Analysis of the publications used by teaching and research staff of the faculties of Fine Arts in Spain
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2013.3.961Keywords:
Scientific production, fine arts, scientific journals, impact factor, ISOC, Dialnet, Art Bibliographies Modern, bibliometricsAbstract
Researchers in Fine Arts regularly maintain that the criteria for quality assessment of scientific production employed by the national rating agencies (CNEAI and ANECA) do not conform to the dissemination habits of existing research in this area. Complaints are directed mainly towards the different forms of creative production, but also towards the regular contributions that are carried by the journals. In this paper we analyze the journals used by the teaching and research staff of fourteen Spanish faculties of Fine Arts between 1977 and 2010. The identification of 1,355 professors and researchers active in these areas led to the retrieval of their articles published in journals indexed by the databases Dialnet, ISOC and Art Bibliographies Modern. The results obtained have been contrasted with the evidence relating to the quality offered by the platform “Spanish Journal of Social Sciences and Humanities” (RESH). We conclude by confirming the low rate of publication in regular journals by researchers in Fine Arts; the thematic dispersion through publication in related areas such as history, literature or philosophy; and the mismatch between the journals most used by teachers of fine arts and those that meet a greater number of quality criteria.
Downloads
References
Alcaín Partearroyo, M.D.; Román Román, A.; Giménez Toledo, E. (2008). Categorización de las revistas españolas de Ciencias Sociales y Humanas en RESH. Revista Española de Documentación Científica, vol. 31 (1), 85-95. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2008.v31.i1.414
Benedito Madrid, C.; Barreda Reinés, M. S.; Blasco Carrascosa, J. Á.; Osca Lluch, J.; Giménez Sánchez. J.V. (1998). Estudio bibliométrico de las publicaciones españolas de Bellas Artes durante el periodo 1975-1995 (I). Análisis de los libros y folletos. Revista Española de Documentación Científica, vol. 21 (2), 198-212.
Bradford S.C. (1950). Documentation. Washington, DC: Public Affairs Press. PMCid:PMC1275442
Blanco Altozano, M. P. (2004). La investigación en Bellas Artes: una cuestión no resuelta. Revista de bellas artes: revista de artes plásticas, estética, diseño e imagen, vol. 2, 135-144.
Conferencia de Decanos de las facultades de Bellas Artes del Estado Español (2011). Indicadores para la evaluación de la Actividad Investigadora en los ámbitos de las Bellas Artes. http://www.bellasartesgranada.org/fileadmin/user_upload/secretaria/MEMORIA_INDI_EVA_BBAA.pdf (11 de julio de 2013).
Jiménez-Contreras, E.; Robinson-Garcia, N.; Cabezas-Clavijo, A.; (2011). Productividad e impacto de los investigadores españoles: umbrales de referencia por areas científicas. Revista Española de Documentación Científica vol. 34 (4) 505-526. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2011.4.828
Martín-Sempere, M. J.; Rey Rocha, J.; (2000). Pautas de publicación y citación de los científicos de disciplinas con carácter marcadamente territorial: El caso de la Geología en España. Revista General de Información y Documentación, vol. 10 (2), 167-181.
Olivas Ávila, J. A. (2011). Produccion científica de la psicología en España: análisis por áreas de conocimiento y por universidades. Tesis doctoral, Universidad de Granada. PMid:21774883
Quevedo-Blasco, R; Ariza, T.; Raya, L. (2012). Analisis de la produccion de la psicología jurídica en España (1989-2010). Aula Abierta, vol 40 (2), 117-128.
Ramírez Sánchez, M. (2010). Análisis bibliométrico de las publicaciones científicas del área de Arte y Humanidades en Canarias: una aproximación en el ámbito de las Ciencias Históricas (1989-2009). Póster. En: Bermúdez, M. P.; Ramiro, T.; Del Río, C. (compiladores). Libro de resúmenes del VII Foro de Evaluación de la calidad de la Educación Superior y de la Investigación, p. 295, Murcia: Asociación Española de Psicología Conceptual.
Ruiz de Osma, E. (2006). Aplicación del modelo Bradford en la producción científica del área biomédica de la Universidad de Granada (1988-1996). En: Encontros Bibli. Revista Electrónica de Biblioteconomía e Ciència da Informaçao, vol. 22, 71-90.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.