The e-administration at public universities in Spain

Authors

  • Rocío Rocha Departamento de Administración de Empresas. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. Universidad de Cantabria
  • Ángel Cobo
  • Margarita Alonso Departamento de Matemática Aplicada y Ciencias de la Computación. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2011.4.845

Keywords:

e-administration, electronic headquarters, university, information, accessibility, usability

Abstract


The study analyses the level of penetration of electronic administration in the Spanish university system through a heuristic evaluation of university electronic sites. These sites are a key element in the process of disseminating information and the provision of services in public administration. The study highlights that universities have implemented e-administration to a signifi cant degree although they have yet to reach optimal levels. The study also analyses the principal characteristics differentiating higher education institutions from other public administrations and what this implies for e-administration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aibar, E.; Urgell, F., y Welp, Y. (2004). ¿De los portales públicos a la administración red? Un estudio de caso sobre e-governance. e-Administración. II congrés online de l’Observatori per la CiberSocietat, España.

Bárcena, I. (2010). Una plataforma común para la e-Administración universitaria de Cataluña. Boletín de RedIRIS, número 88-89.Disponible en: http://www.rediris.es/difusion/publicaciones/boletin/88-89/Ponencia5.C.pdf [consulta: 11-02-2011]. García, J. C. (2004). Usabilidad de las páginas de inicio de los diarios digitales españoles. Scire, vol. 10 (2), 9-31.

García, J. C. (2010). Barreras para el acceso al contenido de las webs de universidades españolas. Scire, vol. 16 (1), 47-63.

González, M. P.; Pascual, A., y Lorés, J. (2001). Evaluación Heurística. En: Lorés, J. (ed.), Introducción a la Interacción Persona-Ordenador. AIPO: Asociación Interacción Persona- Ordenador. Disponible en: http://www.aipo.es/libro/libroe.php [consulta: 20-4-2011].

Guillén, J. (2010). La Administración Electrónica: ¿Mito o realidad para los ciudadanos del siglo XXI? Centro PwC & IE del Sector Público, ISBN 978-84-693-4507-8. Madrid.

Hassan, Y., y Martín, F. J. (2003). Guía de Evaluación Heurística de Sitios Web. No Solo Usabilidad, nº 2. Disponible en http://www.nosolousabilidad.com [consulta: 20-4-2011]. Hassan, Y., y Ortega, S. (2009). Informe APEI sobre usabilidad (Informe APEI 3). Disponible en: http://www.nosolousabilidad.com [consulta: 20-4-2011].

Hoi-Yan, T. M., y Zaphiris, P. (2003). The usability and content accessibility of the e-government in the UK. En: C. Stephanidis (ed.), Universal access in HCI, Lawrence Erlbaum, Mehwah, USA, pp. 760-764.

Martínez, R. (2009). Una nueva sede del poder: Las Sedes Electrónicas. MULTITEC: Administración Electrónica: la Ley y la realidad. Disponible en: http://labje.unizar.es/UIMP3/Ponencias/sede_del_poder.pdf [consulta: 11-02-2011].

Nielsen, J. (2003). Usability 101: Introduction to Usability. Disponible en: http://useit.com/alertbox/20030825.html [consulta: 11-02-2011].

Ribera, M.; Térmens, M., y Frías, A. (2009). La accesibilidad de las webs de las universidades españolas. Balance 2001-2006. Revista Española de Documentación Científica, vol. 32 (3), 66-88. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2009.3.683

Travieso, C.; Alonso, J., y Vivancos, J.M. (2007). Usabilidad de los catálogos de las bibliotecas universitarias: propuesta metodológica de evaluación. Acimed, vol. 16 (2).

UniversiTIC 2010. (2010). Evolución de las TIC en el sistema universitario español 2006- 2010. Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (CRUE). Disponible en: http://www.crue.org/Publicaciones/universitic.html [consulta: 11-02-2011].

Downloads

Published

2011-12-30

How to Cite

Rocha, R., Cobo, Ángel, & Alonso, M. (2011). The e-administration at public universities in Spain. Revista Española De Documentación Científica, 34(4), 545–562. https://doi.org/10.3989/redc.2011.4.845

Issue

Section

Studies