Profile of scientific collaboration within the Spanish higher education system. Analysis of publications in the Web of Science (2002-2011)

Authors

  • Daniela De Filippo Laboratorio de Estudios Métricos de la Información (LEMI). Depto. De Biblioteconomía y Documentación. Universidad Carlos III de Madrid
  • Sergio Marugán Instituto Interuniversitario de Investigación Avanzada sobre Evaluación de la Ciencia y la Universidad (INAECU). Universidad Carlos III de Madrid y Universidad Autónoma de Madrid
  • Elías Sanz-Casado Laboratorio de Estudios Métricos de la Información (LEMI). Depto. De Biblioteconomía y Documentación. Universidad Carlos III de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2014.4.1155

Keywords:

Spanish university system, inter-university collaboration, Web of Science, universities, scientific productivity

Abstract


This article analyzes inter-university collaboration within the Spanish higher education system based on the study of publications appearing in the Web of Science between 2002 and 2011. Data related to the annual research output of 81 public and private universities are shown, with a focus on collaborative institutional networks in six broad areas: Experimental Sciences; Engineering and Computer Sciences; Life Sciences; Medicine and Pharmacy; Social Sciences; Arts and Humanities. Through the visualization of co-authored works, the main institutions in each area are identified. The results show that the Spanish university system has produced 299,887 documents in 10 years with an increase of 200% between 2002 and 2011. Experimental Sciences was the area with the largest number of publications with almost 40% of the total. Collaboration profiles show that the university system changed from a model in which authorship from a single institution was the norm, to one in which international collaboration is the most prevalent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beaver, D.; Rosen, R. (1979a). Studies in Scientific Collaboration. Part II. Scientific co-autorship, research productivity and visibility in the French scientific elite (1799-1830). Scientometrics, 1(2), 133-149. http://dx.doi.org/10.1007/BF02016966

Beaver, D.; Rosen, R. (1979b). Studies in Scientific Collaboration. Part III. Professionalization and the natural history of modern scientific co-autorship. Scientometrics, 1 (3), 231-245. http://dx.doi.org/10.1007/BF02016308

Bordons, M.; Sancho, R.; Morillo, F.; Gómez, I. (2010). Perfil de actividad científica de las Universidades españolas en cuatro áreas temáticas: un enfoque multifactorial. Revista Española de Documentación Científica, 33, 9-33. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2010.1.718

Bridgstock, M. (1991). The quality of multiple authored papers. A resolved problem. Scientometrics, 21 (1), 37-48. http://dx.doi.org/10.1007/BF02019181

Buela-Casal, G.; Bermúdez, M.P.; Sierra, J.C.; Quevedo-Blasco, R.; Castro, A. (2010). Ranking de 2009 en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 22, 171-179.

Buela-Casal, G.; Bermúdez, M.P.; Sierra, J.C.; Quevedo-Blasco, R.; Castro, A.; Guillén-Riquelme, A. (2011). Ranking de 2010 en producción y productividad en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, 23, 527-536.

Callon, M.; Courtial, J.P.; Penan, H. (1995). Cienciometría: la medición de la actividad científica: de la bibliometría a la vigilancia tecnológica. Gijón: Trea.

Casani, F.; De Filippo, D.; García-Zorita, C.; Sanz-Casado, E. (2014). Public versus private universities: Assessment of research performance; case study of the Spanish university system. Research Evaluation: 23 (1), 48-61. http://dx.doi.org/10.1093/reseval/rvt028

Corera, E; Chinchilla, Z; De-Moya, F; Sanz Menéndez, L. (2010). Producción científica e impacto: ranking general y por áreas de las instituciones universitarias españolas. En Informe CyD 2009. Barcelona: Fundación CyD, 254-262.

CWTS Leiden Ranking 2013: Accesible en: http://www.leidenranking.com/

De Filippo, D; Casani, F; Garcia-Zorita, C; Efrain-Garcia, P; Sanz-Casado, E. (2012). Visibility in international rankings. Strategies for enhancing the competitiveness of Spanish universities. Scientometrics 93 (3), 949-966. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-012-0749-y

De Filippo, D; Casani, F; Sanz-Casado, E. (2013) "Los Campus Universitarios de Excelencia en España, una estrategia para optimizar recursos y mejorar el desempeño local" en ALTEC (eds) Políticas e Gestão de Ciência e Tecnologia nos espaços Latino-Iberoamericanos. Centro de Estudos em Inovação, Tecnologia e Políticas de Desenvolvimento, IN+, Lisboa, Portugal. Octubre de 2013. pp: 2834-2850. ISBN 978-989-98721-0-3

De Filippo, D.; Marugán-Lázaro,S.; Sanz-Casado, E. (2013). Colaboración científica en el sistema universitario español por área temática. Análisis de las publicaciones en co-autoría (Wos 2002-2011). Congreso: La colaboración científica: una aproximación multidisciplinar. Valencia (España), 21-23 Noviembre, 2013.

Francescht, M.; Constantini, A, (2010). The effect of scholar collaboration on impact and quality of academic papers". Journal of Informetrics, 4, 540-553. http://dx.doi.org/10.1016/j.joi.2010.06.003

Gazni, A.; Sugimoto, C.R.; Didegah, F. (2012). Mapping world scientific collaboration: authors, institutions and countries. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63 (2), 323-335. http://dx.doi.org/10.1002/asi.21688

Goldfinch, S.; Dale, T.; De Roue, K. (2003). Science from the periphery: Collaboration network and «Pheriphery effects» in the citation of New Zeland Crown Research Institutes articles, 1992-2000. Scientometrics, 57, 321-337. http://dx.doi.org/10.1023/A:1025048516769

Gómez, I.; Bordons, M. (1996). Limitaciones en el uso de los indicadores bibliométricos para la evaluación científica. Política Científica, 46, 21-26.

Gómez, I; Bordons, M; Fernández, MT; Morillo, F. (2009). Structure and research performance of Spanish universities. Scientometrics, 79 (1), 131–146. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-009-0408-0

Instituto Nacional de Estadística (2013). Indicadores de CyT. Estadísticas de I+D 2011. Accesible en: http://www.ine.es/jaxi/tabla.do?path=/t14/p057/a2011/l0/&file=01005.px&type=pcaxis&L=0

IUNE. (2013). Observatorio para el seguimiento de la actividad investigadora de las universidades españolas. Accesible en: http://www.iune.es

Katz, J. S.; Martin, B. R. (1997). What is research collaboration? Research Policy, 26, 1-18. http://dx.doi.org/10.1016/S0048-7333(96)00917-1

Liang, L.; Zhu, L. (2002). Major factors affecting China's inter-regional research collaboration: regional scientific productivity and geographical proximity. Scientometrics, 55 (2) (August 2002) 287-316. http://dx.doi.org/10.1023/A:1019623925759

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2013) "El sistema universitario español" accesible en: http://universidad.es/es/en-espana/estudiar-en-espana/el-sistema-universitario-espanol

Okubo, Y.; Zitt, M. (2004). Searching for research integration across Europe: a closer look at international and inter-regional collaboration in France. // Science and Public Policy. 31:3 (June2004) 213-226. http://dx.doi.org/10.3152/147154304781780019

Olmeda-Gómez, C.; Perianes-Rodríguez, A.; Ovalle-Perandones, M.A. (2008). Estructura de las redes de colaboración científica de las universidades españolas. Ibersid. 2, 129-140.

Price, D. (1963). Little science, big science and beyond. New York: Columbia University Press.

Sancho, R; Morillo, F.; De Filippo, D.; Gómez, I.; Fernández, M.T. (2006). Indicadores de colaboración científica inter-centros en los países de América Latina. Interciencia, 31 (4), 284-292.

Sanz-Casado, E; García-Zorita, C; Iribarren-Maestro, I; García, P.E; Sánchez-Gil, S. (2008). Propuesta de evaluación de la investigación en la universidad española a partir de indicadores complementarios. En Bermúdez, Mª de la Paz y Ramiro, Mª Teresa (Comp). Evaluación de la calidad de la educación superior y de la investigación. V Foro de evaluación de la calidad universitaria, San Sebastián.

Sanz Casado, E; De Filippo, D; García Zorita, C; Efraín-García, P (2011). Observatorio IUNE: una nueva herramienta para el seguimiento de la actividad investigadora del sistema universitario español. Revista BORDON, 63 (2), 101-115.

Sebastián, J. (2004). Marco para el diseño de indicadores de internacionalización de la ciencia y la tecnología. En: Albornoz, M. (compilador) El Estado de la ciencia. Principales indicadores de ciencia y tecnología Iberoamericanos/Interamericanos 2003. Buenos Aires: RICYT, 55-61.

Sonnenwald, D.H. (2007). Scientific collaboration. Annual Review of Information, Science and Technology, 41: 643-680. http://dx.doi.org/10.1002/aris.2007.1440410121

Torres-Salinas, D.; Moreno-Torres, J. G.; Robinson, N.; Delgado López-Cózar, E.; Herrera, F. (2011). Rankings ISI de las Universidades Españolas según Campos y Disciplinas Científicas [en línea]. 2.ª ed. 2011. Disponible en: http://rankinguniversidades.es

Torres-Salinas, D.; Cabezas-Clavijo, A. (2012). Herramientas para la evaluación de la ciencia en universidades y centros I+D: descripción y usos. Anuario ThinkEPI, 6, 142-146.

Wagner-Dobler, R. (2001). Continuity and discontinuity of collaboration behavior since 1800—from a bibliometric point of view. Scientometrics, 52, 503–517. http://dx.doi.org/10.1023/A:1014208219788

Wagner, C.; Leydesdorff, L. (2005). Network structure, self-organization, and the growth of International collaboration in science, Research Policy, 34, pp. 1608-1618. http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2005.08.002

Published

2014-12-31

How to Cite

De Filippo, D., Marugán, S., & Sanz-Casado, E. (2014). Profile of scientific collaboration within the Spanish higher education system. Analysis of publications in the Web of Science (2002-2011). Revista Española De Documentación Científica, 37(4), e067. https://doi.org/10.3989/redc.2014.4.1155

Issue

Section

Studies