Analysis of the publications used by teaching and research staff of the faculties of Fine Arts in Spain

Authors

  • Fátima Pastor-Ruiz Servicios Generales de Investigación- SGIker-, UPV/EHU.Universidad del País Vasco
  • Susana Torrado-Morales Facultad de Comunicación y Documentación, Universidad de Murcia
  • José Ignacio Gil-Felipe Servicios Generales de Investigación- SGIker-, UPV/EHU.Universidad del País Vasco
  • Nieves Lorenzo-Escolar Biblioteca Universitaria, UPV/EHU

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2013.3.961

Keywords:

Scientific production, fine arts, scientific journals, impact factor, ISOC, Dialnet, Art Bibliographies Modern, bibliometrics

Abstract


Researchers in Fine Arts regularly maintain that the criteria for quality assessment of scientific production employed by the national rating agencies (CNEAI and ANECA) do not conform to the dissemination habits of existing research in this area. Complaints are directed mainly towards the different forms of creative production, but also towards the regular contributions that are carried by the journals. In this paper we analyze the journals used by the teaching and research staff of fourteen Spanish faculties of Fine Arts between 1977 and 2010. The identification of 1,355 professors and researchers active in these areas led to the retrieval of their articles published in journals indexed by the databases Dialnet, ISOC and Art Bibliographies Modern. The results obtained have been contrasted with the evidence relating to the quality offered by the platform “Spanish Journal of Social Sciences and Humanities” (RESH). We conclude by confirming the low rate of publication in regular journals by researchers in Fine Arts; the thematic dispersion through publication in related areas such as history, literature or philosophy; and the mismatch between the journals most used by teachers of fine arts and those that meet a greater number of quality criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaín Partearroyo, M.D.; Román Román, A.; Giménez Toledo, E. (2008). Categorización de las revistas españolas de Ciencias Sociales y Humanas en RESH. Revista Española de Documentación Científica, vol. 31 (1), 85-95. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2008.v31.i1.414

Benedito Madrid, C.; Barreda Reinés, M. S.; Blasco Carrascosa, J. Á.; Osca Lluch, J.; Giménez Sánchez. J.V. (1998). Estudio bibliométrico de las publicaciones españolas de Bellas Artes durante el periodo 1975-1995 (I). Análisis de los libros y folletos. Revista Española de Documentación Científica, vol. 21 (2), 198-212.

Bradford S.C. (1950). Documentation. Washington, DC: Public Affairs Press. PMCid:PMC1275442

Blanco Altozano, M. P. (2004). La investigación en Bellas Artes: una cuestión no resuelta. Revista de bellas artes: revista de artes plásticas, estética, diseño e imagen, vol. 2, 135-144.

Conferencia de Decanos de las facultades de Bellas Artes del Estado Español (2011). Indicadores para la evaluación de la Actividad Investigadora en los ámbitos de las Bellas Artes. http://www.bellasartesgranada.org/fileadmin/user_upload/secretaria/MEMORIA_INDI_EVA_BBAA.pdf (11 de julio de 2013).

Jiménez-Contreras, E.; Robinson-Garcia, N.; Cabezas-Clavijo, A.; (2011). Productividad e impacto de los investigadores españoles: umbrales de referencia por areas científicas. Revista Española de Documentación Científica vol. 34 (4) 505-526. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2011.4.828

Martín-Sempere, M. J.; Rey Rocha, J.; (2000). Pautas de publicación y citación de los científicos de disciplinas con carácter marcadamente territorial: El caso de la Geología en España. Revista General de Información y Documentación, vol. 10 (2), 167-181.

Olivas Ávila, J. A. (2011). Produccion científica de la psicología en España: análisis por áreas de conocimiento y por universidades. Tesis doctoral, Universidad de Granada. PMid:21774883

Quevedo-Blasco, R; Ariza, T.; Raya, L. (2012). Analisis de la produccion de la psicología jurídica en España (1989-2010). Aula Abierta, vol 40 (2), 117-128.

Ramírez Sánchez, M. (2010). Análisis bibliométrico de las publicaciones científicas del área de Arte y Humanidades en Canarias: una aproximación en el ámbito de las Ciencias Históricas (1989-2009). Póster. En: Bermúdez, M. P.; Ramiro, T.; Del Río, C. (compiladores). Libro de resúmenes del VII Foro de Evaluación de la calidad de la Educación Superior y de la Investigación, p. 295, Murcia: Asociación Española de Psicología Conceptual.

Ruiz de Osma, E. (2006). Aplicación del modelo Bradford en la producción científica del área biomédica de la Universidad de Granada (1988-1996). En: Encontros Bibli. Revista Electrónica de Biblioteconomía e Ciència da Informaçao, vol. 22, 71-90.

Published

2013-09-30

How to Cite

Pastor-Ruiz, F., Torrado-Morales, S., Gil-Felipe, J. I., & Lorenzo-Escolar, N. (2013). Analysis of the publications used by teaching and research staff of the faculties of Fine Arts in Spain. Revista Española De Documentación Científica, 36(3), en009. https://doi.org/10.3989/redc.2013.3.961

Issue

Section

Notes and Experiences