The national accreditation system of university professors through The ACADEMIA Program: Evolution and changes
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2013.1.971Keywords:
ANECA, academia program, national accreditation system of university professors, associate professor, full professorAbstract
The ACADEMIA Program analyses the profile of Spanish professors for achieve the positive evaluation to will be Associate Professor or Full Professor of Spanish universities (national accreditation). This article analyzes the evolution and changes that have occurred in the Academy Program. For this purpose, a comparative analysis of two versions of this document is carried out: “Principles and Guidelines 2008” and “Principles and Guidelines 2.0”. This analysis shows that the main novelties introduced the second version of the ACADEMIA Program are threefold: 1) the merits are added in large blocks, 2) to avoid the accumulation of merits irrelevant, limiting the number of activities in some sections and, 3) to eliminate the fork between research and knowledge transfer, increasing the potential importance of the relative merits of transfer activities.
Downloads
References
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación-ANECA (2012). http://www.aneca.es/ [03/05/2012]
Buela-Casal, G. (2005). El sistema de habilitación nacional: Criterios y proceso de evaluación. Análisis y Modificación de Conducta. Análisis y Modificación de Conducta, vol. 31, 313-346.
Buela-Casal, G. (2007). Reflexiones sobre el sistema de acreditación del profesorado funcionario de universidad en España. Psicothema, vol. 19 (3), 473-482.>PMid:17617988
Buela-Casal, G.; Sierra, J. C. (2007). Criterios, indicadores y estándares para la acreditación de profesores titulares y catedráticos de universidad. Psicothema, vol. 19, 537-551. PMid:17959105
Delgado, F. J.; Fernández-Llera, R. (2012). Sobre la evaluación del profesorado universitario (especial referencia a ciencias económicas y jurídicas). Revista Española de Documentación Científica, vol. 35 (2), 361-375. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2012.2.861
Ley Orgánica 6/2001, de Universidades. BOE, nº 307, 24 de diciembre de 2001.
Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de Universidades. BOE, nº 89, 13 de abril de 2007.
Ortiz-de-Urbina-Criado, M.; Mora Valentín, E.M. (2011). El papel de la ANECA como instrumento de evaluación del profesorado: Un estudio comparativo de los programas PEP y ACADEMIA. En Bermúdez, M.P.; Guillén-Riquelme, A. (Comps.). Libro de capítulos del VIII Foro de Evaluación de la Calidad de la Investigación y de la Educación Superior. Granada: Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC). pp. 525-529.
Real Decreto 1312/2007, de 5 de octubre, por el que se establece la acreditación nacional del profesorado. BOE, nº 240, 6 de octubre de 2007.
Sierra, J.C.; Buela-Casal, G.; Bermúdez, M.P.; Santos-Iglesias, P. (2008). Análisis transnacional del sistema de evaluación y selección del profesorado universitario. Interciencia, vol. 33 (4), 251-257.
Sierra, J.C.; Buela-Casal, G.; Bermúdez, M.P.; Santos-Iglesias, P. (2009). Opinión de profesores titulares y catedráticos de universidad acerca de criterios y estándares para la acreditación del profesorado universitario. Revista Española de Documentación Científica, vol. 32 (3), 89-100. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2009.3.678
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.