Searching experience in cibermedia: comparative analysis of digital journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2020.1.1677

Keywords:

SEO, UX, Search Experience Optimization, Search Engine Optimization, digital journalism, digital news media

Abstract


The aim of this study is the analysis of the components that provide searchability and visibility to digital-born news media on the Internet, under the unifying concept of the search experience. The methodology used is a comparative analysis of the so-called Search Experience Optimization (SXO) applied to a group of digital news media. Specifically, eldiario.es, publico.es, elconfidencial.com, elespanol.com, huffingtonpost.es, infolibre.es, libertaddigital.com and vozpopuli.com have been analyzed. To carry out this analysis, we have used the study protocol called PAXBCM. Thanks to this analysis we have been able to confirm different degrees of compliance with SXO by the digital news media analyzed, being libertaddigital.com the one with the best overall results. However, all the cases studied present opportunities for improvement in various aspects such as loading speed, use of multimedia content, accessibility, and searchability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arora, L. (2016). SEO: Search Experience Optimization. Disponible en: https://www.envigo.co.uk/blog/searchengine-optimisation/seo-search-experience-optimization [Fecha de consulta: 09/11/2018].

Asser, M. (2012). Search Engine Optimisation in BBC News. Disponible en: http://www.bbc.co.uk/blogs/internet/posts/search_engine_optimisation_in

Charlton, G. (2016). How much do journalists and editors need to know about SEO?. Disponible en: https://searchenginewatch.com/2016/03/15/how-much-dojournalists-and-editors-need-to-know-about-seo/

Chasinov, N. (2017). Search Experience Optimization: Welcome to the New SEO. Disponible en: https://www.huffingtonpost.com/young-entrepreneurcouncil/search-experience-optimiz_b_10378498.html?guccounter=1 [Fecha de consulta: 09/11/2018].

Codina, L. (2000). Evaluación de recursos digitales en línea: conceptos, indicadores y métodos. Revista Española de Documentación Científica, 23 (1), 9-44. https://doi.org/10.3989/redc.2000.v23.i1.315

Codina, L.; Pedraza, R.; Díaz-Noci, J.; Rodríguez-Martínez, R.; Pérez-Montoro, M.; Cavaller-Reyes, V. (2014). Sistema Articulado de Análisis de Cibermedios (SAAC): Una propuesta sobre el qué y el cómo para estudiar medios de comunicación digitales. Hipertext.net, 12, e018.

Codina, L. (2018). Componentes Estructurales y Semánticos en el Diseño de la Navegación Web. Taxonomías, SEO y Software implicado en el caso de una Instalación con WordPress. Disponible en: https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/27879/codina_2017_comp.pdf?sequence=1&isAllowed=y [Fecha de consulta:07/11/2018].

Coller, X. (2000). Estudio de Casos, Colección Cuadernos Metodológicos. Madrid: Editorial Centro de Investigaciones Sociológicas.

Cutts, M. (2012). Do you think that Search Engine Optimization should be renamed? [video en canal de YouTube] Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=ZStQhWx8YPc [Fecha de consulta: 09/11/2018].

Eisenhardt, K. (1989). Building theories from case study research. Academy of Management Review, 14 (4), 532-550. https://doi.org/10.5465/amr.1989.4308385

Gandhi, M. (2017). Why and How to Deliver the Best Search Experience in 2018. Disponible en: https://www.seoclarity.net/blog/search-experience-optimization-2018-17568/ [Fecha de consulta: 10/11/2018]

García-Carretero, L.; Codina, L.; Díaz-Noci, J.; Iglesias-García, M. (2016). Herramientas e indicadores SEO: características y aplicación para análisis de cibermedios. El Profesional de la Información, 25 (3), 497-504. https://doi.org/10.3145/epi.2016.may.19

Giomelakis, D.; Veglis, A. (2015a). Employing Search Engine Optimization techniques in Online News. Studies in Media and Communication, 3 (1). https://doi.org/10.11114/smc.v3i1.683

Giomelakis, D.; Veglis, A. (2015b). Investigating Search Engine Optimization Factors in Media Websites, The case of Greece. Digital Journalism, 4 (3), pp. 379-400. https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1046992

Guallar, J.; Abadal, E. Codina, L. (2012). Sistema de análisis de hemerotecas de prensa digital. Trípodos, 31, 37-64.

Hassan, Y.; Martín-Fernández, F.; Iazza, G. (2004). Diseño Web Centrado en el Usuario: Usabilidad y Arquitectura de la Información. Disponible en: https://www.upf.edu/hipertextnet/numero-2/diseno_web.html [Fecha de consulta: 10/11/2018].

Iglesias-García, M. y Codina, L. (2016). Los cibermedios y la importancia estratégica del posicionamiento en buscadores (SEO). Opción, 32, 929-944. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/310/31048482052.pdf

Jiménez, L.; Aguilar, C.; Sánchez, L.; Pérez-Montoro, M. (2018). User experience and the media: The threeclick rule on newspaper websites for smartphones. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 595-613.

Kukoo, I. (2016). SEO Should Stand For Search Experience Optimization. Disponible en: https://dee.ie/it-blog/seo-should-stand-for-search-experience-optimization/[Fecha de consulta: 11/11/2018].

Lemos, J.; Yoseph, J. (2017). Search Engine Optimization to Enhance User Interaction. 2017 International Conference on I-SMAC (IoT in Social, Mobile, Analytics and Cloud) (ISMAC). Palladam, India: IEEE. https://doi.org/10.1109/I-SMAC.2017.8058379

Linares, J.; Codina, L.; Abadal, E.; Guallar, J. (2016). Periodismo en bases de datos y buscabilidad de la información: Protocolo de análisis, y resultados de aplicación. Barcelona: Departamento de Comunicación (UPF), Serie Editorial DigiDoc. Acceso: http://hdl.handle.net/10230/27310

Liu, X. (2017). Large-scale SEO Optimization Algorithm based on Transfer Learning. Boletín Técnico, 55 (11), 587-593.

Lopezosa, C.; Codina, L.; Caldera-Serrano, J. (2018). SEO semántico: Framework ISS para la optimización de sitios intensivos en contenidos. Cuadernos de Documentación Multimedia, 29, 97-122. https://doi.org/10.5209/CDMU.60607

Lopezosa, C.; Codina, L. (2020). Protocolo de Análisis de la eXperiencia de Búsqueda en CiberMedios (PAXBCM). En Pedraza, R.; Codina, L.; Guallar, J. (coords.), Calidad en sitios web. Barcelona: Ed. UOC.

Manish, M.; Roohi, A. (2013). Evolution of Search Engine Optimization and Investigating the Effect of Panda Update into it. International Journal of Scientific & Engineering Research, 4 (12), 2013- 2045.

Morato, J.; Sánchez-Cuadrado, S.; Moreno, V.; Moreiro, J. A. (2013). Evolución de los factores de posicionamiento web y adaptación de las herramientas de optimización. Revista Española de Documentación Científica, 36 (3), e018. https://doi.org/10.3989/redc.2013.3.956

Munroe, M. (2015). From SEO To SXO: Search Experience Optimization. Disponible en: https://searchengineland.com/seo-sxo-search-experience-optimization-223812 [Fecha de consulta: 12/11/2018].

Nuño, M (2014). Sistemas de acceso y consulta en los diarios digitales españoles. Investigación bibliotecológica, 28, 81-99. https://doi.org/10.1016/S0187-358X(14)72567-5

Ok Diario (2018). OKDIARIO es el séptimo diario más leído de España con 50.1 millones de visitas mensuales. Disponible en: https://okdiario.com/audiencia/comscorejunio-2018-2683229 [Fecha de consulta: 26/01/2019].

Ok Diario (2016). Consulta aquí el top 50 del ranking de comScore multiplataforma del mes de diciembre. Disponible en: https://okdiario.com/audiencia/consulta-aqui-top-50-del-ranking-comscore-multiplataforma-del-mes-diciembre-62504 [Fecha de consulta: 26/01/2019].

Park, M. (2018). SEO for an open access scholarly information system to improve user experience. Information Discovery and Delivery, 46 (2), 77-82. https://doi.org/10.1108/IDD-08-2017-0060

Pérez-Montoro, M.; Codina, L. (2016). Navigation Design and SEO for Content Intensive Websites: A Guide for an Navigation Design and SEO for an efficient digital communication. Cambridge: Chandos Publishing. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-100676-4.00006-7

Potter, B. (2012). SEO: search experience optimisation. Disponible en: https://econsultancy.com/seo-search-experience-optimisation [Fecha de consulta: 13/11/2018].

Prensa PR (2018). Elpais.com aprovecha septiembre para adelantar a Elmundo.es. Disponible en: https://prnoticias.com/prensa/prensa-pr/20170319-periodicos-digitales-mas-leidos-septiembre-2018-comscore [Fecha de consulta: 11/11/2018].

Sampedro, V. (2018). Dietética digital para adelgazar al gran hermano. Barcelona: Icaria Editorial.

Smyrnaios, N. (2015). Google and the Algorithmic Infomediation of News. Media Fields Journal, no. 10, 1-10.

Templeman, M. (2016). SEO Has Evolved To Search 'Experience' Optimization. Disponible en: https://www.forbes.com/sites/miketempleman/2016/02/16/seo-has-evolved-to-search-experience-optimization/#5b7735af3f35 [Fecha de consulta: 11/11/2018].

Themistoklis, M.; Symeonidis, A. (2015). Identifying valid search engine ranking factors in a Web 2.0 and Web 3.0 context for building efficient SEO mechanisms. Engineering Applications of Artificial Intelligence, 41, 75-91. https://doi.org/10.1016/j.engappai.2015.02.002

Van Dyke, P. (2012). Search Engine Optimization VS. User Experience Optimization. Disponible en: https://www.seo.com/blog/search-engine-optimization-vs-user-experience-optimization/ [Fecha de consulta: 13/11/2018].

Villanueva, L. (2013). Search Experience Optimization. Otra forma de entender el SEO. Disponible en: https://luismvillanueva.com/seo/search-experience-optimization-seo-sxo.html [Fecha de consulta: 14/11/2018].

Yin, R. (2014). Case Study Research. Design and Methods. Canadá: SAGE.

Published

2020-03-30

How to Cite

Lopezosa, C., Iglesias-García, M., González-Díaz, C., & Codina, L. (2020). Searching experience in cibermedia: comparative analysis of digital journals. Revista Española De Documentación Científica, 43(1), e254. https://doi.org/10.3989/redc.2020.1.1677

Issue

Section

Studies

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2