Approaching textual documents from the perspective of discourse studies
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2009.4.670Keywords:
document, information science, multimodality, legibility, readabilityAbstract
This theoretical work introduces the areas of research and the topics of studies on the design and discourse of information that highlight the less often examined and less well known features of textual documents, thus redefining their conception. The role of typographic elements in the configuration of messages is discussed, as is multimodality or the coexistence of different modes within the same document, and the interaction of prose and images. The need to conceive textual documents as part of a dynamic process of consumption that includes document readers with all their expectations, knowledge and experiences is underscored. We argue that a different understanding of textual documents can have important implications for documentation science, especially with regard to the modes of interaction between document and documentation professional.
Downloads
References
1. Martínez Comeche, J. A. (1995): Teoría de la Información Documental y de las Instituciones Documentales. Síntesis; Madrid.
2. Tramullas Saz, J. (2000): Planteamiento y componentes de la disciplina Information Design. En: López Yepes, J. (ed.), I Congreso Universitario de ciencias de la documentación. Teoría, historia y metodología de las ciencias de la documentación, pp. 723- 730, disponible en: http://www.ucm.es/info/multidoc/multidoc/revista/num10/paginas/pdfs/jtramullas.pdf [09/09/2009].
3. Pinto Molina, M.; García Marco, F. J., y Agustín Lacruz, M. C. (2002): Indización y resumen de documentos digitales y multimedia. Técnicas y procedimientos. Trea; Gijón.
4. Álvarez Benito, G.; María Íñigo, I.; López Folgado, V., y Rivas Carmona, M. (2003): Comunicación y Discurso. Edición y Comunicación; Sevilla.
5. Renkema, J. (2004): Introduction to discourse analysis. John Benjamin; Amsterdam.
6. Cortés Rodríguez, L., y Camacho Adarve, M.ª M. (2003): ¿Qué es el análisis del discurso? Octaedro – EUB; Barcelona.
7. Tramullas, J. (2001): Diseño de información para el Web. El Profesional de la Información, vol. 10 (12), 34-40. doi:10.1076/epri.10.12.34.6539
8. Stiff, P. (2005): Some documents for a history of information design. Information Design Journal + Document Design, vol. 13 (3), 216-228.
9. Schriver, K. A. (1997): Dynamics in document design. Wiley Computer Publishing; New York.
10. Shannon, C. E., y Weaver, W. (1949): The mathematical theory of communication. University of Illinois Press, Urbana.
11. Publishers. Publisher’s Note. Information Design Journal + Document Design, 2003, vol. 11 (2/3), 102.
12. Renkema, J. (ed.) (2006): Information Design Journal, vol. 14 (1), 1-3. doi:10.1075/idj.14.1.01edi
13. Martínez De Sousa, J. (2001): Diccionario de edición, tipografía y artes gráficas. Trea; Gijón.
14. Moreiro González, J. A. (2004): El contenido de los documentos textuales: su análisis y representación mediante el lenguaje natural. Trea; Gijón.
15. García Madruga. J. A.; Elosúa, M. R.; Gutiérrez, F.; Luque, J. L., y Gárate, M. (2004): Comprensión lectora y memoria operativa. Aspectos evolutivos e instruccionales. Paidós; Barcelona.
16. Olmo Barbero del, J. (2006): Cultura tipográfica para entornos virtuales y reales. En: Méndez Vilas, A. et al. (eds.). Current Developments in Technology-Assisted Education, vol. 1., Formatex, Badajoz.
17. Blanco Pérez, A.; Gutiérrez Couto, U., y Casal Acción, B. (2005): Cómo realizar una comunicación científica (III). Aspectos tipográficos. Revista Gallega de Terapia Ocupacional TOG, vol. 2, junio, 11-15.
18. Van Leeuwen, T. (2006): Towards a semiotics of typography. Information Design Journal + Document Design, vol. 14 (2), 139-155.
19. Krees, G., y Van Leeuwen, T. (2006): Reading Images. The grammar of visual design. Routledge; Londres.
20. Delin, J.; Bateman, J., y Allen, P. A. (2002): model of genre in document layout. Information Design Journal, vol. 11 (1), 54-66. doi:10.1075/idj.11.1.10del
21. Bateman, J.; Delin, J., y Henschel, R. (2006): Mapping the multimodal genres of traditional and electronic newspapers. En: Royce, T. D., y Bowcher. W. L. (eds.). New Directions in the Analysis of Multimodal Discourse. Lawrence Erlbaum Associates; New Jersey. Disponible en la dirección de Internet: http://www.fb10.uni-bremen.de/anglistik/ling/ws06/gem-materials/mapping-multimodal-genres-neat.PDF [09/09/2009].
22. Montesi, M. (2006): Métodos de evaluación y calidad de resúmenes documentales. Trea; Gijón.
23. Schriver, K. A. (2001): Readability formulas in the New Millennium: What’s the use? ACM Journal of Computer Documentation, vol. 24 (3), 138-140. doi:10.1145/344599.344638
24. Gutiérrez Couto, U.; Blanco Pérez, A.; Casal Acción, B.; Calvo Ferrer, A., y Ramos Freire, A. (2007): Información: nuevos tiempos, nuevos soportes, nuevas redacciones. XII Jornadas Nacionales de Información y Documentación en Ciencias de la Salud. Zaragoza, 24-26 de octubre.
25. Friedman, D. B., y Kao, E. K. (2008): Una evaluación exhaustiva de la dificultad de lectura y de la sensibilidad cultural de los recursos en Internet sobre la prevención del cáncer para hombres de edad avanzada pertenecientes a grupos minoritarios. Prev Chronic, vol. 5 (1). Disponible en la dirección de Internet: "http://www.cdc.gov/pcd/issues/2008/jan/07_0146_es.htm [09/09/2009].
26. Casajús Pérez, G.; Guardia Miá, N., y Mañas Segura, A. (2005): Legibilidad formal de los formularios de consentimiento informado. Enfermería Clínica, vol. 15 (1), 3-7. doi:10.1016/S1130-8621(05)71071-8
27. Hospedales-Salomó, J.; Lloret-Cano, M. D.; Bellmunt-Montoya, S.; González-Cañas, E.; Gonzalo-Villanueva, B.; Solanich-Valldaura, T.; Vallespín-Aguado, J.; Dilmé-Muñóz, J. F., y Giménez-Gaibar, A. (2005): ¿Son válidos los documentos de consentimiento informado que utilizamos en cirugía vascular? Angiología, vol. 57 (6), 487-495.
28. Rumbo Prieto, J. M.; Arantón Areosa, L.; Goas Iglesias-Ussel, R.; López Pérez, N.; Rivera Herrero, P., y Campos Manivesa, J. M. (2005): Legibilidad de la Documentación Escrita en UCI. 4.to Congreso Internacional de Cardiología por Internet, 1 de septiembre-30 de noviembre. Disponible en la dirección de Internet: http://www.fac.org.ar/ccvc/llave/tl187/tl187.pdf [09/09/2009].
29. Cumbreras Aguedad, C., y Conesa Fuentes, M. C. (2006): Usabilidad en la páginas Web: Distintas metodologías, creación de una guía de evaluación heurística para analizar un sitio Web, aplicación en enfermería. Enfermería Global, 9, noviembre. Disponible en la dirección de Internet: http://wwwclu.um.es/ojs/index.php/eglobal/article/viewFile/392/353 [09/09/2009].
30. Schriver, K. (1989): Evaluating text quality. The continuum from text-focused to readerfocused methods. IEEE Transactions on Technical Communication, vol. 32 (4), 238- 255.
31. De Jong, M., y Schellens, J. (2000): Toward a Document Evaluation Methodology: What Does research tell us about the validity and reliability of Evaluation Methods? IEEE Transactions on Professional Communication, vol. 43 (3), 242-260. doi:10.1109/47.867941
32. Lentz, L., y De Jong, M. (1997): The evaluation of text quality: expert-focused and reader-focused methods compared. IEEE Transactions on Professional Communication, vol. 40 (3), 224-234. doi:10.1109/47.649557
33. Hartley, J. (2004): Designing Instructional and Informational Text. En: Jonassen, D. E. (ed.), Handbook of Research in Educational Communications and Technology (2nd edition). Erlbaum, Mahwah, N.J.
34. Ribera, M.; Térmens, M., y García-Martín, M. (2008): Cómo realizar tests de usabilidad con personas ciegas. El Profesional de la Información, vol. 17 (1), 99-105.
35. Hartley, J. (2000): Typographic settings for structured abstracts. Journal Technical Writing and Communication, vol. 30 (4), 355-365. doi:10.2190/H306-J8B7-WXD2-A6Y6
36. Hartley, J., y Betts, L. (2007): The effects of spacing and titles on judgments of the effectiveness of structured abstracts. Journal of the American Society for Information Science and Technology, vol. 58 (14), 2335-2340. doi:10.1002/asi.20718
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.