Conditioning factors in the integration of e-book lending services in the work context of Galician public library professionals

Authors

  • Elena Sánchez-Muñoz Programa de Doctorado en Formación en la Sociedad del Conocimiento y Grupo de Investigación Reconocido E-Lectra (Edición Electrónica y Lecto-escritura Digital). Universidad de Salamanca. https://orcid.org/0000-0002-4866-9999

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2024.1.1505

Keywords:

Electronic books, information professionals, reading, public libraries, digital libraries, e-lending

Abstract


The integration of e-book lending services in the processes and tasks carried out by public library workers is a key element for the consolidation of digital reading among their users. We analyse whether the socio-demographic and work-related factors, knowledge, self-perception, opinions and habits related to reading and e-lending of Galician public library professionals affect the integration they make of GaliciaLe in the work context. The results obtained through the questionnaire addressed to the staff of the Galician Public Library Network, allow us to conclude that the knowledge, self-perception and habits of these workers in their free time have an impact on the use of GaliciaLe in the work environment and highlight the need for greater training and self-perception of these professionals in order to integrate the use of these services in their daily work and to improve the attention to their users.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aharony, N. (2013). Librarians' attitudes towards mobile services. Aslib Proceedings, 65(4), 358-375. https://doi.org/10.1108/AP-07-2012-0059

Aharony, N., y Bronstein, J. (2014). Academic librarians' perceptions on information literacy: the Israeli perspective. Libraries and the Academy, 14(1), 103-119. https://doi.org/10.1353/pla.2013.0040

Ahmad, P., y Brogan, M. (2016). E-book user behaviour in academic libraries: The role of user agents in perception and satisfaction. Malaysian Journal of Library and Information Science, 21(3), 95-109. https://doi.org/10.22452/mjlis.vol21no3.6

Akçayır, M., Dündar, H., y Akçayır, G. (2016). What makes you a digital native? Is it enough to be born after 1980? Computers in Human Behavior, 60, 435-440. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.02.089

Argente-Jiménez, M., Lora-Lillo, N., y Perpiñán-Arias, M. (2001). De com i per què biblioteca s'escriu en femení. Primera part. Revista de Biblioteconomia i Documentació, 29, 88-100.

Blummer, B., y Kenton, J.M. (2020). A systematic review of E-books in academic libraries: Access, advantages, and usage. New Review of Academic Librarianship, 26(1), 79-109. https://doi.org/10.1080/13614533.2018.1524390

Bozarth, S., y Zhong, Y. (2016). E-Books: Are We on the Same Page? Journal of Electronic Resources Librarianship, 28(4), 232-253. https://doi.org/10.1080/1941126X.2016.1243436

Carreño-Corchete, E. (2021). Mujeres bibliotecarias y tecnología: rompiendo estereotipos. XI Congreso Iberoamericano de Indicadores de Ciencia y Tecnología, Lisboa.

Consellería de Cultura, Educación, Formación Profesional e Universidades (2022). Estatística da Rede de Bibliotecas Públicas de Galicia. Personal. [Conjunto de datos]. Disponible en: https://estatistica-rbgalicia.xunta.gal/persoal/consulta?m=1=10c7d9f18af5cee67002ff5ddd0b5b3618614d4133e5a69e10a8854132b34ad7#

Cordón-García, J.A. (2018). Combates por el libro: Inconclusa dialéctica del modelo digital. El Profesional de la información, 27(3), 467-481. https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.02

Cuadrado-Fernández, M.I., y Fe-Trillo, M.J. (2015). eBiblio, servicio de préstamo de libros electrónicos en bibliotecas públicas. El Profesional de la información, 24(2),176-184. https://doi.org/10.3145/epi.2015.mar.11

De-Vicente-García, R., y Fernández-Miedes, L.I. (2018). Préstamo de libros electrónicos en bibliotecas públicas. La experiencia de eBiblio Madrid. El Profesional de la información, 27(3), 698-706. https://doi.org/10.3145/epi.2018.may.23

European Bureau of Library, Information and Documentation Associations (2013). El derecho a leer en electrónico. Disponible en: http://www.eblida.org/News/The-right-to-e-read_es.pdf.

Federación de Gremios de Editores de España (2023). Hábitos de lectura y compra de libros en España 2022. Disponible en: https://www.cultura.gob.es/comunes/errores/404.html) en lugar de llevar a https://www.cultura.gob.es/dam/jcr:6aea88a9-599d-4c4b-b064-df29cddd3aec/230227-presentacion-habitos-lectura.pdf.

Federación Española de Sociedades de Archivística, Biblioteconomía, Documentación y Museística (2021). ¡El Derecho a leer en electrónico! Disponible en: https://www.fesabid.org/wp-content/uploads/2021/06/derecho-leer-electronico-eblida.pdf.

Gannon-Leary, P., y Parker, S. (2003). La situación de las mujeres en las bibliotecas a nivel internacional. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 70, 9-24.

Gómez-Hernández, J.A., Hernández-Sánchez, H., y Merlo-Vega, J.A. (2011). Estudio FESABID sobre los profesionales de la información. Prospectiva de una profesión en constante evolución. FESABID.

Grupo de Trabajo de Seguimiento del Servicio de Préstamo Digital (2015-2023). Informes anuales. Consejo de Cooperación Bibliotecaria, Ministerio de Cultura y Deporte. Disponible en: https://www.ccbiblio.es/estructura-del-consejo/grupos-de-trabajo/cerrados/seguimiento-del-servicio-de-prestamo-del-libro-digital/.

Grupo de Trabajo sobre Perfiles Profesionales (2019). Perfiles profesionales del Sistema Bibliotecario Español: fichas de caracterización. Consejo de Cooperación Bibliotecaria, Ministerio de Cultura y Deporte. Disponible en: https://www.libreria.culturaydeporte.gob.es/libro/perfiles-profesionales-del-sistema-bibliotecario-espanol-fichas-de-caracterizacion_1325/.

Hockey, M.A. (2012). E-books in public libraries: Experiences in Hampshire. [Trabajo final de máster] Aberystwyth University. Disponible en: https://core.ac.uk/download/pdf/185315313.pdf.

Hussong-Christian, U., Nichols, J., Bridges, L., y Lajoie, E.W. (2013). Academic library staff and e-readers: Understanding adoption, rejection, and service development. Journal of Library Innovation, 4(2), 1-22. Disponible en: http://hdl.handle.net/1957/44180.

Instituto Nacional de Estadística (2022). Activos por grupo de edad, sexo y comunidad autónoma. Porcentajes respecto del total de cada comunidad (2020-2021). [Conjunto de datos]. Disponible en: https://www.ine.es/up/obOOv2iQi1.

Instituto Nacional de Estadística (2022). Asalariados del sector público por tipo de administración, sexo y grupo de edad (2020-2021). [Conjunto de datos]. Disponible en: https://www.ine.es/up/EIi93Qsbi1.

Instituto Nacional de Estadística (2022). Índice de Envejecimiento por comunidad autónoma (2021). [Conjunto de datos]. Disponible en: https://www.ine.es/up/BCHZCN3BiB

International Federation of Library Associations and Institutions (2021). Posicionamiento de la IFLA sobre préstamo digital controlado. Disponible en: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/clm/statements/ifla_position_-_es-_prestamo_digital_controlado.pdf.

Iribarren, T. (2021). La lectura digital: el canvi de paradigma en la formació dels futurs editors. Item. Revista de biblioteconomia i documentació, 71.

Mangan, J. (2017). Digital resources in dlr libraries: Their awareness and usage amongst library users. [Trabajo final de máster]. Dublin Business School. Disponible en: http://hdl.handle.net/10788/3326.

Martindale, G., Willett, P., y Jones, R. (2015). Use and perceptions of e-books in Derbyshire libraries. Library Review, 64(1), 2-20. https://doi.org/10.1108/LR-04-2014-0030

Mastrobattista, L., y Merchán-Sánchez-Jara, J. (2022). Identificación y análisis de factores de desapego de la lectura digital en el entorno académico: una revisión crítica de la bibliografía. Profesional de la información, 31(2), e310207. https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.07

McDonald, E., Rosenfield, M., Furlow, T., Kron, T., y Lopatovska, I. (2015). Book or NOOK? Information behavior of academic librarians. Aslib Journal of Information Management, 67(4), 374-391. https://doi.org/10.1108/AJIM-12-2014-0183

Ministerio de Cultura y Deporte (2022). Anuario de estadísticas culturales. Disponible en: https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:a51b4916-fc36-4898-b9f6-e7380e21b114/anuario-de-estadisticas-culturales-2022.pdf.

Montesinos, A., Pérez, J.J., y Ramos, R. (2014). El empleo de las administraciones públicas en España: caracterización y evolución durante la crisis. Documentos Ocasionales. Madrid: Banco de España. Disponible en: https://www.bde.es/f/webbde/SES/Secciones/Publicaciones/PublicacionesSeriadas/DocumentosOcasionales/14/Fich/do1402.pdf.

Mulholland, E., y Bates, J. (2014). Use and perceptions of E-books by academic staff in further education. Journal of Academic Librarianship, 40(5), 492-499. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2014.05.018

Muñoz-Muñoz, A.M. (2022). Perspectiva de género en bibliotecas y centros de documentación. IV Xornadas de la Fundación Olga Gallego. Memoria documental de Galicia: as mulleres, a información e os centros da memoria. Fundación Olga Gallego; BAMAD-Galicia. Disponible en: https://www.fundacionolgagallego.gal/upload/recursos/cat_2/79/memoria_documental_2022.pdf.

Newman, M., y Bui, A. (2010). HighWire Press 2009 Librarian eBook Survey. HighWire Press; Stanford University. Disponible en: http://portal.highwire.org/PR/HighWireEBookSurvey2010.pdf.

Olmo, M. J. (2008). Nativo digital, lector multitarea. Notas sobre jóvenes, universidad y lectura en EE.UU. Educación y Biblioteca, 20(165), 130-140. Disponible en: http://hdl.handle.net/10366/119529.

O'Malley, C. (2011). What challenges and opportunities have been created by the introduction of e-Books to the Irish Public Library? [Trabajo final de máster]. Dublin Business School. Disponible en: http://hdl.handle.net/10788/314.

Palfrey, J., y Gasser, U. (2013). Born digital: Understanding the first generation of digital natives. Basic Books.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. Part 1. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Rodríguez-Toajas, A. (2012). Bibliotecarias imaginarias. Construcción de un modelo subjetivo: aproximación teórica. En Suárez-Villegas, J.C., Liberia-Vayá, I., y Zurbano-Berenguer, B. (coord.). I Congreso Internacional de Comunicación y Género. Universidad de Sevilla, 306-322. Disponible en: http://hdl.handle.net/11441/33373.

Rodríguez-Toajas, A. (2013). Mujeres y trabajo: la feminización de la profesión bibliotecaria. Instituto de Investigaciones Feministas. Disponible en: https://cerlalc.org/publicaciones/mujeres-y-trabajo-la-feminizacion-de-la-profesion-bibliotecaria/.

Romano, R. (2015). Ebook usage in U.S. public libraries 2015: Sixth annual survey. Library Journal. Disponible en: https://s3.amazonaws.com/WebVault/ebooks/LJSLJ_EbookUsage_PublicLibraries_2015.pdf.

Sánchez-Muñoz, E. (2022a). Condicionantes en la consolidación de los servicios de préstamo de libro electrónico en las bibliotecas públicas. El Profesional de la información, 31(2), e310206. https://doi.org/10.3145/epi.2022.mar.06

Sánchez-Muñoz, E. (2022b). Impacto del confinamiento por COVID-19 en las plataformas de préstamo digital: el caso de GaliciaLe. Revista Española de Documentación Científica, 45 (1), e317. https://doi.org/10.3989/redc.2022.1.1843

Sánchez-Muñoz, E. (2023). Cuestionario dirigido al personal de la Red de Bibliotecas Públicas de Galicia en relación con la lectura digital y los servicios de préstamo electrónico. Zenodo.

Singer, L.M., y Alexander, P.A. (2017). Reading on paper and digitally: What the past decades of empirical research reveal. Review of Educational Research, 87(6), 1007-1041. https://doi.org/10.3102/0034654317722961

Tapscott, D. (1998). Growing up digital: The rise of the net generation. McGraw-Hill.

Thinyane, H. (2010). Are digital natives a world-wide phenomenon? An investigation into South African first year students' use and experience with technology. Computers & Education, 55(1), 406e414. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.005

Thompson, P. (2013). The digital natives as learners: Technology use patterns and approaches to learning. Computers & Education, 65, 12e33. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.022

Thompson, P. (2015). How digital native learners describe themselves. Education and Information Technologies, 20(3), 467e484. https://doi.org/10.1007/s10639-013-9295-3

Vasileiou, M., Rowley J., y Hartley, R. (2012). Perspectives on the future of e-books in libraries in universities. Journal of Librarianship and Information Science, 44(4), 217-226. https://doi.org/10.1177/0961000611434759

Zickuhr, K., Rainei, L., Purcell, K., Madden, M., y Brenner, J. (2012). Libraries, patrons and e-Books. Pew Research Center. Disponible en: http://libraries.pewinternet.org/2012/06/22/libraries-patrons-and-e-books/.

Published

2024-02-16

How to Cite

Sánchez-Muñoz, E. (2024). Conditioning factors in the integration of e-book lending services in the work context of Galician public library professionals. Revista Española De Documentación Científica, 47(1), e377. https://doi.org/10.3989/redc.2024.1.1505

Issue

Section

Studies