The leadership of women in communication research in Spain
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2022.2.1859Keywords:
communication research, women scientists, gender equality, meta-research, leadership, University, SpainAbstract
The objective of this article, based on the results of the R+D+i project “Maps of communication research in Spanish Universities from 2007 to 2018”, is to offer the current state of the presence, access and leadership of women on academic research in the field of communication. The results show that the gender gap persists in the social sciences and to a lesser extent in the field of communication. Women consume their doctorate in a higher proportion than men and outperform them in the authorship of contributions to congresses and presence in the Spanish Association for Communication Research as associates without leadership positions in the management of R+D+i projects, doctoral thesis, research groups, responsibility positions in the Spanish Association for Communication Research or in the publication of articles in the journals with the greatest impact of the specialty.
Downloads
References
Agulló, I. (2013). Eternamente doctores: ¿mérito o carga?. Sociología del Trabajo, (78), 35-50.
Asociación Española de Investigación en Comunicación. Disponible en: https://ae-ic.org/la-asociacion/ [Fecha de consulta: 30/07/2020]
Bustelo, M., y Salido, O. (2020). Un primer análisis sobre los resultados del Sexenio de transferencia y su sesgo de género, 21/05/2020. Disponible en: http://www.aneca.es/Sala-de-prensa/Noticias/2020/Un-primer-analisis-sobre-los-resultados-del-Sexenio-de-transferencia-y-su-sesgo-de-genero [Fecha de consulta: 27/05/2020]
Cáceres, M.D., y Caffarel, C. (1993). La investigación sobre comunicación en España. Un balance cualitativo. Telos (32), 109-124.
Caffarel, C., Domínguez, M., y Romano, V. (1989). El estado de la investigación en comunicación en España (1978-1987). C.I.N.C.O. Cuadernos de Investigación en Comunicación, (3), 45-57.
Caffarel, C., Izquierdo, P., y Núñez, S. (2017a). La mujer en la dirección de la investigación sobre comunicación en España (2007-2013). En Caldevilla, D. (ed.). Libro de actas del Congreso CUICIID 2017, 98 Madrid: Fórum XXI.
Caffarel, C., Ortega, F., y Gaitán, J. (2017b). Investigación en Comunicación en la universidad española en el período 2007-2014. El Profesional de la Información, 26, (2), 218-227. https://doi.org/10.3145/epi.2017.mar.08
Caffarel, C., Ortega, F., y Gaitán, J. (2018). La investigación en Comunicación en España. Debilidades, amenazas, fortalezas y oportunidades. Comunicar, (56), 61-70.
Campos, N. (2020). El género en la carrera académica, ayer y hoy. El blog de Studia XXI. Disponible en: https://www.universidadsi.es/efecto-tijera-universidades/ [Fecha de consulta: 01/12/2020]
Castillo, J.J., y Moré, P. (2018). Universidad precaria, universidad sin futuro [En liquidación], Madrid: Fuhem.
Castillo, J.J., y Moré, P. (2016). Por una sociología del trabajo académico La precarización del trabajo de enseñar e investigar en la Universidad. Sociología del Trabajo, (88), 7-26.
Científicas en cifras, 2017. Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (2018) Madrid. Disponible en: https://www.fecyt.es/es/publicacion/cientificas-en-cifras-2017 [Fecha de consulta: 30/08/2020]
Connell, R.W. (2002). Gender Short Introductions. Cambridge: Polity Press, Blackwell Publishers.
Consejo Superior de Investigaciones Científicas (2020): Informe Mujeres Investigadoras. Comisión de Mujeres y Ciencia del CSIC. Disponible en: https://www.csic.es/sites/default/files/informe_mujeres_investigadoras-2020.pdf [Fecha de consulta: 30/08/2020]
Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. University of Chicago Legal Forum, vol. 1989 (1), 139-167.
Díaz, M.J. (2016). El proceso de producción científica en condiciones de precarización. Una revisión etnográfica desde la sociología del trabajo. Sociología del Trabajo, 88, 27-46.
Díaz, M.J., Bustelo, M., De Dios, P., y Pajares, L. (2019). Creación e implementación del plan de igualdad de oportunidades en la UCM como proceso incipiente de transformación. Actas XIII Congreso Español de Sociología, Valencia.
García Calavia, M.A. (2015). El profesorado universitario en España. RES. Revista Española de Sociología, 24, 85-94.
Gómez, G., y Izquierdo, P. (2020). Contribuciones científicas presentadas en los congresos de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (2007-2018). El Profesional de la Información, 29(4), e290440. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.40
Horizonte 2020. Igualdad de género en la investigación y la innovación. Disponible en: http://www.eshorizonte2020.es/mas-europa/ciencia-con-y-para-la-sociedad/igualdad-de-genero-en-la-investigaciony-la-innovacion [Fecha de consulta: 28/07/2020]
Izquierdo, P., Gaitán, J.A., y Caffarel, C. (2020). Mapa de la mujer como sujeto y objeto de la investigación en comunicación en España. Comunicació: Revista de Recerca i d'Anàlisi [Societat Catalana de Comunicació], 37(1), 31-52.
Jones, D.E. (1998). Investigación sobre comunicación en España: evolución y perspectivas. Zer, 5, 13-51.
Kimmel, M. S. (2005). Why Men Should Support Gender Equality. Women's Studies Review, Fall: 102‐114.
Lozano, C., Gaitán, J.A., Caffarel, C., y Piñuel, J.L. (2020). Una década de investigación universitaria sobre Comunicación en España, 2007-2018. El Profesional de la Información, 29(4), e290412. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.12
MapCom. Mapas de la Investigación en Comunicación en las universidades españolas. Disponible en: https://mapcom.es/
Martín, M., Serrano, J., y Rebolledo, M. (2018). La mujer en la investigación en comunicación en España: un análisis de la producción científica (2007-2013). adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 15, 65-87. Castellón: Asociación para el Desarrollo de la Comunicación adComunica y Universitat Jaume I. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.15.5
Martínez, M., y Saperas, E. (2016). Objetos de estudio y orientación metodológica de la reciente investigación sobre comunicación en España (2008-2014). Revista Latina de Comunicación Social, 71, 1365-1384.
Marugán, B., y Cruces, J. (2013). Fragmentación y precariedad en la Universidad. Sociología del Trabajo, 78, 10-34.
Mujeres e innovación 2020. Disponible en: https://www.ciencia.gob.es/Secc-Servicios/Igualdad/Mujeres-e-Innovacion.html [Fecha de consulta 05/09/2020]
Piñuel, J.L. (2010). La comunicación como objeto científico de estudio, campo de análisis y disciplina científica. Contratexto, (18), 67-107. https://doi.org/10.26439/contratexto2010.n018.200
Saperas, E. (2016). Cuatro décadas de investigación comunicativa en España. Los procesos de institucionalización y de profesionalización de la investigación (1971-2015). Anuario electrónico de estudios en comunicación social "Disertaciones", 9(2), 27-45. https://doi.org/10.12804/disertaciones.09.02.2016.02
She Figures 2018. European Commission (2019). Luxembourg: Publications Office of the European Union. Disponible en: https://www.etag.ee/wp-content/uploads/2019/03/She-Figures-2018-1.pdf y https://ec.europa.eu/research/swafs/index.cfm?pg=library&lib=gender_equality [Fecha de consulta 05/09/2020]
SUPERA (2018-2022). Supporting the Promotion of Equality in Research and Academia. Grant Agreement number: 787829 - SUPERA - H2020-SwafS-2016-17/H2020-SwafS-2017-1. CSA - Coordination and support action. 2018-2022. Disponible en: https://www.ucm.es/supera/
Tur, V., y Núñez, P. (2018). Grupos académicos españoles de investigación en Comunicación. Communication & Society, 31(4), 173-192. https://doi.org/10.15581/003.31.4.173-192
Urabayen, M. (1994). La investigación sobre comunicación social en España: panorama general. Tercera trovada iberoamericana d'investigadors de la comunicació. Cultura i comunicació social: América Llatina i Europa Ibérica. Barcelona: Cedic, 81-8.
Verloo, M. (2005). Displacement and Empowerment: Reflections on the Concept and Practice of the Council of Europe Approach to Gender Mainstreaming and Gender Equality. Social Politics: International Studies in Gender, State & Society, 2(3), Fall 2005, 344-365. https://doi.org/10.1093/sp/jxi019
Walby, S. (1990). Theorizing Patriarchy. Basil: Blackwell.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.
Funding data
Agencia Estatal de Investigación
Grant numbers PGC2018-093358-B-100
H2020 European Research Council
Grant numbers 787829