Academic rankings and the distribution by gender of the universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2020.2.1663

Keywords:

University rankings, composition by sex and university, gender equality

Abstract


This paper examines the distribution of the universities by gender through a percentage of women within the student body, and checks if such distribution has any relation to the position of the universities in the university rankings. Seven rankings, have been selected, both global and synthetic, and a joint database collecting all data on gender distribution of students from 924 universities was created. The results confirm that universities with a more balanced distribution between men and women receive higher scores and, therefore, better ranking positions. The universities with the highest female presence in the students are those with the highest ratio of students per teacher and those with the highest average scores in internationalization indicators. In the indicators of Nobel prizes, Fields medals, and income from the industry, those universities with the highest male presence have higher average scores. These results can contribute to the improvement of equality policies in universities, as well as to guide the strategic and management decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abramo, G.; D'Angelo, C. A.; & Di Costa, F. (2019). A gender analysis of top scientists' collaboration behavior: evidence from Italy. Scientometrics, 120, 405-418. https://doi.org/10.1007/s11192-019-03136-6

Aiston, S. J. (2011). Equality, justice and gender: Barriers to the ethical university for women. Ethics and Education, 6(3), 279-291. https://doi.org/10.1080/17449642.2011.632721

Alba, A. (2000). La riqueza de las familias: mujer y mer­cado de trabajo en la España democrática. Ariel.

Arranz, F. (2001). Hombres y mujeres en el profesora­do: un análisis de género. En García de León, M. A. y García de Cortázar, M. (eds.), Las académicas (Profe­sorado universitario y género), pp. 337-404. Madrid. Instituto de la Mujer.

Bird, S. R. (2011). Unsettling universities' incongruous, gendered bureaucratic structures: A case-study approach. Gender, Work & Organization, 18(2), 202-230. https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2009.00510.x

Box-Steffensmeier, J. M.; Cunha, R. C.; Varbanov, R. A.; Hoh, Y. S.; Knisley, M. L.; Holmes, M. A. (2015). Sur­vival analysis of faculty retention and promotion in the social sciences by gender. PloS one, 10(11), e0143093. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0143093 PMid:26580565 PMCid:PMC4651362

Braidotti, R. (1994). Nomadic subjects: Embodiment and sexual difference in contemporary feminist theory. New York: Columbia University Press.

Caputo, C.; Vargas, D.; Requena, J. (2016). Desvaneci­miento de la brecha de género en la universidad vene­zolana. Interciencia, 41(3), 154-161

Carmona-Valdés, S. E. (2015). Hacia una educa­ción con equidad. Praxis, 11(1), 8-18. https://doi.org/10.21676/23897856.1549

CE- Comisión Europea (2009). Comunicación de la comi­sión al consejo, al parlamento europeo y al comité eco­nómico y social europeo y al comité de las regiones. Igualdad entre mujeres y hombres. Bruselas. Dispo­nible en: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/ ALL/?uri=CELEX:52009DC0077 [Fecha de consulta: febrero 2019].

Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE) (1998). La presencia de las mujeres en el sis­tema educativo. Madrid: Instituto de la Mujer.

Conley, H.; Jenkins, S. (2011). Still 'a good job for a wo­man'? Women teachers' experiences of modernization in England and Wales. Gender, Work & Organiza­tion, 18(5), 488-507. https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2011.00573.x

Correll, S. J. (2001). Gender and the career choice pro­cess: The role of biased self-assessments. American Journal of Sociology, 106(6), 1691-1730. https://doi.org/10.1086/321299

Díez Gutiérrez, E. J.; Terrón Bañuelos, E.; Anguita Martí­nez, R. (2009). Percepción de las mujeres sobre el" te­cho de cristal". Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 23(1), 27-40.

División de Estadística de la UNESCO (1996). Enseñanza Técnica y Profesional de nivel secundario: Participa­ción femenina en los diferentes sectores de estudios en 1980 y 1992. En: Clair, R. (ed.), La formación científica de las mujeres ¿Por qué hay tan pocas científicas?, pp. 33-50. Madrid, Unesco/La Catarata.

Docampo, D. (2008). Rankings internacionales y calidad de los sistemas universitarios. Revista de Educación, (1), 149-176.

Docampo, D. (2010). On using the Shanghai ranking to assess the investigation performance of university systems. Scientometrics, 86 (1), 77-92. https://doi.org/10.1007/s11192-010-0280-y

Duart, F. P.; Quiñones, A. O.; Tobarra, A. (1996). Las De­mandas de titulaciones universitarias ante la reforma de los planes de estudio. Ministerio de Asuntos Socia­les. Instituto de la mujer.

European Institute for Gender Equality. (2017). Gender Equality Index 2017 - Measuring gender equality in the European Union 2005-2015. UK: EIGE.

Gámez, E.; Marrero, H. (2003). Metas y motivos en la elección de la carrera universitaria: Un estudio compa­rativo entre psicología, derecho y biología. Anales de Psicología, 19(1), 121-131.

García, C. F. (2014). Desequilibrios de género en educa­ción en la España Contemporánea: causas, indicadores y consecuencias. Áreas. Revista Internacional de Cien­cias Sociales, (33), 49-60.

Gauchat, G.; Kelly, M.; Wallace, M. (2012). Occupational gender segregation, globalization, and gender earnings inequality in US metropolitan areas. Gender & Society, 26(5), 718-747. https://doi.org/10.1177/0891243212453647

Giménez-Salinas, E. (2005). Mujeres en la Universidad: cien años de prohibiciones. En: Giménez-Salinas Colo­mer, E. (ed.), Doctas, Doctoras y Catedráticas. Cien años de acceso libre de la mujer a la universidad, pp. 57- 72. Disponible en: http://mujeresconciencia.com/app/uploads/2015/02/Doctas_doctoras_Castellano_Comple­to.pdf

Grañeras, M. (2003). Las mujeres en los equipos directi­vos de los centros escolares en España. Organización y gestión educativa, 11 (3), 15-20.

Greenhaus, J.H.; Callanan, G.A. (1994). Career Management, 2nd ed, Dryden Press, Harcourt Brace College Publishers, Orlando, FL.

Grove, J. (2013). Gender leadership gap tackled by ma­nifesto. Disponible en: https://www.timeshigheredu­cation.com/news/gender-leadership-gap-tackled-by-manifesto/2002419.article

Hazelkorn, E. (2012). The Effects of Rankings on Student Choices and Institutional Selection. En Jongbloed, B.; Vossensteyn, H. (eds.), Access and Expansion Post- Massification: Opportunities and Barriers to Further Growth in Higher Education Participation. London: Routledge.

Hernández Armenteros, J.; Pérez García, J. (2018). Demografía universitaria española: aproximación a su dimensión, estructura y evolución. Cuaderno de traba­jo 9. Madrid: Studia XXI. Fundación Europea Sociedad y Educación.

Hoff Sommers, C. (2008). Why can't a woman be more like a man? The American, March-April, p. 12.

Howe-Walsh, L.; Turnbull, S. (2016). Barriers to women leaders in academia: tales from science and techno­logy. Studies in Higher Education, 41(3), 415-428. https://doi.org/10.1080/03075079.2014.929102

Igbaria, M.; Wormley, W. (1992). Race effects on orga­nizational experiences and career success among MIS managers and professionals. MIS Quarterly, 16(4), 507-529. https://doi.org/10.2307/249734

Igbaria, M.; Chidambaram, L. (1997). The impact of gender on career success of information systems professionals: A human-capital perspective. Informa­tion Technology & People, 10(1), 63-86. https://doi.org/10.1108/09593849710166165

Ion, G.; Durán-Belloch, M. M.; Bernabeu-Tamayo, M. D. (2013). El profesorado y su percepción sobre la igualdad de género en la universidad. Revista Complutense de Educación, 24(1), 123-140. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.n1.41194

Larivière, V.; Ni, C.; Gingras, Y.; Cronin, B.; Sugimoto, C. R. (2013). Bibliometrics: Global gender disparities in science. Nature News, 504(7479), 211. https://doi.org/10.1038/504211a PMid:24350369

Light, A.; Ureta, M. (1995). Early-career work experience and gender wage differentials. Journal of Labor Econo­mics, 13(1), 121-154. https://doi.org/10.1086/298370

Lobel, S. A.; Clair, L. S. (1992). Effects of family respon­sibilities, gender, and career identity salience on per­formance outcomes. Academy of Management Journal, 35(5), 1057-1069. https://doi.org/10.2307/256540

López-Sáez, M. (1995) La elección de una carrera típica­mente femenina o masculina. Desde una perspectiva psicosocial: la influencia del género. Madrid, Ministerio de Educación y Ciencia.

Lozano, F. A. (2004). Las mujeres y la universidad es­pañola: estructuras de dominación y disposiciones feminizadas en el profesorado universitario. Política y sociedad, 41(2), 223-242.

Luque-Martínez, T.; Barrio-García, S. del (2016). Cons­tructing a synthetic indicator of research activity. Scientometrics, 108 (3), 1049-1064. https://doi.org/10.1007/s11192-016-2037-8

Luque-Martínez, T.; Barrio, S. del; Sánchez, J.; Ibáñez, J. A.; Doña, L. (2014). Estudio de egresados de la Uni­versidad de Granada. Editorial Universidad de Granada.

Luque-Martínez, T; Del Barrio, S.; Sánchez, J.; Ibáñez, J. A.; Doña, L. (2015). Estudio de egresados de la Uni­versidad de Granada. Editorial Universidad de Granada.

Luque-Martínez, T.; Faraoni, N. (2020). Meta-ranking to position world universities. Studies in Higher Education, 45(4), 819-833. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1564260

Luque-Martínez, T.; Faraoni, N.; Doña Toledo, L. (2018). Meta-ranking de universidades. Posicionamiento de las universidades españolas. Revista Española de Documentación Científica, 41(1), 1-16. https://doi.org/10.3989/redc.2018.1.1456

Mangas, M. D. L. O. G. (2002). Mujer y universidad: es­pacios de conocimiento y espacios de poder. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (4).

Martínez García, J. S. (2007). Clase social, género y desigualdad de oportunidades educativas. Revista de Educación, 342, 287-306.

Matus-Lopéz, M.; Gallego-Morón, N. (2015). Glass ceiling in the University. If I don't see it don't believe it. Revista Complutense de Educación, 26(3), 611-626. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.44491

Mauleón, E.; Bordons, M. (2014). Indicadores de acti­vidad tecnológica por género en España a través del estudio de patentes europeas. Revista Española de Documentación Científica, 37(2), e043. https://doi.org/10.3989/redc.2014.2.1093

McWhirter, E. H. (1997). Perceived barriers to education and career: Ethnic and gender differences. Journal of Vocational Behavior, 50(1), 124-140. https://doi.org/10.1006/jvbe.1995.1536

Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (MCIU) (enero 2019). Anuario de Indicadores universitarios 2018.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2016). Datos y cifras del sistema universitario español. Recupera­do de http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/universitaria/datos-cifras.html

Mora García de Lomas, J. M. (2017). Los estudiantes y la re­putación de la universidad. Vida universitaria, Universi­dad de Navarra. Recuperado de https://www.unav.edu/web/vida-universitaria/detalle-opinion2/2017/04/04/los-estudiantes-y-la-reputaci%C3%B3n-de-la-universidad?articleId=13417543

Morley, L. (2014). Lost leaders: Women in the global academy. Higher Education Research & Development, 33(1), 114-128. https://doi.org/10.1080/07294360.2013.864611

Morrison, A. M.; White, R. P.; White, R. P.; Van Velsor, E. (1987). Breaking The Glass Ceiling: Can Women Reach The Top Of America's Largest corporations? Pearson Education.

Muñoz, M. T.; Mullet, E. (1990). Los determinantes de las preferencias profesionales de los adolescentes. Eva­luación Psicológica, 6, 155-170.

Navarro-Guzmán, C.; Casero-Martínez, A. (2012). Análisis de las diferencias de género en la elección de estudios uni­versitarios. ESE. Estudios sobre educación, 22, 115-132.

Papadópulos, J.; Radakovich R. (2003). Estudio Compara­do de Educación Superior y Género en América Latina y el Caribe. IESALC-Unión de Universidades de Améri­ca Latina. Recuperado http://www.ses.unam.mx/cur­so2013/pdf/Papadopulos2006.pdf

Pérez-Tyteca, P., Castro, E. (2011). La ansiedad Matemá­tica y su red de influencias en la elección de carrera Universitaria. En Marín, M., Fernández, G., Blanco, L. J., Palarea, M. M. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XV (pp. 471-480). Ciudad Real: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.

Powell, G. N.; Butterfield, D. A.; Parent, J. D. (2002). Gender and managerial stereotypes: have the times changed? Journal of Management, 28(2), 177-193. https://doi.org/10.1177/014920630202800203

Sáinz, M.; López-Sáez, M.; Lisbona, A. (2004) Expec­tativas de rol profesional de mujeres estudiantes de carreras típicamente femeninas o masculinas. Acción Psicológica, 3, 111-123.

Seagram, B. C.; Gould, J.; Pyke, S. W. (1998). An investigation of gender and other variables on time to completion of doctoral degrees. Research in Higher Education, 39(3), 319-335. https://doi.org/10.1023/A:1018781118312

Shavit, Y.; Blossfeld, H. P. (1996). Equalizing educational opportunity: Do gender and class compete? En Erikson, R. y O. Jonsson, J. (Eds.), Can education be equalized? The Swedish Case in Comparative Perspective, pp. 233-254. Boulder, Colorado: Westview Press.

Stroh, L.K.; Brett, J.M.; Riley, A.H. (1992). All the right stuff: a comparison of female and male mana­gers' career progression. Journal of Applied Psycho­logy, 77, 251-260. https://doi.org/10.1037/0021-9010.77.3.251

Sugimoto, C., Larivière, V. (2019). Indicators for social good. CWTS. Recuperado de https://www.cwts.nl/blog?article=n-r2w2c4&title=indicators-for-social-good

Summers, L. H. (2005). Remarks at NBER Conference on diversifying the science & engineering workforce Cambridge, MA.

Teelken, C.; Deem, R. (2013). All are equal, but some are more equal than others: Managerialism and gender equality in higher education in comparative perspective. Comparative Education, 49(4), 520-535. https://doi.org/10.1080/03050068.2013.807642

Tidball, M. E. (1976). Of men and research: The dominant themes in American higher education include neither teaching nor women. The Journal of Higher Education, 47(4), 373-389. https://doi.org/10.1080/00221546.1976.11774062

Timmers, T. M.; Willemsen, T. M.; Tijdens, K. G. (2010). Gender diversity policies in universities: a multi-perspective framework of policy measures. Higher Education, 59(6), 719-735. https://doi.org/10.1007/s10734-009-9276-z

Trotter, L. J. (2017). Making A Career: Reproducing Gender within a Predominately Female Profession. Gender & Society, 31(4), 503-525. https://doi.org/10.1177/0891243217716115

Tzanakou, C.; Pearce, R. (2019). Moderate feminism within or against the neoliberal university? The example of Athena SWAN. Gender, Work & Organization, 26 (8), 1191, 1211. https://doi.org/10.1111/gwao.12336

UNESCO Institute for Statistics (2018). https://tellmaps. com/uis/gender/#!/tellmap/79054752

Van den Brink, M.; Benschop, Y.; Jansen, W. (2010). Transparency in academic recruitment: a problematic tool for gender equality? Organization Studies, 31(11), 1459-1483. https://doi.org/10.1177/0170840610380812

Wagner, C. (15 de mayo de 2019). Measuring Inequality - Creating an indicator to assess gender bias in universities. LSE Impact Blog. Recuperado de https:// blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2019/05/15/measuring-inequality-creating-an-indicator-to-assess-gender-bias-in-universities/

Walby, S. (2011). Is the knowledge society gendered? Gender, Work and Organization, 18(1), 1-29. https://doi.org/10.1111/j.1468-0432.2010.00532.x

Willemsen, T. M. (2002). Gender typing of the successful manager. A stereotype reconsidered. Sex Roles, 46, 385-391. https://doi.org/10.1023/A:1020409429645

World Bank (2016). World Development Indicator. https://databank.worldbank.org/data/reports.aspxsource=2&series=SE.PRM.TCHR.FE.ZS&country=

World Economic Forum (2017). The Global Gender Gap Report 2017. Recuperado de http://www3.weforum. org/docs/WEF_GGGR_2017.pdf [Fecha de consulta: febrero 2019].

World Intellectual Property Organization (2016). Identifying the Gender of PCT inventors. Economics & Statistics Series, 33. https://www.wipo.int/edocs/ pubdocs/en/wipo_pub_econstat_wp_33.pdf

Wright, T. (2016). Women's experience of workplace interactions in male-dominated work: The intersections of gender, sexuality and occupational group. Gender, work & organization, 23(3), 348-362. https://doi.org/10.1111/gwao.12074

Zeegers, P. (2004). Student learning in higher education: A path analysis of academic achievement in science. Higher Education Research & Development, 23(1), 35-56. https://doi.org/10.1080/0729436032000168487

Published

2020-06-30

How to Cite

Luque-Martínez, T., Faraoni, N., & Doña-Toledo, L. (2020). Academic rankings and the distribution by gender of the universities. Revista Española De Documentación Científica, 43(2), e261. https://doi.org/10.3989/redc.2020.2.1663

Issue

Section

Studies

Most read articles by the same author(s)