Contribution of Spanish universities to the experts panel of ANECA’s ACADEMIA program

Authors

  • Juan Miguel Campanario Departamento de Física y Matemáticas Universidad de Alcalá

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2013.4.1075

Keywords:

Universities, ACADEMIA program, ANECA

Abstract


This work analyses the contribution of different Spanish universities to the experts panel of ANECA’s ACADEMIA program. This program consists of the initial evaluation of university teaching staff. The study looked at the distribution of experts by university and the relationship between the number of permanent teaching staff and the six year research periods obtained by the university. Results suggest that a relatively few universities supply a great number of experts to the ACADEMIA program. In addition, a positive correlation exists between the number of experts and the number of six year research periods or number of permanent teaching staff. These results suggest that the pool of evaluators reflects the reality of Spanish universities. No significant bias seems to exist in the appointment of experts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANECA (2009). Informe al Patronato sobre la acreditación nacional para el acceso a los cuerpos de profesorado universitario (ANECA, www.aneca.es, consulta realizada el 10-mar-13).

Agrait, N.; Poves, A. (2009). Informe sobre los resultados de las evaluaciones de la CNEAI. La situación en 2009 (http://www.mecd.gob.es/ministerio-mecd/organizacion/organismos/cneai/memorias-informes.html, consulta realizada el 10-mar-13).

Behrens, H.; Luksch, P. (2011). Mathematics 1868-2008: a bibliometric analysis. Scientometrics, vol 86 (1), 179-194. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-010-0249-x

Buela-Casal, G.; Sierra, J.C. (2007). Criterios, indicadores y estándares para la acreditación de profesores titulares y catedráticos de Universidad. Psicothema, vol 19 (4), 537-551.

Buela-Casal, G.; Bermúdez, M.P.; Sierra, J.C.; Quevedo-Blasco, R.; Castro, A.; Guillén-Riquelme, A. (2012). Ranking de 2010 en producción y productividad en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, vol 23 (4), 527-536.

De Filippo, D.; Casani, F; García-Zorita, C.; Efraín-García, P.; Sanz-Casado, E. (2012). Visibility in international rankings. Strategies for enhancing the competitiveness of Spanish universities. Scientometrics, vol 93 (3), 949-966. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-012-0749-y

Garfield, E. (1980). Bradford's Law and related statistical pattern, Essays of an Information Scientist, vol 4, 476-483 (disponible en http://garfield.library.upenn.edu, consulta realizada el 10-mar-13).

Jiménez-Contreras, E.; Moya-Anegón, F.; Delgado López-Cózar, E. (2003). The evolution of research activity in Spain. The impact of the National Commission for the Evaluation of Research Activity (CNEAI). Research Policy, vol 32 (1), 123-142. http://dx.doi.org/10.1016/S0048-7333(02)00008-2

Ortiz-de-Urbina-Criado, M.; Mora-Valentín, E.M. (2013). El sistema de acreditación del profesorado a través del Programa ACADEMIA: Evolución y cambios. Revista Española de Documentación Científica, 36 (1):en004.

Rousseau, R. (1994). Bradford curves. Information Processing and Management, vol 30 (2), 267-277. http://dx.doi.org/10.1016/0306-4573(94)90069-8

Sierra, J.C.; Buela-Casal, G.; Bermúdez-Sánchez, M.P.; Santos-Iglesias, P. (2009). Opinión de Profesores Titulares y Catedráticos de Universidad acerca de criterios y estándares para la acreditación del profesorado universitario. Revista Española de Documentación Científica, vol 32 (3), 89-100. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2009.3.678

Published

2013-12-30

How to Cite

Campanario, J. M. (2013). Contribution of Spanish universities to the experts panel of ANECA’s ACADEMIA program. Revista Española De Documentación Científica, 36(4), en013. https://doi.org/10.3989/redc.2013.4.1075

Issue

Section

Notes and Experiences