Academic rankings and the distribution by gender of the universities
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2020.2.1663Keywords:
University rankings, composition by sex and university, gender equalityAbstract
This paper examines the distribution of the universities by gender through a percentage of women within the student body, and checks if such distribution has any relation to the position of the universities in the university rankings. Seven rankings, have been selected, both global and synthetic, and a joint database collecting all data on gender distribution of students from 924 universities was created. The results confirm that universities with a more balanced distribution between men and women receive higher scores and, therefore, better ranking positions. The universities with the highest female presence in the students are those with the highest ratio of students per teacher and those with the highest average scores in internationalization indicators. In the indicators of Nobel prizes, Fields medals, and income from the industry, those universities with the highest male presence have higher average scores. These results can contribute to the improvement of equality policies in universities, as well as to guide the strategic and management decisions.
Downloads
References
Abramo, G.; D'Angelo, C. A.; & Di Costa, F. (2019). A gender analysis of top scientists' collaboration behavior: evidence from Italy. Scientometrics, 120, 405-418. https://doi.org/10.1007/s11192-019-03136-6
Aiston, S. J. (2011). Equality, justice and gender: Barriers to the ethical university for women. Ethics and Education, 6(3), 279-291. https://doi.org/10.1080/17449642.2011.632721
Alba, A. (2000). La riqueza de las familias: mujer y mercado de trabajo en la España democrática. Ariel.
Arranz, F. (2001). Hombres y mujeres en el profesorado: un análisis de género. En García de León, M. A. y García de Cortázar, M. (eds.), Las académicas (Profesorado universitario y género), pp. 337-404. Madrid. Instituto de la Mujer.
Bird, S. R. (2011). Unsettling universities' incongruous, gendered bureaucratic structures: A case-study approach. Gender, Work & Organization, 18(2), 202-230. https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2009.00510.x
Box-Steffensmeier, J. M.; Cunha, R. C.; Varbanov, R. A.; Hoh, Y. S.; Knisley, M. L.; Holmes, M. A. (2015). Survival analysis of faculty retention and promotion in the social sciences by gender. PloS one, 10(11), e0143093. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0143093 PMid:26580565 PMCid:PMC4651362
Braidotti, R. (1994). Nomadic subjects: Embodiment and sexual difference in contemporary feminist theory. New York: Columbia University Press.
Caputo, C.; Vargas, D.; Requena, J. (2016). Desvanecimiento de la brecha de género en la universidad venezolana. Interciencia, 41(3), 154-161
Carmona-Valdés, S. E. (2015). Hacia una educación con equidad. Praxis, 11(1), 8-18. https://doi.org/10.21676/23897856.1549
CE- Comisión Europea (2009). Comunicación de la comisión al consejo, al parlamento europeo y al comité económico y social europeo y al comité de las regiones. Igualdad entre mujeres y hombres. Bruselas. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ ALL/?uri=CELEX:52009DC0077 [Fecha de consulta: febrero 2019].
Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE) (1998). La presencia de las mujeres en el sistema educativo. Madrid: Instituto de la Mujer.
Conley, H.; Jenkins, S. (2011). Still 'a good job for a woman'? Women teachers' experiences of modernization in England and Wales. Gender, Work & Organization, 18(5), 488-507. https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2011.00573.x
Correll, S. J. (2001). Gender and the career choice process: The role of biased self-assessments. American Journal of Sociology, 106(6), 1691-1730. https://doi.org/10.1086/321299
Díez Gutiérrez, E. J.; Terrón Bañuelos, E.; Anguita Martínez, R. (2009). Percepción de las mujeres sobre el" techo de cristal". Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(1), 27-40.
División de Estadística de la UNESCO (1996). Enseñanza Técnica y Profesional de nivel secundario: Participación femenina en los diferentes sectores de estudios en 1980 y 1992. En: Clair, R. (ed.), La formación científica de las mujeres ¿Por qué hay tan pocas científicas?, pp. 33-50. Madrid, Unesco/La Catarata.
Docampo, D. (2008). Rankings internacionales y calidad de los sistemas universitarios. Revista de Educación, (1), 149-176.
Docampo, D. (2010). On using the Shanghai ranking to assess the investigation performance of university systems. Scientometrics, 86 (1), 77-92. https://doi.org/10.1007/s11192-010-0280-y
Duart, F. P.; Quiñones, A. O.; Tobarra, A. (1996). Las Demandas de titulaciones universitarias ante la reforma de los planes de estudio. Ministerio de Asuntos Sociales. Instituto de la mujer.
European Institute for Gender Equality. (2017). Gender Equality Index 2017 - Measuring gender equality in the European Union 2005-2015. UK: EIGE.
Gámez, E.; Marrero, H. (2003). Metas y motivos en la elección de la carrera universitaria: Un estudio comparativo entre psicología, derecho y biología. Anales de Psicología, 19(1), 121-131.
García, C. F. (2014). Desequilibrios de género en educación en la España Contemporánea: causas, indicadores y consecuencias. Áreas. Revista Internacional de Ciencias Sociales, (33), 49-60.
Gauchat, G.; Kelly, M.; Wallace, M. (2012). Occupational gender segregation, globalization, and gender earnings inequality in US metropolitan areas. Gender & Society, 26(5), 718-747. https://doi.org/10.1177/0891243212453647
Giménez-Salinas, E. (2005). Mujeres en la Universidad: cien años de prohibiciones. En: Giménez-Salinas Colomer, E. (ed.), Doctas, Doctoras y Catedráticas. Cien años de acceso libre de la mujer a la universidad, pp. 57- 72. Disponible en: http://mujeresconciencia.com/app/uploads/2015/02/Doctas_doctoras_Castellano_Completo.pdf
Grañeras, M. (2003). Las mujeres en los equipos directivos de los centros escolares en España. Organización y gestión educativa, 11 (3), 15-20.
Greenhaus, J.H.; Callanan, G.A. (1994). Career Management, 2nd ed, Dryden Press, Harcourt Brace College Publishers, Orlando, FL.
Grove, J. (2013). Gender leadership gap tackled by manifesto. Disponible en: https://www.timeshighereducation.com/news/gender-leadership-gap-tackled-by-manifesto/2002419.article
Hazelkorn, E. (2012). The Effects of Rankings on Student Choices and Institutional Selection. En Jongbloed, B.; Vossensteyn, H. (eds.), Access and Expansion Post- Massification: Opportunities and Barriers to Further Growth in Higher Education Participation. London: Routledge.
Hernández Armenteros, J.; Pérez García, J. (2018). Demografía universitaria española: aproximación a su dimensión, estructura y evolución. Cuaderno de trabajo 9. Madrid: Studia XXI. Fundación Europea Sociedad y Educación.
Hoff Sommers, C. (2008). Why can't a woman be more like a man? The American, March-April, p. 12.
Howe-Walsh, L.; Turnbull, S. (2016). Barriers to women leaders in academia: tales from science and technology. Studies in Higher Education, 41(3), 415-428. https://doi.org/10.1080/03075079.2014.929102
Igbaria, M.; Wormley, W. (1992). Race effects on organizational experiences and career success among MIS managers and professionals. MIS Quarterly, 16(4), 507-529. https://doi.org/10.2307/249734
Igbaria, M.; Chidambaram, L. (1997). The impact of gender on career success of information systems professionals: A human-capital perspective. Information Technology & People, 10(1), 63-86. https://doi.org/10.1108/09593849710166165
Ion, G.; Durán-Belloch, M. M.; Bernabeu-Tamayo, M. D. (2013). El profesorado y su percepción sobre la igualdad de género en la universidad. Revista Complutense de Educación, 24(1), 123-140. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.n1.41194
Larivière, V.; Ni, C.; Gingras, Y.; Cronin, B.; Sugimoto, C. R. (2013). Bibliometrics: Global gender disparities in science. Nature News, 504(7479), 211. https://doi.org/10.1038/504211a PMid:24350369
Light, A.; Ureta, M. (1995). Early-career work experience and gender wage differentials. Journal of Labor Economics, 13(1), 121-154. https://doi.org/10.1086/298370
Lobel, S. A.; Clair, L. S. (1992). Effects of family responsibilities, gender, and career identity salience on performance outcomes. Academy of Management Journal, 35(5), 1057-1069. https://doi.org/10.2307/256540
López-Sáez, M. (1995) La elección de una carrera típicamente femenina o masculina. Desde una perspectiva psicosocial: la influencia del género. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.
Lozano, F. A. (2004). Las mujeres y la universidad española: estructuras de dominación y disposiciones feminizadas en el profesorado universitario. Política y sociedad, 41(2), 223-242.
Luque-Martínez, T.; Barrio-García, S. del (2016). Constructing a synthetic indicator of research activity. Scientometrics, 108 (3), 1049-1064. https://doi.org/10.1007/s11192-016-2037-8
Luque-Martínez, T.; Barrio, S. del; Sánchez, J.; Ibáñez, J. A.; Doña, L. (2014). Estudio de egresados de la Universidad de Granada. Editorial Universidad de Granada.
Luque-Martínez, T; Del Barrio, S.; Sánchez, J.; Ibáñez, J. A.; Doña, L. (2015). Estudio de egresados de la Universidad de Granada. Editorial Universidad de Granada.
Luque-Martínez, T.; Faraoni, N. (2020). Meta-ranking to position world universities. Studies in Higher Education, 45(4), 819-833. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1564260
Luque-Martínez, T.; Faraoni, N.; Doña Toledo, L. (2018). Meta-ranking de universidades. Posicionamiento de las universidades españolas. Revista Española de Documentación Científica, 41(1), 1-16. https://doi.org/10.3989/redc.2018.1.1456
Mangas, M. D. L. O. G. (2002). Mujer y universidad: espacios de conocimiento y espacios de poder. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (4).
Martínez García, J. S. (2007). Clase social, género y desigualdad de oportunidades educativas. Revista de Educación, 342, 287-306.
Matus-Lopéz, M.; Gallego-Morón, N. (2015). Glass ceiling in the University. If I don't see it don't believe it. Revista Complutense de Educación, 26(3), 611-626. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44491
Mauleón, E.; Bordons, M. (2014). Indicadores de actividad tecnológica por género en España a través del estudio de patentes europeas. Revista Española de Documentación Científica, 37(2), e043. https://doi.org/10.3989/redc.2014.2.1093
McWhirter, E. H. (1997). Perceived barriers to education and career: Ethnic and gender differences. Journal of Vocational Behavior, 50(1), 124-140. https://doi.org/10.1006/jvbe.1995.1536
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MCIU) (enero 2019). Anuario de Indicadores universitarios 2018.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2016). Datos y cifras del sistema universitario español. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/universitaria/datos-cifras.html
Mora García de Lomas, J. M. (2017). Los estudiantes y la reputación de la universidad. Vida universitaria, Universidad de Navarra. Recuperado de https://www.unav.edu/web/vida-universitaria/detalle-opinion2/2017/04/04/los-estudiantes-y-la-reputaci%C3%B3n-de-la-universidad?articleId=13417543
Morley, L. (2014). Lost leaders: Women in the global academy. Higher Education Research & Development, 33(1), 114-128. https://doi.org/10.1080/07294360.2013.864611
Morrison, A. M.; White, R. P.; White, R. P.; Van Velsor, E. (1987). Breaking The Glass Ceiling: Can Women Reach The Top Of America's Largest corporations? Pearson Education.
Muñoz, M. T.; Mullet, E. (1990). Los determinantes de las preferencias profesionales de los adolescentes. Evaluación Psicológica, 6, 155-170.
Navarro-Guzmán, C.; Casero-Martínez, A. (2012). Análisis de las diferencias de género en la elección de estudios universitarios. ESE. Estudios sobre educación, 22, 115-132.
Papadópulos, J.; Radakovich R. (2003). Estudio Comparado de Educación Superior y Género en América Latina y el Caribe. IESALC-Unión de Universidades de América Latina. Recuperado http://www.ses.unam.mx/curso2013/pdf/Papadopulos2006.pdf
Pérez-Tyteca, P., Castro, E. (2011). La ansiedad Matemática y su red de influencias en la elección de carrera Universitaria. En Marín, M., Fernández, G., Blanco, L. J., Palarea, M. M. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 471-480). Ciudad Real: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
Powell, G. N.; Butterfield, D. A.; Parent, J. D. (2002). Gender and managerial stereotypes: have the times changed? Journal of Management, 28(2), 177-193. https://doi.org/10.1177/014920630202800203
Sáinz, M.; López-Sáez, M.; Lisbona, A. (2004) Expectativas de rol profesional de mujeres estudiantes de carreras típicamente femeninas o masculinas. Acción Psicológica, 3, 111-123.
Seagram, B. C.; Gould, J.; Pyke, S. W. (1998). An investigation of gender and other variables on time to completion of doctoral degrees. Research in Higher Education, 39(3), 319-335. https://doi.org/10.1023/A:1018781118312
Shavit, Y.; Blossfeld, H. P. (1996). Equalizing educational opportunity: Do gender and class compete? En Erikson, R. y O. Jonsson, J. (Eds.), Can education be equalized? The Swedish Case in Comparative Perspective, pp. 233-254. Boulder, Colorado: Westview Press.
Stroh, L.K.; Brett, J.M.; Riley, A.H. (1992). All the right stuff: a comparison of female and male managers' career progression. Journal of Applied Psychology, 77, 251-260. https://doi.org/10.1037/0021-9010.77.3.251
Sugimoto, C., Larivière, V. (2019). Indicators for social good. CWTS. Recuperado de https://www.cwts.nl/blog?article=n-r2w2c4&title=indicators-for-social-good
Summers, L. H. (2005). Remarks at NBER Conference on diversifying the science & engineering workforce Cambridge, MA.
Teelken, C.; Deem, R. (2013). All are equal, but some are more equal than others: Managerialism and gender equality in higher education in comparative perspective. Comparative Education, 49(4), 520-535. https://doi.org/10.1080/03050068.2013.807642
Tidball, M. E. (1976). Of men and research: The dominant themes in American higher education include neither teaching nor women. The Journal of Higher Education, 47(4), 373-389. https://doi.org/10.1080/00221546.1976.11774062
Timmers, T. M.; Willemsen, T. M.; Tijdens, K. G. (2010). Gender diversity policies in universities: a multi-perspective framework of policy measures. Higher Education, 59(6), 719-735. https://doi.org/10.1007/s10734-009-9276-z
Trotter, L. J. (2017). Making A Career: Reproducing Gender within a Predominately Female Profession. Gender & Society, 31(4), 503-525. https://doi.org/10.1177/0891243217716115
Tzanakou, C.; Pearce, R. (2019). Moderate feminism within or against the neoliberal university? The example of Athena SWAN. Gender, Work & Organization, 26 (8), 1191, 1211. https://doi.org/10.1111/gwao.12336
UNESCO Institute for Statistics (2018). https://tellmaps. com/uis/gender/#!/tellmap/79054752
Van den Brink, M.; Benschop, Y.; Jansen, W. (2010). Transparency in academic recruitment: a problematic tool for gender equality? Organization Studies, 31(11), 1459-1483. https://doi.org/10.1177/0170840610380812
Wagner, C. (15 de mayo de 2019). Measuring Inequality - Creating an indicator to assess gender bias in universities. LSE Impact Blog. Recuperado de https:// blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2019/05/15/measuring-inequality-creating-an-indicator-to-assess-gender-bias-in-universities/
Walby, S. (2011). Is the knowledge society gendered? Gender, Work and Organization, 18(1), 1-29. https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2010.00532.x
Willemsen, T. M. (2002). Gender typing of the successful manager. A stereotype reconsidered. Sex Roles, 46, 385-391. https://doi.org/10.1023/A:1020409429645
World Bank (2016). World Development Indicator. https://databank.worldbank.org/data/reports.aspxsource=2&series=SE.PRM.TCHR.FE.ZS&country=
World Economic Forum (2017). The Global Gender Gap Report 2017. Recuperado de http://www3.weforum. org/docs/WEF_GGGR_2017.pdf [Fecha de consulta: febrero 2019].
World Intellectual Property Organization (2016). Identifying the Gender of PCT inventors. Economics & Statistics Series, 33. https://www.wipo.int/edocs/ pubdocs/en/wipo_pub_econstat_wp_33.pdf
Wright, T. (2016). Women's experience of workplace interactions in male-dominated work: The intersections of gender, sexuality and occupational group. Gender, work & organization, 23(3), 348-362. https://doi.org/10.1111/gwao.12074
Zeegers, P. (2004). Student learning in higher education: A path analysis of academic achievement in science. Higher Education Research & Development, 23(1), 35-56. https://doi.org/10.1080/0729436032000168487
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.