The State of Web Accessibility in Spanish Universities according to WCAG 2.0

Authors

  • Antonio Chacón-Medina Grupo APESDI (HUM-846), Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Granada
  • Helena Chacón-López Grupo APESDI (HUM-846). Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad de Granada
  • M. Dolores López-Justicia Grupo APESDI (HUM-846). Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad de Granada
  • Carolina Fernández-Jiménez Grupo APESDI (HUM-846). Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2013.4.1009

Keywords:

Web accessibility, WCAG 2.0, TA, disability, university

Abstract


The purpose of the study has been to learn of possible limitations in the level of accessibility of 74 Spanish universities’ web sites. The tool, TAW, was used to detect the existing barriers in each web, based on the WCAG 2.0 regulation. After an automatic and manual review of the principles, guidelines and criteria of priority levels A and AA, a percentage analysis showed that none of the universities surpassed these aspects entirely for either of the two web pages analysed, although the university with the best accessibility on both web pages was the University of Granada, followed by the University of Alicante. The study concludes by recommending revisions and adjustments to resolve these problems and to facilitate web accessibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alba Pastor, C.; Ruiz, N.; Zubillaga, A. (2003). Educación superior y discapacidad: accesibilidad de las páginas web de las universidades estatales. Comunicación y pedagogía: Nuevas tecnologías y recursos didácticos, (188), 25–31.

CITIC, Centro Tecnológico. (s. f.). TAW - Servicios de accesibilidad y movilidad web. Disponible en: http://www.tawdis.net/ [consulta: 23/02/2013].

Fundación Sidar. (s. f.). Pautas de Accesibilidad para el Contenido Web (WCAG) 2.0 Disponible en: http://www.sidar.org/traducciones/wcag20/es/ [consulta: 20/02/2013].

García, J. (2006). Test de accesibilidad web (TAW). Boletic. Disponible en: http://www.astic.es/sites/default/files/articulosboletic/mono4_3.pdf [consulta: 01/03/2013].

Greeff, M.; Kotzé, P. (2009). A lightweight methodology to improve web accessibility. Proceedings of the 2009 Annual Research Conference of the South African Institute of Computer Scientists and Information Technologists (pp. 30–39). Presentado en SAICSIT ’09, New York, USA: ACM Press.

Harper, S.; Yesilada, Y. (Eds.). (2008). Web accessibility and guidelines. Web Accessibility: A Foundation for Research (pp. 61–78). New York: Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-84800-050-6

Hassan Montero, Y.; Martín Fernández, F. J. (2004). Propuesta de adaptación de la metodología de diseño centrado en el usuario para el desarrollo de sitios web accesibles. Revista Española de Documentación Científica, 27 (3), 330-344.

Henry, S. L. (2002). Understanding Web Accessibility. En Constructing Accessible Web Sites. Birmingham, U.K.: Glasshaus.

Lauke, P. H. (2005). Evaluating Web Sites for Accessibility With Firefox | Ariadne: Web Magazine for Information Professionals. Disponible en: http:// www.ariadne.ac.uk/issue44/lauke [consulta: 28/02/2013].

Marquès, P. (s. f.). Internet, la entrada en una nueva era. Disponible en: http://peremarques.pangea.org/nuevaera.htm [consulta: 18/02/2013].

Pinto Martín, M. (2011). Desarrollo de un sitio web corporativo accesible usando Drupal. Disponible en: http://oa.upm.es/9304/ [consulta: 05/03/2013].

Ribera, M.; Térmens, M.; Frías, A. (2009). La accessibilidad de las webs de las universidades españolas. Balance 2001-2006. Revista Española de Documentación Científica, 32 (3), 66–88. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2009.3.683

Rocha, R.; Cobo, Á.; Alonso, M. (2011). Administración electrónica en las universidades públicas españolas. Revista Española de Documentación Científica, 34 (4), 545–562. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2011.4.845

Rodríguez, D. J.; Viera, J. G.; Castillo, J. (2006). Universidad y Accesibilidad. Situación en España. Revista Iberoamericana de Sistemas, Cibernética e Informática, 3 (2), 33–37.

SEDIC. (2011). Técnicas y herramientas para evaluar la accesibilidad web. Disponible en: http://www. sedic.es/autoformacion/accesibilidad/9-tecnicasherramientas.html [consulta: 28/02/2013].

Serrano Mascaraque, E.; Moratilla Ocaña, A.; Olmeda Martos, I. (2010). Métrica para la evaluación de la accesibilidad en Internet: propuesta y testeo. Revista Española de Documentación Científica, 33 (3), 378–396. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2010.3.719

Térmens Graells, M.; Ribera Turró, M.; Sulé Duesa, A. (2003). Nivel de accesibilidad de las sedes web de las universidades españolas. Revista Española de Documentación Científica, 26 (1).

Térmens, M. (2002). La accesibilidad en las Web de las universidades andaluzas. XII Jornadas Bibliotecarias de Andalucía (pp. 213–225). Málaga: Asociación Andaluza de Bibliotecarios.

Toledo, P. (2001). La accesibilidad en las Web de las universidades andaluzas. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, (17), 53–66.

W3C Working Group. (2006). Requirements for WCAG 2.0. Disponible en: http://www.w3.org/TR/wcag2-req/ [consulta: 24/02/2013].

Published

2013-12-30

How to Cite

Chacón-Medina, A., Chacón-López, H., López-Justicia, M. D., & Fernández-Jiménez, C. (2013). The State of Web Accessibility in Spanish Universities according to WCAG 2.0. Revista Española De Documentación Científica, 36(4), e025. https://doi.org/10.3989/redc.2013.4.1009

Issue

Section

Studies