On the evaluation of university lecturers (with special reference to Economics and Law)

Authors

  • Francisco J. Delgado Departamento de Economía. Universidad de Oviedo
  • Roberto Fernández-Llera Departamento de Economía. Universidad de Oviedo

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2012.2.861

Keywords:

evaluation, university, bibliometric indicators, Economics, Law

Abstract


The evaluation of university teaching staff has advanced notably since the approval and development of the LOU (Law of Universities). In this paper we present a critical panorama of the complex system of evaluation, with special attention to research and to the academic fi elds of Economics and Law. Furthermore, improvements are suggested for increasing the effi ciency and transparency of the system. The evaluation of faculty members is fundamental for improving the quality of the Spanish University System. It is also pertinent for making distinctions among members of the community, in an approach towards horizontal promotion through productivity measurements. While this is a polemic topic in the public sector, it is not insurmountable. Data reveal that after the evaluations of the initial years, a serious refl ection has begun for improving the system. Specifi cally, there are suggestions for reducing ‘red tape’ and increasing the transparency and neutrality of the system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegre Ávila, J. M. (2007). El nuevo sistema de selección del profesorado universitario funcionario. Revista Española de Derecho Administrativo, vol. 135, 437-457.

Buela-Casal, G. (2007). Reflexiones sobre el sistema de acreditación del profesorado funcionario de Universidad en España. Psicothema, vol. 19 (3), 473-482 (acceso: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2333649).

Buela-Casal, G.; Sierra, J. C. (2007). Criterios, indicadores y estándares para la acreditación de Profesores Titulares y Catedráticos de Universidad. Psicothema, vol. 19, 357-369 (acceso: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2389417).

Coslado, M. A.; Báez, J. M.; Lacunza, I. (2010). Descripción y análisis del proceso de evaluación de la calidad de las revistas científicas españolas llevado a cabo por FECYT en el año 2008. Revista Española de Documentación Científica, vol. 33 (3), 481-495. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2010.3.738

Escudero Escorza, T.; Pino Mejías, J. L.; Rodríguez Fernández, C. (2010). Evaluación del profesorado universitario para incentivos individuales. Revista de Educación, vol. 351, 513-537 (acceso: http://www.revistaeducacion.mec.es/re351/re351_21.pdf).

García-Berro, E.; Roca, S.; Amblás, G.; Murcia, F.; Sallarés, J.; Bugeda, G. (2010). La evaluación de la actividad docente del profesorado en el marco del EEES. Aula Abierta, vol. 38 (2), 29-40.

Gavel, Y.; Iselid, L. (2008). «Web of science and Scopus: A journal title overlap study». Online Information Review, vol. 32 (1), 8-21. http://dx.doi.org/10.1108/14684520810865958

Murillo, F. J. (2008). La evaluación del profesorado universitario en España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, vol. 1 (3) (acceso: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2789110).

Pulido, A. (2005). Indicadores de calidad en la evaluación del profesorado universitario. Estudios de Economía Aplicada, vol. 23 (3), 667-684.

San Segundo, M. J. (2005). Promoción y remuneración del profesorado universitario: de la LRU a la LOU. Hacienda Pública Española, vol. 172, 93-117.

Tejedor, F. J. (2009). Evaluación del profesorado universitario: enfoque metodológico y algunas aportaciones de la investigación. Estudios sobre Educación, vol. 16, 79-102.

Torres-Salinas, D.; Jiménez-Contreras, E. (2010). Introducción y estudio comparativo de los nuevos indicadores de citación sobre revistas científicas en Journal Citation Reports y Scopus. El profesional de la información, vol. 19 (2), 201-207. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2010.mar.12

Torres-Salinas, D.; Bordons, M.; Giménez-Toledo, E.; Delgado-López, E.; Jiménez-Contreras, E.; Sanz-Casado, E. (2010). Clasificación integrada de revistas científicas (CIRC): propuesta de categorización de las revistas en ciencias sociales y humanas. El profesional de la información, vol. 19 (6), 675-683. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2010.nov.15

Downloads

Published

2012-06-30

How to Cite

Delgado, F. J., & Fernández-Llera, R. (2012). On the evaluation of university lecturers (with special reference to Economics and Law). Revista Española De Documentación Científica, 35(2), 361–375. https://doi.org/10.3989/redc.2012.2.861

Issue

Section

Notes and Experiences