The DCI standard in film archives. The transition to digital systems in the contemporary activity of film archives (2010-2014)
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2015.4.1241Keywords:
DCI, cinema, film archive, digitalization, standardization, exhibition, conservationAbstract
This article sets out the current state of the shift towards a new digital paradigm in the world of cinema with the implementation of the DCI system (Digital Cinema Initiatives) as the international standard of cinema production, distribution and exhibition. The article also analyses the parallels between this agreement for standardization, driven by the major film studios in 2002, and the agreements made by these same companies almost a hundred years earlier, in the middle of the second decade of the last century. In addition, the article presents how film archives are experiencing this digital transition and how they have accepted the normalization offered by the DCI as the standard for film conservation and exhibition.
Downloads
References
BOE 2014. Boletín Oficial del Estado. Jueves 27 de febrero de 2014, 50, Sec. III. Pág. 18812-18829. Resolución de 20 de febrero, de la Dirección General del Instituto de la Cinematografía y de las Artes Audiovisuales, por la que se convocan para el a-o 2014 ayudas para la producción de largometrajes sobre proyecto.
BOJA 2013. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 21 de agosto de 2013, 163, pp. 5-22. Orden de 8 de agosto, por la que se establecen las bases reguladoras para concesión de subvenciones, en régimen de concurrencia competitiva, de apoyo a empresas culturales y creativas andaluzas para el fomento de su competitividad, modernización e internacionalización.
BOJA 2011. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 29 de agosto 2011, 169, pp. 5-68. Orden de 27 de julio, por la que se establecen las bases reguladoras de concesión de subvenciones en régimen de concurrencia competitiva al desarrollo de proyectos y a la producción de obras audiovisuales en Andalucía y se efectúa su convocatoria para 2011.
BOPV 2014. Boletín Oficial del País Vasco. 9 de Junio de 2014, 107, disp. 2506, pp. 1-20. Orden de 4 de junio de la Consejera de Educación, Política Lingu..stica y Cultura, por la que se convoca y regula la concesión de subvenciones en el ejercicio 2014 a la creación, desarrollo y producción audiovisual.
Borde, R. (1991). Los Archivos Cinematográficos. Valencia; Ediciones IVAC- Filmoteca de Generalitat Valenciana. PMCid:PMC2988291
Borde, R., y Buache, F. (1997). La crise des cinémathèques, et du monde. Paris; L'Age d'homme.
Bordwell, D. (1979). The art cinema as a mode of film practice. Film Criticism, 4(1), 56-64.
Cave, D. (2013). Digital Acquisition at the BFI. Journal of Film Preservation. April, 77-83.
Cherchi Usai, P (1995). La muerte del cine: historia y memoria cultural en el medioevo digital; prefacio de Martin Scorsese. Barcelona; Laertes-Filmoteca de Andalucía.
Christopherson, S. (2008). Beyond the self expressive creative worker. An industry perspective on entertaiment media. Theory, Culture & Society, vol. 25: 7-8, 89-112. http://dx.doi.org/10.1177/0263276408097797
Costa, J. M. (2004). Film Archives in Motion. Journal of Film Preservation, 68, 4-14.
Cubitt, S. (1998). Digital aesthetics. London; Sage.
Curtis, S. (2004). A house divided. The MPPC in Translation, en Keil, Ch; Stamp, S (editors). American Cinema's Transitional Era. Berkeley; University of California Press.
Darley, A. (2002). Visual digital culture: Surface play and spectacle in new media genres. Routledge. PMCid:PMC152199
Del Amo, A.; Fernández, J. (2011). Conservación audiovisual en el inicio de la era digital. San Sebastián; Filmoteca Espa-ola/Filmoteca Vasca.
FIAF Commissions (2010). Recommendation on the deposit and acquisition of D-cinema elements for long term preservation and access; http://www.fiafnet.org/uk/publications/fep.html [19/09/2014].
FIAF Commissions (2012). D-Cinema Equipment Frequently Asked Questions, by Torkell Sætervadet; http://www.fiafnet.org/uk/publications/fep.html [19/09/2014].
FIAF Annual Reports (2013). Brussels: FIAF Publications.
Fossati, G. (2009). From Grain to Pixel: The Archival Life of Film in Transition. Amsterdam; Amsterdam University Press. http://dx.doi.org/10.5117/9789089641397
Francis, D. (2002). Challenges of Film Archiving in the 21 st century. Journal of Film Preservation, 65, 18-24.
Fullerton, J.; Söderbergh-Widding, A. (2000). Moving images: from Edison to the webcam. Sidney; John Libbey & Co Ltd.
García-Casado, P.; Alberich-Pascual, J. (2014). Filmotecas en la encrucijada. Función y expansión de la actividad filmotecaria en el nuevo escenario digital. El profesional de la información, 23(1), 59-64. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2014.ene.07
García-Santamaría, J. V. (2013). Digitalización de salas de cine en Espa-a: la oportunidad perdida de una potencia mundial en el sector de la exhibición. L'Atalante, Julio-Diciembre, 75-81.
Gubern, R. (1987). La mirada opulenta: explotación de la iconosfera contemporánea. Barcelona; Gustavo Gili.
Hanson, M. (2004). The End of Celluloid: Film futures in the digital age. RotoVision.
Hartley, J. (2008). From the Consciousness Industry to Creative Industries: Consumer-created content, social network markets and the growth of knowledge. En J. Holt & A. Perren. (Eds.). Media Industries: History, Theory and Methods. Oxford; Blackwell.
Izquierdo, J. (2007). Distribución y Exhibición cinematográficas en Espa-a. Un estudio de situación del negocio en la transición tecnológica digital. (Tesis doctoral). Castellón; Univ. Jaume I.
Jones, L. A. (1933). A historical summary of standardization in the Society of Motion Picture Engineers. Journal of the Society of Motion Picture Engineers, April, 1, 280-293. http://dx.doi.org/10.5594/j12977 http://dx.doi.org/10.5594/J12977
López-Yepes, A. (2008). Filmotecas y archivos fílmicos en línea: producción, difusión, interconexión y posicionamiento en internet. Scire. 14: 2, 61.
Manley, B. (2011). Moving Pictures: The History of Early Cinema.
Manovich, L. (2001). The language of new media. Massachussets; MIT press.
Meyer, M. P. (2005). Traditional Film Proyection in a digital age. Journal of Film Preservation, 70, 15-19.
Mezias, J.; Boyle, E. (2005). Blind Trust: Market Control, Legal Environments, and the Dynamics of Competitive Intensity in the Early American Film Industry, 1893–1920. Administrative Science Quarterly, 50, 1-34.
Miller, T.; Stam, R. (Eds.). (1999). A companion to film theory. John Wiley & Sons.
Musser, C. (1991). Before the Nickelodeon. Berkeley; University of California Press.
Nowak, A. (2010). Digital Cinema Technologies from the Archive's Perspective. AMIA Tech Review, 2.
Nowell-Smith, G. (Ed.). (1996). The Oxford history of world cinema. Oxford; Oxford University Press.
Paz-García, C. (2013). El agotamiento del modelo cinematográfico analógico: distribución y exhibición digital: un nuevo marco para la cooperación audiovisual iberoamericana. (Memoria para optar al grado de doctor). Madrid; Universidad Complutense de Madrid. PMCid:PMC3853554
Schaefer, E.; Streible, D. (2002). Archival News (Film archives, access, acquisitions, preservation, institutions and organizations). Cinema Journal, 42:1, pp 122-129.
Sætervadet, T. (2006). The Advanced Projection Manual. Oslo; Norwegian Film Institute-FIAF.
Thorburn, D.; Jenkins, H. (Eds.). (2004). Rethinking media change: the aesthetics of transition. Massachussets; MIT Press.
Talens, J.; Zunzunegui, S. (Eds.). (1997). Historia general del cine: América (1915-1928).Vol. 4. Madrid; Anaya.
Tubella, I.; Tabernero, C.; Dwyer, V. (2008). Internet y televisión: la guerra de las pantallas. Barcelona; Ariel.
Wengström, J. (2013). Collection Building and Programming in the Future. The fate of non-national in archives in light of the change from 35mm to DCP in theatrical distribution. Journal of Film Preservation. April, 17-20.
Wyver, J. (1989). Moving image: an international history of film, television and video. Basil Blackwell Ltd.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.