Analysis of teaching materials created by Spanish academic libraries
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2009.4.715Keywords:
teaching materials, web-based tutorials, academic libraries, evaluation, SpainAbstract
Teaching materials are very important for user-training in libraries. This paper describes and analyses the characteristics of the instructional materials created by Spanish academic libraries. It evaluates a sample of 72 resources in public access by applying 36 indicators grouped in ten categories. Only 24 % of libraries were found to have created such materials, focusing on explaining the sources of information and library services. Only three produced materials addressing information literacy. In general, these instructional materials were of poor quality from an educational point of view (few educational objectives, few exercises to reinforce learning, few pre-tests, and little final assessment) and commonly were little interactive (50 % involved slides and 20 % pdfs). In conclusion, most of these teaching materials appeared to be at an early stage of development and did not allow the user to either completely or autonomously follow the learning process.
Downloads
References
Campal, M. Felicidad; y Domínguez Sanjurjo, Ramona (2006): La formación de usuarios y alfabetización informacional en la BPE de Salamanca «Casa de las Conchas». Educación y Biblioteca, nº 156. pp. 112-117.
Gómez Enrich, Roser, et al. (2002): AABIB: La autoformación de usuarios en las Bibliotecas de la UPC a través de Internet. XII Jornadas Bibliotecarias de Andalucía. Sevilla: AAB.
Martín, Wigberta, y Moscoso, Purifi cación (1994): Conocer el MESH: un programa de instrucción asistida por ordenador para el uso del Medical Subject Headings. 4as Jornadas Españolas de Documentación Automatizada. Gijón: FESABID.
Marzal García-Quismondo, Miguel Ángel; Calzada Prado, Javier, y Vianello, Marina (2008): Criterios para la evaluación de la usabilidad de los recursos educativos virtuales: un análisis desde la alfabetización en información. Information Research, vol. 13, nº 4.
Méndez, Montserrat, et al. (2002): FIBU: Formación Inteligente en las Bibliotecas de la UPC. III Jornadas de Bibliotecas Digitales: (JBIDI’02). El Escorial (Madrid): JBIDI.
Nielsen, Jacob (2000): Usabilidad: diseño de sitios web. Madrid [etc.]: Prentice Hall.
Nielsen, Jacob, y Loranger, Hoa (2006): Usabilidad: prioridad en el diseño web. Madrid: Anaya Multimedia.
Parcerisa Aran, Artur (2001): Materiales curriculares: cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos. Barcelona: Graó.
Richadeau, François (1986): Conception et production des manuels scolaires:guide pratique. Paris: UNESCO.
Ribes Llopis, Inmaculada (1996): SIRIO: Tutorial multimedia sobre sistemas de recuperación de la Información. 5as Jornadas Españolas de Documentación Automatizada. Cáceres: FESABID.
Sastre Miralles, Natalia (2000): Productos y servicios para la formación de usuarios de bibliotecas universitarias: el uso de bases de datos en entornos Web. 7as Jornadas Españolas de Documentación Automatizada. Bilbao: FESABID.
Seguí, Rosa; Bosch Pou (2001): Productos multimedia aplicados al aprendizaje de las técnicas de recuperación en bases de datos: Sirio y Hot Copy Searching Dialog Tutorial. Actas del V Congreso ISKO-España. Alcalá de Henares: ISKO; Universidad de Alcalá.
Somoza-Fernández, Marta (2002): Avaluació dels tutorials de PubMed i Eric. BiD: textos universitaris de Biblioteconomia i Documentació, vol. 9.
Somoza-Fernández, Marta (2005): Eines per a la creació d’exercicis al Web. BiD: textos universitaris de Biblioteconomia i Documentació, num. 14. http://www2.ub.es/bid/consulta_articulos.php?fichero=14somoz2.htm. [Consulta 13 febrero 2009]
Somoza-Fernández, Marta, y Abadal, Ernest (2007): La formación de usuarios en las Bibliotecas universitarias españolas. El Profesional de la información, vol. 16, nº 4, pp. 287-293. doi:10.3145/epi.2007.jul.02
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.