Conceptual and terminological analysis of scientific production of electronic books

Authors

  • Raquel Gómez-Díaz Universidad de Salamanca, Facultad de Traducción y Documentación
  • José Antonio Cordón-García Universidad de Salamanca, Facultad de Traducción y Documentación
  • Antonia Olivia Jarvio-Fernández Universidad de Veracruz
  • Julio Alonso-Arévalo Universidad de Salamanca, Facultad de Traducción y Documentación

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2013.1.889

Keywords:

eBooks, terminological analysis, conceptual analysis, bibliometric analysis

Abstract


Despite being a relatively recent phenomenon, e-books have been subject to various changes: in technology, in the development of reading devices, and in various scientific and commercial practices. All these changes ranging from the purely terminological to the technical and conceptual are reflected in the scientific collections of different databases. Therefore, a diachronic analysis of this production will permit detection of the transformations produced, as well as the contextualization of this phenomenon from a scientific, social and cultural point of view. This leads to a combination of different tools that allow textual and bibliometric analysis and that produce results that can be extrapolated to similar studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benhamou, F.; Guillon, O. (2010). Modèles économiques d'un marché naissant: le livre numérique. Prospective: économie de la culture et de la communication, n. 2, pp.6.

Bon, F. (2011). Apres le livre. Paris: Publie net.

Cavallo, G.; Chartier, R. (Dir.) (2001). Historia de la lectura en el mundo occidental. Madrid: Taurus.

Cordón García, J. A. (2011). La revolución del libro electrónico. Barcelona: El Profesional de la Información-Universitat Oberta de Catalunya. 105 pp.

Cordón García, J. A.; Gómez Díaz, R.; Alonso Arévalo, J. (2011). Gutenberg 2.0: la revolución de los libros electrónicos. Gijón: Trea.

Cordón García, J. A.; Gómez Díaz, R.; Alonso Arévalo, J. (2011). Las plataformas de venta de libros electrónicos: modelos de negocio y estrategias de mercado. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació (26). http://www.ub.edu/bid/26/cordon2.htm

Dacos, M. (2010). Read/Write Book. Marsella: Cleo.

Hábitos de lectura y compra de libros (2011). Madrid: Federación de Gremios de editores.

IAB (2011). Estudio sobre Inversión Publicitaria en medios digitales: resultados del a-o 2011. http://www.iabspain.net/wpcontent/uploads/downloads/2012/05/Estudio_inversion_publicidad_IAB_Spain_2011.pdf

International Digital Publishers Forum (IDPF) (2011). Industry Statistics. http://idpf.org/about-us/industry-statistics

Isaacson, W. (2011). Steve Jobs. Barcelona: Debate.

Lebart, L.; Salem, A.; Bécue, M. (2000). Análisis Estadístico de Textos. Lleida: Milenio. PMid:11281272

Lebart, L.; Salem, A.; Berry, E. (1998). Exploring Textual Data. Dordrecht: Kluwer Academic Published. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-017-1525-6

Manguel, A. (2005). Una historia de la lectura. Barcelona: Lumen.

Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información (ONTSI) (2011). Informe anual de los contenidos digitales en Espa-a 2011: industria y hábitos de consumo. http://www.ontsi.red.es/contenidos-digitales/articles/id/5542/informe-anual-los-contenidos-digitales-espana-2011.html

O'Toole, J. M. (2004). Back to the Future: Ernst Posner's Archives in the Ancient World. The American Archivist, vol. 67, 161-175.

Panorámica de la Edición Espa-ola de Libros (2011). Madrid: Ministerio de Cultura.

Shen, W.; Koch, U. (2011). eBooks in the Cloud: Desirable Features and Current Challenges for a Cloud-based Academic eBook Infrastructure. Digital Publishing and Mobile Technologies 15th International Conference on Electronic Publishing, 81. June 22-24, 2011, Istanbul, Turkey.

Stein, B.; Dacos, M. (2010). A Unified Field Theory of Publishing in the Networked Era. En: Read, Write Book, 65-71. Marsella: Cleo.

Thompson, J. B. (2010). Merchants of culture. The publishing business in the Twenty First Century. Londres: Polity Press. 440 pp.

Wischenbart, R.; Kaldonek, S. (2011). The global ebook market: current conditions and future proyections. Cambridge: Oreilly Media. 43 pp.

Published

2013-03-30

How to Cite

Gómez-Díaz, R., Cordón-García, J. A., Jarvio-Fernández, A. O., & Alonso-Arévalo, J. (2013). Conceptual and terminological analysis of scientific production of electronic books. Revista Española De Documentación Científica, 36(1), en002. https://doi.org/10.3989/redc.2013.1.889

Issue

Section

Notes and Experiences