Analysis of gender equality in the editorial practices in Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2023.1.1952

Keywords:

Spanish scientific journals, editorial processes, gender, sex, female visibility, FECYT call

Abstract


Scientific journals play a key role in the dissemination of research as the main channel for its transmission and, therefore, should contribute to the promotion of gender equity through their editorial policies and publication processes. This study analyzes various indicators with respect to editorial policies such as the use of inclusive language, the inclusion of the full name in the authorship and gender in the source data. It also includes indicators related to the visibility of women in the publication process, such as their presence on editorial committees, in editorial management tasks and in manuscript review processes. The study covers 301 quality Spanish scientific journals. The results are analyzed according to the thematic areas of the journals and their publishers. This analysis represents a new milestone in this field as it raises awareness and disseminates standards in scientific publishing to eliminate gender barriers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amrein, K., Langmann, A., Fahrleitner-Pammer, A., Pieber, T., y Zollner-Schwetz, I. (2011). Women underrepresented on editorial boards of 60 major medical journals. Gender Medicine. 8(6), 378-387. https://doi.org/10.1016/j.genm.2011.10.007 PMid:22153882

Borrell, C., Vives-Cases, C., Domínguez-Berjón, M., y Álvarez-Dardet, C. (2015). Las desigualdades de género en la ciencia: Gaceta Sanitaria da un paso adelante. Gaceta Sanitaria. 29(3), 161-163. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2015.03.005 PMid:25934004

Cabón Perez, CdM (2019). Lenguaje no inclusivo en la academia: ¿por qué utilizar el lenguaje inclusivo dentro de los foros académicos? Disponible en: https://static1.squarespace.com/static/51c861c1e4b0fb70e38c0a8a/t/5df83719459f127bd4653630/1576548123171/Lenguaje+no+inclusivo+en+la+academia+-+Coralys+Del+mar+Caban+Perez.pdf

Caprile M. (coord.) (2012). Guía práctica para la inclusión de la perspectiva de género en los contenidos de la investigación. CIREM Fundación. Disponible en: https://www.ciencia.gob.es/dam/jcr:2ed35333-82b7-492d-afb7-e955d43ac36a/Guia_practica_genero_en_las_investigaciones.pdf [Fecha de acceso: 01/12/2021]

Coslado, M. A., Báez, J. M., y Lacunza, I. (2010). Descripción y análisis del proceso de evaluación de la calidad de las revistas científicas españolas llevado a cabo por FECYT en el año 2008. Revista Española de Documentación Científica, 33(3), 481-495. https://doi.org/10.3989/redc.2010.3.738

España (2007). Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres. (BOE núm. 71 de 23 de marzo de 2007). Disponible en: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2007-6115 [Fecha de acceso: 01/12/2021]

Espinosa-Fajardo, J., y Bustelo, M. (2019). Cómo evaluamos el éxito de las políticas de igualdad de género? Criterios y herramientas metodológicas. Revista Española De Ciencia Política, 49, 151-172. https://doi.org/10.21308/recp.49.07

European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, (2012). El género en la investigación: manual, Publications Office. Disponible en: https://data.europa.eu/doi/10.2777/23655

European Commission, Directorate-General for Research (2001). Synthesis Report - Gender in Research - gender Impact Assessment of the Specific programmes of the Fifth Framework Programme - An overview., Publications Office.

European Commission (1999). Women and Science. Mobilising women to enrich European research. Communication from the Commission. COM (99) 76 final, 17 February 1999. [EU Commission - COM Document]

FECYT (2021). Guía de evaluación de la VII convocatoria de evaluación de la calidad editorial y científica de las revistas científicas españolas. Disponible en: https://calidadrevistas.fecyt.es/sites/default/files/noticias/report_2020_12_10guiaeval7conv_def_2.pdf . [Fecha de acceso: 01/10/2021]

Gimeno-Chueca, A. (2021). La perspectiva de género en los documentos de la biblioteca: carta de servicios y reglamento. Trabajo Fin de Máster. Universidad Carlos III de Madrid.

González Sala, F., y Osca-Lluch, J. (2018). Desigualdad de género en órganos directivos y producción científica de las revistas iberoamericanas de psicología de mayor visibilidad internacional. Revista Española De Documentación Científica, 41(3), e211. https://doi.org/10.3989/redc.2018.3.1506

Heidari, S., Babor, T., De Castro, P., Tort, S., y Curno, M. (2016). Sex and Gender Equity in Research: rationale for the SAGER guidelines and recommended use. Research Integrity and Peer Review, 1(2). https://doi.org/10.1186/s41073-016-0007-6 PMid:29451543 PMCid:PMC5793986

Huamán-Guerrero, M., y Cruz-Vargas, J. (2016). Sexo y género en ciencias biomédicas: Sager Guidelines. [Editorial]. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 16(2), 8-10. https://doi.org/10.25176/RFMH.v16.n2.662

Martínez, A. (2019). Disidencias en la conformación de la gramática: el lenguaje inclusivo. Heterotopías, 2(4), 1-16. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/27331

Mauleón, E., Hillán, L., Moreno, L., Gómez I., y Bordons, M. (2013). Assessing gender balance among journal authors and editorial board members. Scientometrics, 95(1), 87-114. https://doi.org/10.1007/s11192-012-0824-4

Mestre, T. V. (2008). Cuotas voluntarias y legales en España. La paridad a examen (Party and Legal Quotas in Spain. Examining Parity). Reis, 123, 123-150. https://doi.org/10.2307/40184895

Ministerio de Ciencia e Innovación, Unidad de Mujeres y Ciencia (2021). Científicas en Cifras 2021. Disponible en: https://www.lamoncloa.gob.es/serviciosdeprensa/notasprensa/ciencia-e-innovacion/Documents/2021/080321-%20Cientificas_en_Cifras_2021.pdf [Fecha de acceso: 01/10/2021]

Miqueo, C., Germán-Bes, C., Fernández-Turrado. T., y Barral Morán. M.J. (2010). Disparidad de género en los órganos directivos de las revistas biomédicas españolas. Madrid, Instituto de la Mujer. ISBN: 978-84-693-6357-7

Miqueo, C., Germán-Bes, C., Fernández-Turrado. T., y Barral Morán. M.J. (2011). Ellas también cuentan. Científicas en los comités de revistas biomédicas. Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza. ISBN: 978-84-15031-88-8

Organización de las Naciones Unidas (2016). Igualdad de género: por qué es importante. Disponible en: https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/wp-content/uploads/sites/3/2016/10/5_Spanish_Why_it_Matters.pdf

Rubio, A. (2016). El lenguaje y la igualdad efectiva de mujeres y hombres. Revista de Bioética y Derecho, 38, 5-24.

Sanz-Casado, E., Melero, R., Aleixandre-Benavent, R. y otros. (2020). Metodología de Clasificación de Revistas de Humanidades y Ciencias Sociales con Sello de Calidad FECYT. Disponible en: https://calidadrevistas.fecyt.es/sites/default/files/informes/guia_clasificacion_revistas_sello_fecyt_ok_0_0.pdf [Fecha de consulta: 01/10/2021]

Sanz-Casado, E., De Filippo, D., Benavent, R.A. y otros. (2021). Impact and visibility of Norwegian, Finnish and Spanish journals in the fields of humanities. Scientometrics 126, 9031-9049. https://doi.org/10.1007/s11192-021-04169-6

Schiebinger, L. (2008). Gendered Innovations in Science and Engineering. Stanford: Stanford University Press. https://doi.org/10.1515/9781503626997

Published

2023-02-01

How to Cite

Coslado, M. Ángeles, De Filippo, D., Ros, G., & Sanz-Casado, E. (2023). Analysis of gender equality in the editorial practices in Spain. Revista Española De Documentación Científica, 46(1), e348. https://doi.org/10.3989/redc.2023.1.1952

Issue

Section

Studies

Funding data

Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2019-104052RB-C21