Social media in libraries. A bibliometric analysis in Ibero-america

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2023.2.1971

Keywords:

social media, libraries, social networks, web 2.0, Ibero-america

Abstract


Today we live in an era of constant technological development, where the use of social media is essential to have a greater reach to people. This study performs a bibliometric analysis of the scientific production on social media in libraries in Ibero-America indexed in the Scopus database during the period 2007-2021. For this purpose, 76 publications were analyzed according to indicators of production, collaboration, impact and thematic structural analysis. Results show that scientific production about social media in libraries has had irregular growth during this period; Spanish authors and journals have higher productivity; publications in better positioned journals from the U.S. or the U.K. have greater impact; and there is a low level of scientific collaboration. In addition, studies focused on university or academic libraries predominate, although they are also applied to all type of libraries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajiferuke, I., Burell, Q., y Tague, J. (1988). Collaborative coefficient: A single measure of the degree of collaboration in research. Scientometrics, 14, 421-433. https://doi.org/10.1007/BF02017100

Ardanuy, J. (2012). Breve introducción a la bibliometría. Universitat de Barcelona. Disponible en: http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/30962/1/breve%20introduccion%20bibliometria.pdf.

Barroso-Osuna, J. M., y Gallego-Pérez, Ó. M. (2016). Producción de recursos de aprendizaje apoyados en Realidad Aumentada por parte de estudiantes de magisterio. Edmetic, 6(1), 23-38. https://doi.org/10.21071/edmetic.v6i1.5806

Blázquez-Ochando, M., y Wang, Y. (2016). La web social en las bibliotecas universitarias de China: análisis de contenidos con mayor impacto. Métodos de Información, 7(13), 145-165. https://doi.org/10.5557/IIMEI7-N13-145165

De-Filippo, D., Sanz-Casado, E., y Gómez, I. (2007). Movilidad de investigadores y producción en coautoría para el estudio de la colaboración científica. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 3(8), 23-40. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92430803.

Dhawan, S. M., Gupta, B. M., Gupta, R., Kumar, A., y Bansal, J. (2016). Quantitative assessment of global literature on 'web 2.0 and libraries' during 2006-15. DESIDOC Journal of Library and Information Technology, 36(5), 261-268. https://doi.org/10.14429/djlit.36.6.10350

França, M. N., Grossi, A. M., y Pacios, A. R. (2021). Mídias sociais e bibliotecas na produção científica dos Estados Unidos. RDBCI: Revista Digital De Biblioteconomia E Ciência Da Informação, 19(00), e021004. https://doi.org/10.20396/rdbci.v19i00.8661286

Gan, C., y Wang, W. (2014). A Bibliometric Analysis of Social Media Research from the Perspective of Library and Information Science. En H. Li, M. Mäntymäki, & X. Zhang (eds.), Digital Services and Information Intelligence, (23-32). Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-45526-5_3

García-López, G. L. (2007). Evolución histórica de los conceptos de biblioteca pública, sistema de bibliotecas y política bibliotecaria. Códices, 3(2), 9-20. http://eprints.rclis.org/20272/.

González-Fernández-Villavicencio, N. (2009). Bibliotecas y marketing en red. BiD: Textos Universitaris de Biblioteconomia i Documentació, 23, 1-19. Doisponible en: http://eprints.rclis.org/14143/.

Gregorio-Chaviano, O., Limaymanta, C. H., y López-Mesa, E. K. (2020). Análisis bibliométrico de la producción científica latinoamericana sobre COVID-19. Biomédica, 40(Supl.2), 104-15. https://doi.org/10.7705/biomedica.5571 PMid:33152194 PMCid:PMC7676830

Gupta, R., Kumar, N., y Gupta, B. M. (2015). A bibliometric assessment of global literature on "Facebook and Libraries" During 2006-14. Information Studies, 21(2-3), 133-150. DOI: https://www.researchgate.net/publication/283683287_A_bibliometric_assessment_of_global_literature_on_Facebook_and_Libraries_During_2006-14. https://doi.org/10.5958/0976-1934.2015.00011.7

Herrera-Delgado, L. B. (2011). La biblioteca académica 2.0: Innovación en México Academic Library 2.0: a Mexican innovation. E-Ciencias de La Información, 1(2), 1-15. Disponible en: http://eprints.rclis.org/19950/. https://doi.org/10.15517/eci.v1i2.543

Islas-Carmona, J. O. (2009). El prosumidor. El actor comunicativo de la sociedad de la ubicuidad. Palabra Clave, 11(1). https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1413. https://doi.org/10.38056/2008aiccXV318

Kapoor, K.K., Tamilmani, K., Rana, N.P., Patil, P., Dwivedi, y Y. K., Nerur, S. (2018). Advances in Social Media Research: Past, Present and Future. Information Systems Frontiers, 20, 531-558. https://doi.org/10.1007/s10796-017-9810-y

Laudano, C. N., Corda, M. C., Planas, J. A., y Kessler, M. I. (2016). Los usos de la red social Facebook por parte de bibliotecas universitarias argentinas. Reflexiones en torno a las dinámicas comunicativas en la Web 2.0. Revista Interamericana de Bibliotecología, 39(1), 23-37. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v39n1a05

Limaymanta, C. H., Apaza-Tapia, L., Vidal, E., y Gregorio-Chaviano, O. (2021). Flipped Classroom in Higher Education: A Bibliometric Analysis and Proposal of a Framework for its Implementation. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(09), 133-149. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i09.21267

Lledó, G. L. (2020). Las redes sociales como herramienta educativa a través de la producción científica. Revista General de Información y Documentación, 30(1), 243-260. https://doi.org/10.5209/rgid.70069

Martínez-Guerrero, C. A. (2018). Uso de redes sociales en las revistas científicas de la Universidad de Los Andes. E-Ciencias de La Información, 8(1), 1-21. https://doi.org/10.15517/eci.v8i1.28104

Padilla-Santoyo, P. (2013). Las redes sociales: una herramienta necesaria para las bibliotecas escolares. Disponible en: http://eprints.rclis.org/19173/.

Peralta-González, M. J., Frías-Guzmán, M., y Gregorio-Chaviano, O. (2015). Criterios, clasificaciones y tendencias de los indicadores bibliométricos en la evaluación de la ciencia. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 26(3), 290-309. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132015000300009.

Rodríguez-Gutiérrez, J. K., y Gómez-Velasco, N. Y. (2017). Redes de coautoría como herramienta de evaluación de la producción científica de los grupos de investigación. Revista General de Información y Documentación, 27(2), 279-297. https://doi.org/10.5209/RGID.58204

Singh, K. P., y Gill, M. S. (2013). Web 2.0 technologies in libraries: A survey of periodical literature published by Emerald. Library Review, 62(3), 177-198. https://doi.org/10.1108/00242531311329491

Singh, M. (2015). Literature Published on Web 2.0 Technologies in Libraries: A Bibliometric Study. Collnet Journal of Scientometrics and Information Management, 9(2), 251-262. https://doi.org/10.1080/09737766.2015.1069963

Toffler, A. (1980). La tercera ola. Plaza & Janés.

Velasco, B., Eiros, J. M., Pinilla, J. M., y San-Román, J. A. (2012). La utilización de indicadores bibliométricos para evaluar la actividad investigadora. Aula Abierta, 40(2), 75-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3920967.

Vitón-Castillo, A., Diaz-Samada, R., y Martínez-Pozo, Y. (2019). Indicadores bibliométricos aplicables a la producción científica individual. Universidad Médica Pinareña, 15(2), 279-285. Disponible en: http://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/352.

Published

2023-05-11

How to Cite

Retuerto-Marzano, L., Castro-Cordova, E. P., Kessler, M. I., & Limaymanta, C. H. (2023). Social media in libraries. A bibliometric analysis in Ibero-america. Revista Española De Documentación Científica, 46(2), e357. https://doi.org/10.3989/redc.2023.2.1971

Issue

Section

Studies