research Activity) and ANECA (National Agency for Quality Assessment and Accreditation of Spain). The results appear to indicate that the signing of the Bologna Declaration has drawn more attention to communications-related professions. Journalism has been the profession most specifically studied. The majority of studies across the board do not meet the quality criteria set by the evaluation agencies. Overall, we observe that there is an obvious need to improve both the quantity and quality of related research, as well as to strengthen the training of researchers in social research methodology.
Downloads
References
ANECA (2004). Libro blanco de los títulos de grado en comunicación (http://www.aneca.es/media/150336/libroblanco_comunicacion_def.pdf) [consulta: 20-06-2010].
ANECA (2007). Programa de evaluación de profesorado. Principios y orientaciones para la aplicación de los criterios de evaluación (http://www.aneca.es/media/184458/pep_nuevo_principios_07020120.pdf) [consulta: 22-06-2010].
Bernal, E. (2001). La revisión sistemática de la evidencia científica. Quaderns de Salut Pública i Administració de Serveis de Salut, 16.
Bertalanffy, L. (1976). Teoría General de los Sistemas. México: FCE.
Cea D’Ancona, M. (1996). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Cué Brugueras, M.; Díaz Alonso, G.; Díaz Martínez, A. G. y Valdés, M. C. (1996). El artículo de revisión. RESUMED, 9, 86-96. (http://bvs.sld.cu/revistas/res/vol9_2_96/res0296.pdf) [consulta: 23-01-2010].
Day, R. (1996). Cómo escribir y publicar trabajos científicos. 2.ª ed. Washington: Organización Panamericana de la Salud.
Declaración de Bolonia (1999). Declaración conjunta de los Ministros Europeos de Educación reunidos en Bolonia. (http://universidades.universia.es/fuentes-info/documents/bolonia.htm) [01-02-2010].
Fernández, J. (2001). Elementos que consolidan el concepto de profesión. Notas para su reflexión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 3 (2) (http://redie.uabc.mx/vol3no2/contenido-fernandez.html) [consulta: 08-05-2010].
Fernández Cano A. y Bueno, A. (1998). Síntesis de estudios bibliométricos españoles en educación. Una dimensión evaluativa. Revista Española de Documentación Científica, 21 (3), 269-285.
Flores, J. (2009). Nuevos modelos de comunicación, perfiles y tendencias en las redes sociales. Comunicar, 33, 73-81. doi:10.3916/c33-2009-02-007
Hughes, E. (1971). The sociological eye: Selected paper on work, self and the study of society. Chicago: Aldine-Atherton.
JBIBENM (2001). An Introduction to Systematic reviews. Ghanghing practice,1,1-6 (<http://www.isciii.es/htdocs/redes/investen/pdf/jb/2000_Sup1.pdf) [consulta: 03-03-2010].
Jones, D. (1998). Investigación sobre comunicación en España: evolución y perspectivas. Zer. Revista de Estudios de Comunicación, 5, 13-51.
Martín-Llaguno, M.; Beléndez, M. y Hernández, A. (2007). La mujer y las agencias de publicidad. Madrid: AEAP (http://www.aeap.es/publicaciones/publicaciones.asp) [consulta: 08/05/2010].
Martín-Moreno, J. y De Miguel, A. (1984). Sociología de las profesiones. Madrid: CIS.
Martínez Nicolás, M. (2009). La investigación sobre comunicación en España: Evolución histórica y retos actuales. Revista Latina de Comunicación Social, 64, 1-14 (http://www.ull.es/publicaciones/latina/09art/01_800_01_invetigacion/Manuel_Martínez_Nicolás.html) [consulta: 12-02-2010].
Moragas i Spá, M. (2000). Estructura i polítiques de comunicación. Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació (UAB). Universitat i periodisme. Actes de les jornades sobre continguts acadèmics i docència a la llicenciatura de periodisme. Bellaterra, Universitat Autònoma de Barcelona, 45-48.
Moragas i Spá, M. (2005). Investigación de la comunicación y política científica en España. Ponencia presentada en la Reunión Científica de la Sociedad Española Periodística (SEP). Santiago de Compostela.
Ministerio de Educación (2007). Informe: El concepto de «profesión regulada» a que se refiere el documento «la organización de las enseñanzas universitarias en España».
Ministerio de Educación (2009). Resolución de 18 de noviembre de 2009 de la CNEAI. BOE, 289; 102491-102505 (http://www.boe.es/boe/dias/2009/12/01/pdfs/BOE-A-2009-19218.pdf) [consulta: 19-03-2010].
Nederhof, A. J. (2005). Bibliometric monitoring of research performance in the Social Sciences and the Humanities: a review. Scientometrics, 66, 81-100. doi:10.1007/s11192-006-0007-2
Osca, J., y Mateo, M. E. (2003). Difusión de las revistas españolas de Ciencias Sociales y Humanidades. Revista general de información y documentación, 13, 115-132.
Papí-Gálvez, N. (2008). El género entre bastidores. El caso de las periodistas de la Comunidad Valenciana. Alicante: Universidad de Alicante.
Real, E. (2003). Formación y ejercicio profesional del periodista en la España del siglo XXI dentro del marco de la Unión Europea. Tesis doctoral. Departamento de Periodismo III. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Rodríguez Yunta, L. y Abejón Peña, T. (2010). El análisis bibliométrico de la producción española en Ciencias Sociales y Humanas. ¿Contamos con las fuentes necesarias? Revista Española de Documentación Científica, 33 (1), 151-155. (http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/532/590) [consulta: 25-01-2011].
Rubio Liniers, M. C. (1999). Bibliometría y Ciencias Sociales. Clío, 7. 9 (http://clio.rediris.es/articulos/bibliometria.htm) [consulta: 08-03-2010].
Sánchez Guzmán, J. R. (1986). Tratado general de Relaciones Públicas. Madrid: Fundación Universidad-Empresa.
Valles, M. S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid: Síntesis Sociológica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.