Web accessibility in the Argentine public university space
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2015.1.1136Keywords:
Argentina, public university, WCAG 2.0, WAI, web accessibility, higher education, usability, interaction designAbstract
The study presents a first web accessibility diagnosis carried out in 2012 on a sample of pages from the Argentine public university space. The evaluation establishes the compliance with Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0, taking into account the methodological recommendations from the World Wide Web Consortium (W3C). The results suggest that the web accessibility barriers encountered are serious for the most part (level A). The most frequent are related to markup language syntax, content presentation, non-text content and visual readability of text. Likewise it is shown that by addressing these barriers, certain groups of people could benefit specifically.
Downloads
References
Asociación Redes de Interconexión Universitaria (ARIU). (s.f.). Instituciones Integrantes. http://www.riu.edu.ar/instituciones.html [consulta: 22/06/2014]
Caballero-Cortés, L.; Faba-Pérez, C.; Moya-Anegón, F. (2009). Comparative accessibility assessment of Web spaces in Spanish and American university libraries. Investigación bibliotecológica, vol. 23 (47), 45-66.
Chacón-Medina, A.; Chacón-López, H.; López-Justicia, M.; Fernández-Jiménez, C. (2013). Dificultades en la Accesibilidad Web de las Universidades Españolas de acuerdo a la Norma WCAG 2.0. Revista española de Documentación Científica, vol. 36 (4), e025.
Comeaux, D.; Schmetzke, A. (2013). Accessibility of academic library web sites in North America: Current status and trends (2002-2012). Library Hi Tech, vol. 31 (1), 8-33. http://dx.doi.org/10.1108/07378831311303903
Consejo Interuniversitario Nacional (CIN). (2011). Programa Integral de Accesibilidad en las Universidades Públicas. A.P. 798/11. Buenos Aires, Argentina.
Espadinha, C.; Pereira, L. M.; Da Silva, F. M.; Lopes, J. B. (2011). Accessibility of Portuguese public universities' sites. Disability and rehabilitation, vol. 33 (6), 475-485. http://dx.doi.org/10.3109/09638288.2010.498554 PMid:20594034
Hilera, J.; Fernández, L.; Suárez, E.; Vilar, E. (2013). Evaluación de la accesibilidad de páginas web de universidades españolas y extranjeras incluidas en rankings universitarios internacionales. Revista española de Documentación Científica, vol. 36 (1), e004. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2013.1.913
Kane, S. K.; Shulman, J. A.; Shockley, T. J.; Ladner, R. E. (2007). A web accessibility report card for top international university web sites. Proceedings of the 2007 international cross-disciplinary conference on Web accessibility (W4A), p.148-156. New York: ACM. http://dx.doi.org/10.1145/1243441.1243472
Karhu, M.; Hilera, J. R.; Fernández, L.; Ríos, R. (2012). Accessibility and readability of university websites in Finland. Journal of Accessibility and Design for All, vol. 2 (2), 178-190.
Kurt, S. (2011). The accessibility of university web sites: the case of Turkish universities. Universal Access in the Information Society, vol. 10 (1), 101-110. http://dx.doi.org/10.1007/s10209-010-0190-z
Lazar, J.; Greenidge, K. D. (2006). One year older, but not necessarily wiser: an evaluation of homepage accessibility problems over time. Universal Access in the Information Society, vol. 4 (4), 285-291. http://dx.doi.org/10.1007/s10209-003-0087-1
Ley Nº 25.573. Boletín Oficial de la República Argentina, Buenos Aires, Argentina, 30 de abril de 2002.
Ley Nº 26.378. Boletín Oficial de la República Argentina, Buenos Aires, Argentina, 9 de junio de 2008.
Ley Nº 26.653. Boletín Oficial de la República Argentina, Buenos Aires, Argentina, 30 de noviembre de 2010.
Maciel, P. (2008). Análisis de la eficacia de los sitios web universitarios argentinos. Tesis de maestría. Bella Vista: Universidad Católica de Salta.
Oficina Nacional de Tecnologías de Información (ONTI). (2013). Estándares Tecnológicos para la Administración Pública versión 19.0. Guías y lineamientos. Guía de Accesibilidad para Sitios Webs del Sector Público Nacional. GA-001. Buenos Aires, Argentina.
Providenti, M.; Zai III, R. (2007). Web accessibility at Kentucky's academic libraries. Library Hi Tech, vol. 25 (4), 478-493. http://dx.doi.org/10.1108/07378830710840446
Ribera, M.; Térmens, M.; Frías, A. (2009). La accesibilidad de las webs de las universidades españolas. Balance 2001-2006. Revista Española de Documentación Científica, vol. 32 (3), 66-88. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2009.3.683
Secretaría de Políticas Universitarias (SPU). (2011). Anuario de Estadísticas Universitarias. Argentina 2011. Buenos Aires: Ministerio de Educación de Argentina.
Térmens, M.; Ribera, M.; Sulé, A. (2003). Nivel de accesibilidad de las sedes web de las universidades españolas. Revista Española de Documentación Científica, vol. 26 (1), 19-37.
Thompson, T.; Burgstahler, S.; Moore, E. J. (2010). Web accessibility: A longitudinal study of college and university home pages in the northwestern United States. Disability and Rehabilitation: Assistive Technology, vol. 5 (2), 108-114. http://dx.doi.org/10.3109/17483100903387424 PMid:20184527
Vargas, C.; Sepúlveda, A.; Mu-oz, R.; Providel, E. (2012). Accesibilidad en Portales Universitarios Chilenos. XXIV Encuentro Chileno de Computación (ECC-2012).
Vigo, M.; Brown, J.; Conway, V. (2013). Benchmarking web accessibility evaluation tools: Measuring the harm of sole reliance on automated tests. Proceedings of the 10th International Cross-Disciplinary Conference on Web Accessibility (W4A), p.1-10. New York: ACM. http://dx.doi.org/10.1145/2461121.2461124
W3C (2008). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0. http://www.w3.org/TR/WCAG/ [consulta: 22/06/2014]
W3C (2014a). How to Meet WCAG 2.0. http://www.w3.org/WAI/WCAG20/quickref/ [consulta: 22/06/2014]
W3C (2014b). Understanding WCAG 2.0. http://www.w3.org/TR/UNDERSTANDING-WCAG20/ [consulta: 22/06/2014]
W3C (2014c). Website Accessibility Conformance Evaluation Methodology 1.0. http://www.w3.org/TR/WCAG-EM/ [consulta: 22/06/2014]
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.