University library personnel and information literacy training: from self-perception to realities and training challenges

Authors

  • María Pinto Departamento de Biblioteconomía y Documentación, Univ. de Granada
  • Dora Sales Universitat Jaume I, Departamento de Traducción y Comunicación, Castellón
  • Pilar Martínez-Osorio Departamento de Biblioteconomía y Documentación, Univ. de Granada

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2009.1.634

Keywords:

library staff, information literacy, empirical case study, self-perception, training

Abstract


This study provides an empirical diagnosis of the perceptions of university library staff in Spain regarding their training and competence in information literacy (INFOLIT). Using data gathered via a qualitative questionnaire, completed within the context of an online INFOLIT training course, the current situation was analysed and training challenges identified.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALA. American Library Association. Presidential Committee on Information Literacy, 1989. Final report.

ACRL/ALA (2000): Information Literacy Competency Standards for Higher Education.

Bruce, Ch. (1997): The Seven Faces of Information Literacy. Blackwood, South Australia: Auslib.

Bernhard, P. (2002): «La formación en el uso de la información: Una ventaja en la enseñanza superior», Situación actual. Anales de Documentación (5), 409-435.

Commission on Learning Resources and Instructional Technology (CLRIT) (1995): Information competence in the CSU: A Report. [en línea]. 31(2).

Colás, M. P. (2005): La formación universitaria en base a competencias. En: Colás Bravo, P. y de Pablos, J. (coords.): La Universidad en la Unión Europea. El Espacio Europeo de Educación Superior y su impacto en la docencia. Málaga: Aljibe, 101-123.

González, J., Wagenaar, R. (eds.). (2003): Tuning Educational Structures in Europe, Deusto: Universidad de Deusto.

Lau, J. y Cortés, J. (comps.) (2000): Desarrollo de Habilidades Informativas en Instituciones de Educación Superior. México: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Lau, J. y Cortés, J. (comps.) (2004): Normas de Alfabetización informacional para el aprendizaje. México: Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.

Pinto, M. y Sales, D. (2006): State-of-the-Art of Information Literacy. UNESCO Report for Spain. Informe sobre España para Information Literacy: An International State-of-the- Art Report. Coordinador general: Jesús Lau. Presidente Sección Alfabetización Informativa, IFLA/UNESCO. UNESCO ID 600015. [En línea], disponible en www.infolitglobal.info [Consulta: 12 de septiembre de 2008].

Pinto, M. y Sales, D. 2008. Knowledge transfer and information skills for student-centered learning: Some academic experiencies in Spain. Portal. Libraries and the Academy, vol. 8, n.º 1, 53-74.

Pinto, M., Sales, D. y Osorio, P. (2008). Biblioteca universitaria, CRAI y alfabetización informacional. Gijón: Trea.

REBIUN: II Plan Estratégico 2007-2010. [En línea] disponible en http://www.rebiun.org/doc/plan.pdf [Consulta: 12 de septiembre de 2008].

SCONUL (2003): Information Skills in Higher Education: A SCONUL Position Paper. [En línea], disponible en http://www.sconul.ac.uk/groups/information_literacy/papers/Seven_pillars.html [Consulta: 12 de septiembre de 2008].

Downloads

Published

2009-03-30

How to Cite

Pinto, M., Sales, D., & Martínez-Osorio, P. (2009). University library personnel and information literacy training: from self-perception to realities and training challenges. Revista Española De Documentación Científica, 32(1), 60–80. https://doi.org/10.3989/redc.2009.1.634

Issue

Section

Studies