Scientometric Analysis of Spanish Doctoral Theses on the Teaching of Social Sciences (1976-2012)
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2015.4.1282Keywords:
Doctoral thesis, social science teaching, scientometric analysis, TESEO database, SpainAbstract
This paper presents a scientometric analysis of Spanish doctoral theses in the area of Social Science teaching and indexed in the TESEO database during the period 1976-2012. We retrieved 151 doctoral theses. The main objective of this research is to describe the state of the field from the production of doctoral theses, developing time series and the stages of diachronic retrospective production, institutional production, production related to the language in which the theses were written, the most active supervisors of the area, and a content analysis of titles. The results highlight the need for consolidation of the area as well as an epistemological consensus within it, and the major role of universities in Barcelona as the greatest institutional producers.
Downloads
References
Anaya Nieto, D. (2003). Diagnóstico en educación. Dise-o y uso de instrumentos. Madrid; Sanz y Torres.
Aróstegui, J. (1995). La investigación histórica: Teoría y método. Barcelona; Crítica. PMid:7791190
Buendía, L.; Colás, P.; Hernández Pina, F. (2012). Métodos de investigación en Psicopedagogía. Madrid; McGraw Hill.
Curiel-Marín, E. (2013). Análisis cienciométrico de tesis doctorales españolas en didáctica de las ciencias sociales (1976-2014). Trabajo Fin de Máster, Universidad de Granada. http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/33202/1/CurielMarin_TFM.pdf
Delgado-López-Cózar, E; Ordu-a-Malea, E; Jiménez-Contreras, E.; Ruiz-Pérez, R (2014). H-Index Scholar: el índice h de los profesores de las universidades públicas españolas en humanidades y ciencias sociales. El Profesional de la Información, vol. 23 (1), 87-94. [6/2/2014]. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2014.ene.11
Fernández-Cano, A.; Torralbo, M.; Vallejo, M. (2012). Time series of scientific growth in Spanish doctoral theses (1848–2009). Scientometrics, vol. 91 (1), 15-36. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-011-0572-x http://dx.doi.org/10.1007/s11192-011-0572-x
Fernández-Cano, A. (2011). Producción educativa española en el Social Sciences Citation Index (1998-2009). II. Revista Española de Pedagogía, vol. LXIX (250), 427-444.
Fernández-Cano, A.; Bueno, A. (2002). Multivariate evaluation of Spanish educational research journals. Scientometrics, vol. 55 (1), 87-102. http://dx.doi.org/10.1023/A:1016003104436
Fernández-Cano, A.; Expósito, J. (2001). Patrones de citación en la investigación española sobre evaluación de programas educativos (1975-2000). Revista Española de Documentación Científica, vol. 24 (3), 289-305.
Fernández-Cano, A.; Torralbo, M.; Vallejo, M. (2004). Reconsidering Price's model of scientific growth: An overview. Scientometrics, vol. 61 (3), 301-321. http://dx.doi.org/10.1023/B:SCIE.0000045112.11562.11
Fernández-Cano, A.; Torralbo, M.; Rico, L.; Gutiérrez, P.; Maz, A. (2003). Análisis cienciométrico de las tesis doctorales españolas en educación matemática (1976-1998). Revista Española de Documentación Científica, vol. 26 (2), 162-176. [14/3/2013]
Fernández-Cano, A; Torralbo, M.; Vallejo, M. (2008). Revisión y prospectiva de la producción española en tesis doctorales de Pedagogía (1979-2006). Revista de Investigación Educativa, vol. 26 (1), 191-207. [14/3/2013].
Mendióroz, A.M. (2013). Didáctica de las Ciencias Sociales. Formación del área e integración del conocimiento. Pamplona; Sección de Publicaciones de la Universidad Pública de Navarra.
Miralles, P.; Molina, S.; Ortu-o, J. (2011). La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Educatio Siglo XXI, vol. 29 (1), 49-174. [17/4/2013].
Navarro, V. (1977). La productividad de los autores españoles de bibliografía médica. Revista Española de Documentación Científica, vol. 1 (1), 9-21.
Pagés, J. (1997). Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales. En: Benejam, P.; Pagés, J. (Coord.). Ense-ar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria. Barcelona; Horsori, 189-208.
Prats, J. (1997). La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. La formación del profesorado y la didáctica de las Ciencias Sociales. Sevilla; Díada.
Prats, J. (2003). Líneas de investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Apuntes y tendencias. Història & Ensino, Revista do Laboratorio de Ensino de História. UEL, vol. 9. [22/4/2013]. http://dx.doi.org/10.5433/2238-3018.2003v9n0p133
Price, D.J.S. (1973). Hacia una ciencia de la ciencia. Barcelona; Ariel.
Vallejo, M.; Fernández-Cano, A.; Torralbo, M. (2006). Patrones de citación en la investigación española en educación matemática. Revista Española de Documentación Científica, vol. 39 (3), 382-397.
Vallejo, M.; Fernández-Cano, A.; Torralbo, M.; Maz, A.; Rico, L (2008). History of Spanish mathematics education focusing on PhD theses. International Journal of Science and Mathematics Education, vol. 6 (2), 313-327. http://dx.doi.org/10.1007/s10763-007-9073-z
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.