Data Literacy in university libraries-LRC: Descriptive and proactive analysis
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2022.2.1857Keywords:
data literacy, university libraries, Learning and Research Resource Centre (LRC), informational literacy, digital skills, data, trainingAbstract
The purpose of this study is to examine the presence of data literacy in the user training programmes offered by libraries and/or learning and research resource centres (LRRCs), as well as to design a training proposal in this regard. For this purpose, an exploratory, descriptive and propositional research was carried out. The sample is made up of more than five hundred and fifty courses proposed by the CRAI libraries of the seventy-two Spanish universities in the 2020-2021 academic year. The technique applied is the content analysis of the institutional web pages of the academic libraries and, specifically, of their training services. The results obtained show that the integration of data literacy in the information literacy programmes proposed by the university information units is still insufficient, which justifies the need to offer a data literacy training proposal.
Downloads
References
Alexander, B., Adams, S., Cummins, M., y Hall, C. (2017). Digital Literacy in Higher Education, part II: An NMC Horizon Project Strategic Brief. 3(4) Agosto 2017. Austin, Texas: The New Media Consortium. Disponible en: https://library.educause.edu/-/media/files/library/2017/8/2017nmcstrategicbriefdigitalliteracyheii.pdf [Fecha de consulta: 14/12/2020].
Alonso Arévalo, J. (2019). La gestión de datos de investigación en el horizonte de las bibliotecas universitarias y de investigación. Cuadernos de Documentación Multimedia, 30, 75-88. https://doi.org/10.5209/CDMU.62806
Anglada L., y Abadal, E. (2018). ¿Qué es la ciencia abierta? What is open science? Anuario ThinkEpi. Análisis de tendencias en Información y Documentación, 12, 292-298. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.43
Atenas, J., y Havemann, L. (Eds.). (2015). Open Data as Open Educational Resources: Case studies of emerging practice. London: Open Knowledge, Open Education Working Group.
Atenas, J., Havemann, L., y Priego, E. (2015). Open Data as Open Educational Resources: Towards Transversal Skills and Global Citizenship. OpenPraxis, 7(4), 377-389. https://doi.org/10.5944/openpraxis.7.4.233
Carbonell-Alcocer, A., y Gertrudix-Barrio, M. (2019). Evaluación de una intervención educativa para la alfabetización en datos mediante el uso del método científico y el aprendizaje situado. Revista Mediterránea de Comunicación, 10(2), 213-241. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.2.6
Carlson, J., y Johnston, L. (2015). [e-Book]. Data Information Literacy. Indiana: Purdue University Press. Disponible en. https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/31585/626975.pdf;jsessionid=C68DF7D33366FF181F99B95D93E84F18?sequence=1 [Fecha de consulta: 23/11/2020].
Comisión Europea. (2018). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones sobre el Plan de Acción de Educación Digital. COM(2018)22 final. Bruselas, 17 de enero de 2018. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0022&from=EN [Fecha de consulta: 23/11/2020].
Comisión Europea. (2020). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, el Consejo, el Comité Económico y Social y el Comité de las Regiones. Una Estrategia Europea de Datos. Bruselas, 19.2.2020 Com(2020) 66 final. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52020DC0066(2006). [Fecha de consulta: 01/12/2020].
Comisión mixta CRUE-TIC y REBIUN. (2012). Competencias informáticas e informacionales en los estudios de grado. Disponible en: https://repositoriorebiun.org/handle/20.500.11967/62 [Fecha de consulta: 01/12/2020].
European Commission (2017). The Digital Competence framework for citizens. Luxembourg: Publication Office of the European Union. Disponible en: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/3c5e7879-308f-11e7-9412-01aa75ed71a1/language-en [Fecha de consulta: 29/11/2020].
García Moreno, M. A. (2011). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en el contexto de la alfabetización digital e informacional. En: Cuevas, A., y Simeao, E., Alfabetización informacional e inclusión digital. Hacia un modelo de infoclusión social. 31-43. Gijón: Trea.
Grillenberger, A., y Romeike. R. (2018). Developing a Theoretically Founded Data Literacy Competency Model. Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '18), 1-10. Potsdam, Germany. https://doi.org/10.1145/3265757.3265766
Guler, G. (2019). Data literacy from theory to reality. How does it look? [Theses for Master Degree]. Brussel: Vrije Universiteit Brussel. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Gulsen-Guler/publication/335620777_Data_literacy_from_theory_to_reality_How_does_it_look/links/5ddfbfb74585159aa4503cde/Data-literacy-from-theory-to-reality-How-does-it-look.pdf [Fecha de consulta: 11/12/2020].
Intef. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Disponible en: http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf [Fecha de consulta: 23/09/2020].
Jones, B. (2020). Data literacy fundamentals. Understanding the power & value of data. United States of America: Data Literacy Press.
Kellam, L. M., y Thompson, K. (2016). Databrarianship: the academic data librarian in theory and practice. Chicago: American Library Association.
Kitchin, R. (2014). Big Data, new epistemologies and paradigm shifts. Big Data & Society, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.1177/2053951714528481
Laurent, N. (2012). Interview de la commisaire Européenne Neelie Kroes "Data is the new oil". Le Taurillon. Disponible en: https://www.thenewfederalist.eu/Interview-de-la-Commissaire-europeenne-Neelie-Kroes-data-is-the-new,04730?lang=fr [Fecha de consulta: 23/11/2020].
Maybee, C., y Zilinski, L. (2015). Data informed learning: A next phase data literacy framework for higher education. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 52(1), 1-4. https://doi.org/10.1002/pra2.2015.1450520100108
Mears-Delgado, B. (2016). Propuesta de un modelo para la evaluación de la alfabetización en información en una institución de educación superior: El caso de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Tesis doctoral. UC3M, Madrid, España. Disponible en: https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/24085/alfabetizacion_mears_tesis_2016.pdf [Fecha de consulta: 14/12/2020].
Murray-Rust, C., Doshi, A., Forrest, J., Mi, X., y Valk, A. (2019). Data Literacy as a Pathway to Data Science at Georgia Tech. Research Library Issues, 298, 6-15. https://doi.org/10.29242/rli.298.2
Parra Valero, P. (2016). La biblioteca integrada como modelo de convergencia educativa en alfabetización en información. [Tesis doctoral]. Getafe: Universidad Carlos III. Disponible en: https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/23078/parra_biblioteca_tesis_2015.pdf [Fecha de consulta: 25/11/2020].
Raffaghelli, J. E. (2019). Datificación y Educación Superior. Hacia la construcción de un marco para la alfabetización en datos del profesorado universitario. Revista Interamericana de investigación, educación y pedagogía, 13(1), 177-205. https://doi.org/10.15332/25005421/5466
REBIUN. (2014). Definición de competencias informacionales. Disponible en: https://www.rebiun.org/sites/default/files/2017-11/Definicion_Competencias_Informacionales_2014.pdf [Fecha de consulta: 01/12/2020].
Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente [DOUE L 394 de 30.12.2006]. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:ES:PDF [Fecha de consulta: 01/12/2020].
Resolución de 2 de julio de 2020, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación sobre el marco de referencia de la competencia digital docente. BOE núm. 191, de 13 de julio de 2020, 50638-50668. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/res/2020/07/02/(2) [Fecha de consulta: 01/12/2020].
Rice, R., Southall, J. (2016). The data librarian's handbook. London: Facet Publishing. https://doi.org/10.29085/9781783301836
Ridsdale, C., Rothwell, J., Smit, M., Ali-Hassan, H., Bliemel, M., Irvine, D., Kelley, D., Matwin, S., y Wuetherick, B. (2015). Strategies and Best Practices for Data Literacy Education. Knowledge Synthesis Report. Dalhousie University, 123. Disponible en: https://dalspace.library.dal.ca/bitstream/handle/10222/64578/Strategies%20and%20Best%20Practices%20for%20Data%20Literacy%20Education.pdf [Fecha de consulta: 12/12/2020].
Rüschoff, B. (s.f.). Data-Driven Learning (DDL): the idea. Disponible en: http://archive.ecml.at/projects/voll/rationale_and_help/booklets/resources/menu_booklet_ddl.htm [Fecha de consulta: 15/12/2020].
Smalheiser, N. (2017). Data Literacy. How to make your experiments robust and reproducible? Elsevier Inc.
United Nations. (2014). A world that counts. Mobilising data revolution for sustainable development. New York: United Nations Secretary Generaly. Disponible en: https://www.undatarevolution.org/wp-content/uploads/2014/11/A-World-That-Counts.pdf [Fecha de consulta: 15/11/2020].
Wanner, A. (2015). Data literacy instruction in academic libraries: best practices for librarians. Archival and Information Studies Student Journal, 1-18. Disponible en: https://universoabierto.org/2016/01/09/alfabetizacion-sobre-datos-en-bibliotecas-de-investigacion-mejores-practicas-para-los-bibliotecarios/ [Fecha de consulta: 01/12/2020]
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.