An ontological method for evaluating the Spanish labour market in Library and Information Science
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2009.1.675Keywords:
Labour market, Library and Information Science, Competences, Skills, Professional activity, University training, ThesauriAbstract
The assessment of how well the skills and professional competence of students of Library and Information Science meet current labour market demands is necessary for the design of appropriate curricula. Such work, however, requires a great deal of effort on the part of researchers. A methodology is here proposed that should facilitate the periodic studies that need to be made in this area. A corpus of Information and Library Science curricula and another reflecting the demands of the labour market were compiled. A thesaurus was developed from the former body of information in order to record the terminology used in this area. This was then used to index the demands made in offers of employment. The results highlight where our curricula fail to meet the needs of the current labour market. The proposed method allows the coherence between curricula and labour market demands to be easily and periodically examined. The results were compared with those of previous studies in order to validate the proposed method.
Downloads
References
ANECA (2004): Libro blanco del título de grado en información y documentación. Madrid, España: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, p. 238.
Bateman J. A. (1990): Upper modeling: organizing knowledge for natural language processing. In 5th. International Workshop on Natural Language Generation, Pittsburgh, PA, June.
Borrego, A., Comalat, M. y Estivill, A. (2004): Inserció laboral dels titulats en Biblioteconomia i Documentació per la Universitat de Barcelona. En: BiD, textos universitaris de biblioteconomia I documentació, n.º 12, juny. Disponible en: http://www.ub.es/bid/consulta_articulos.php?fichero=12borreg.htm (consultado el 2 de julio 2008).
Carlson, L. y Nirenburg, S. (1990): World modeling for NLP. Technical Report CMU-CMT- 90-121, Carnegie Mellon University, Center for Machine Translation, Pittsburgh, PA.
ECIA (2004): Euroreferencial en Información y Documentación. Competencias y aptitudes de los profesionales europeos de información y documentación. 2 ed. Madrid, España: SEDIC, European Council of Information Associations, p. 127. http:// www.certidoc.net (consultado el 2 de julio de 2008).
Fellbaum, C. (ed.) (1998): WordNet: An On-line Lexical Database and Some of its Applications. MIT Press, Cambridge, MA.
Fujino, A., Lara, M., Amaro, R., Vergueiro, W., Tejada Artigas, C. y Moreiro, J. A. (2007): Perfi l profissional e competências de informação em Biblioteconomia e Documentação: pesquisa com egressos da ECA/USP. In: XXII CBBD, Brasília. Anais XXII CBBD. Brasilia: FEBAB.
Gómez-Pérez, A., Fernández-López, M. y Corcho, O. (2004): Ontological engineering: with examples from the areas of knowledge management, e-commerce and the Semantic Web, London, Springer, p. 403. ISBN 1852335513.
Moreiro González, J. A. (1999): Ajuste de los licenciados en documentación a la oferta de trabajo. Observaciones hechas en la Universidad Carlos III de Madrid. En: Revista General de Información y Documentación, vol. 9, n.º 2, pp. 13-28.
Moreiro González, J. A. (2001): «Figures on employability of Spanish Library and Information Science graduates». Libri, vol. 51, pp. 27-37.
Moreiro González, J. A., Azcárate-Aguilar-Amat, P., Marzal-García-Quismondo, M. A., Tejada Artigas, C. M. y Vergueiro, W. (2008): Desarrollo profesional y opinión sobre la formación recibida de los titulados universitarios en información y documentación de las universidades públicas de Madrid (2000-2005). El Profesional de la Información, vol. 17, n.º 3. pp. 261-272.
Rueda, A. (2008): Construcción de ontologías a partir de la especialización de fuentes estructuradas. Proyecto Fin de Carrera dirigido por J. Morato y V. Moreno. Madrid: Universidad Carlos III.
Sánchez-Cuadrado, S. (2007): Definición de una metodología para la construcción automatizada de sistemas de organización del conocimiento. Tesis doctoral. Leganés: Universidad Carlos III.
Sánchez-Cuadrado, S., Morato, J., Moreiro, J. A. y Marrero, M. (2007): Definición de una metodología para la construcción de sistemas de organización del conocimiento a partir de un corpus documental en lenguaje natural. Revista de la SEPLN, vol. 39, pp. 213-220. XXIII Congreso de la SEPLN. Universidad de Sevilla 10, 11, 12 de septiembre.
Stumme, G. y Madche, A. (2001): FCA-Merge: Bottom-up merging of ontologies. In 7th Intl. Conf. on Artificial Intelligence (IJCAI ‘01), pp. 225-230, Seattle, WA. http://citeseer.ist.psu.edu/stumme01fcamerge.html.
Tejada Artigas, C. (2002): Adecuación de los planes de estudio de la Diplomatura en Biblioteconomía y Documentación a las demandas del mercado de trabajo. El caso concreto del nuevo plan de estudios de la Escuela Universitaria de Biblioteconomía y Documentación de la Universidad Complutense de Madrid. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Carlos III.
Tejada Artigas, C. y Moreiro González, J. A. (2003): Mercado de trabajo en Biblioteconomía y Documentación. Estudios sobre la inserción laboral de los titulados universitarios. En El profesional de la información, vol. 12, n.º 1, enero-febrero, pp. 4-9.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.