Is there a relation between size and scientific performance of research groups? A Spanish university as a case study

Authors

  • Álvaro Cabezas-Clavijo EC3: Evaluación de la Ciencia y de la Comunicación Científica, Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Granada
  • Evaristo Jiménez-Contreras EC3: Evaluación de la Ciencia y de la Comunicación Científica, Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Granada
  • Emilio Delgado López-Cózar EC3: Evaluación de la Ciencia y de la Comunicación Científica, Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2013.2.984

Keywords:

Productivity, impact, visibility, activity, size, research groups, bibliometric analysis, research evaluation, university, Spain

Abstract


An analysis of the performance of research groups from a bibliometric point of view is presented. We take into account the 258 research groups from the University of Murcia as a case study (excluding those from Humanities), in order to delve into the relationship between the size and the scientific performance of research groups, using absolute and relative bibliometric measures. Results point out that groups with more members show higher absolute values of production, visibility and impact as a consequence of their bigger size. Regarding relative indicators, we conclude that there is a statistically significant relationship between group size and the share of first quartile publications, as well as with the normalised citation impact. These results are determined by the Social Sciences area, where also per capita output is positively affected by group size. However, no statistical evidence has been found in the other areas regarding the possible influence of group size upon relative indicators. Finally, implications of these results for decision-making in research policy are discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANECA. (2008). Principios y Orientaciones para la Aplicación de los Criterios de Evaluación.

Abramo, G.; Cicero, T.; D'Angelo, C. A. (2011). The dangers of performance-based research funding in non-competitive higher education systems. Scientometrics, vol. 87 (3), 641-654. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-011-0355-4

Buela-Casal, G.; Bermúdez, M. P.; Sierra, J. C.; Quevedo-Blasco, R.; Castro, Á.; Guillén-Riquelme, A. (2011). Ranking de 2010 en producción y productividad en investigación de las universidades públicas españolas. Psicothema, vol. 23 (4), 527-536. PMid:22047835

Cohen, J. E. (1991). Size, age and productivity of scientific and technical research groups. Scientometrics, vol. 20 (3), 395-416. http://dx.doi.org/10.1007/BF02019761

Costas, R.; Bordons, M. (2005). Bibliometric indicators at the micro-level: Some results in the area of natural resources at the Spanish CSIC. Research Evaluation, vol. 14 (2), 110–120. http://dx.doi.org/10.3152/147154405781776238

Costas, R.; Van Leeuwen, T. N.; Bordons, M. (2010). A bibliometric classificatory approach for the study and assessment of research performance at the individual level: the effects of age on productivity and impact. Journal of the American Society for Information Science and Technology, vol. 61 (8), 1564–1581.

Docampo, D.; Herrera, F.; Luque-Martínez, T.; Torres-Salinas, D. (2012). Efecto de la agregación de universidades españolas en el Ranking de Shanghai (ARWU): caso de las comunidades autónomas y los campus de excelencia. El Profesional de la información, vol. 21 (4), 428–432. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.16

Dundar, H.; Lewis, D. R. (1998). Determinants of research productivity in higher education. Research in Higher Education, vol. 39 (6), 607–631. http://dx.doi.org/10.1023/A:1018705823763

Etzkowitz, H. (1992). Individual investigators and their research groups. Minerva, vol. 30 (1), 28-50. http://dx.doi.org/10.1007/BF01096395

Fernández-Esquinas, M.; Pérez-Yruela, M.; Merchán-Hernández, C. (2006). El Sistema de Incentivos y Recompensas en la Ciencia Pública Espa-ola. En J. Sebastián y E. Mu-oz (editores) Radiografía de la investigación pública en España. Biblioteca Nueva, Madrid.

Filippo, D. de; Casani, F.; García-Zorita, C.; Efraín-García, P.; Sanz-Casado, E. (2012). Visibility in international rankings. Strategies for enhancing the competitiveness of Spanish universities. Scientometrics.

García-Aracil, A.; Gracia, A. G.; Pérez-Marín, M. (2006). Analysis of the evaluation process of the research performance: An empirical case. Scientometrics, vol. 67 (2), 213-230. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-006-0095-z

Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, vol. 78 (6), 1360–1380. http://dx.doi.org/10.1086/225469

González-Albo, B.; Moreno, L.; Morillo, F.; Bordons, M. (2012). Indicadores bibliométricos para el análisis de la actividad de una institución multidisciplinar: el CSIC. Revista Espa-ola de Documentación Científica, 35 (1), 9-37. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2012.1.851

Johnston, R. (1994). Effects of resource concentration on research performance. Higher Education, vol. 28 (1), 25–37. http://dx.doi.org/10.1007/BF01383570

Kenna, R.; Berche, B. (2011). Critical mass and the dependency of research quality on group size. Scientometrics, vol. 86 (2), 527-540. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-010-0282-9

Kenna, R.; Berche, B. (2012). Managing research quality: critical mass and optimal academic research group size. IMA Journal of Management Mathematics, vol. 23 (2), 195-207. http://dx.doi.org/10.1093/imaman/dpr021

Lee, S.; Bozeman, B. (2005). The impact of research collaboration on scientific productivity. Social Studies of Science, vol. 35 (5), 673-702. http://dx.doi.org/10.1177/0306312705052359

Martín-Sempere, M. J.; Garzón-García, B.; Rey-Rocha, J. (2008). Team consolidation, social integration and scientists' research performance: An empirical study in the Biology and Biomedicine field. Scientometrics, vol. 76 (3), 457-482. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-007-1866-x

Ministerio de Educación (2011). Resolución de 30 de noviembre de 2011, de la Secretaría General de Universidades, por la que se fija el procedimiento y plazo de presentación de solicitudes de evaluación de la actividad investigadora a la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora.

Moed, H. F. (2005). Citation analysis in research evaluation. Dordrecht; Springer.

Orduña-Malea, E. (2011). Propuesta de un modelo de análisis redinformétrico multinivel para el estudio sistémico de las universidades españolas. [Tesis doctoral] Universidad Politécnica de Valencia.

Pino-Mejías, J.; Solís-Cabrera, F.; Delgado-Fernández, M.; Barea-Barrera, R. (2010). Evaluación de la eficiencia de grupos de investigación mediante análisis envolvente de datos (DEA). El Profesional de la Información, vol. 19 (2), 160-167. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2010.mar.06

Rey-Rocha, J.; Martín-Sempere, M. J.; Garzon, B. (2002). Research productivity of scientists in consolidated vs. non-consolidated teams: The case of Spanish university geologists. Scientometrics, vol. 55 (1), 137-156. http://dx.doi.org/10.1023/A:1016059222182

Rey-Rocha, J.; Martin-Sempere, M. J.; Sebastián, J. (2008). Estructura y dinámica de los grupos de investigación. Arbor, vol. 184 (732), 743-757.

Rey-Rocha, J.; Garzón-García, B.; Martín-Sempere, M. J. (2006). Consolidación y cohesión de los equipos de investigación del CSIC y su influencia sobre la actividad investigadora y el rendimiento de sus componentes: Área de Biología y Biomedicina. Informe CSIC-153pp.

Rey-Rocha, J.; Garzón-García, B.; Martín-Sempere, M. J. (2010). Consolidación y cohesión de los grupos de investigación del CSIC y su influencia sobre la actividad investigadora y el rendimiento de sus componentes: Área de Ciencia y Tecnologías Químicas. Informe CSIC-109pp.

Ruiz-Pérez, R.; Delgado-López-Cózar, E.; Jiménez-Contreras, E. (2002). Spanish personal name variations in national and international biomedical databases: implications for information retrieval and bibliometric studies. Journal of the Medical Library Association, vol. 90 (4), 411-430. PMid:12398248 PMCid:PMC128958

Ruiz-Pérez, R.; Delgado-López-Cózar, E.; Jiménez-Contreras, E. (2010). Principios y criterios utilizados en España por la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora (CNEAI) para la valoración de las publicaciones científicas: 1989-2009. Psicothema, vol. 22 (4), 898-908. PMid:21044530

Schubert, A.; Glänzel, W.; Braun, T. (1989). A comprehensive set of indicators on 2649 journals and 96 countries in all major science fields and subfields 1981-1985. Scientometrics, vol. 16 (1-6), 3-478. http://dx.doi.org/10.1007/BF02093234

Seglen, P.; Aksnes, D. W. (2000). Scientific productivity and group size: A bibliometric analysis of Norwegian microbiological research. Scientometrics, vol. 49 (1), 125-143. http://dx.doi.org/10.1023/A:1005665309719

Torres-Salinas, D.; García-Moreno-Torres, J.; Robinson-García, N.; Delgado-López-Cózar, E.; Herrera, F. (2011). Rankings ISI de las universidades españolas según campos y disciplinas científicas (2a ed. 2011). El profesional de la información, vol. 20 (6), 701-709. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2011.nov.16

van Leeuwen, T.; Moed, H.; Tijssen, R.; Visser, M. (2001). Language biases in the coverage of the Science Citation Index and its consequences for international comparisons of national research performance. Scientometrics, vol. 51 (1), 335-346. http://dx.doi.org/10.1023/A:1010549719484

van Raan, A. F. J. (2006). Performance-related differences of bibliometric statistical properties of research groups: Cumulative advantages and hierarchically layered networks. Journal of the American Society for Information Science and Technology, vol. 57 (14), 1919-1935. http://dx.doi.org/10.1002/asi.20389

von Tunzelmann, N.; Ranga, M.; Martin, B.; Geuna, A. (2003). The Effects of Size on Research Performance: A SPRU Review.

Published

2013-06-30

How to Cite

Cabezas-Clavijo, Álvaro, Jiménez-Contreras, E., & Delgado López-Cózar, E. (2013). Is there a relation between size and scientific performance of research groups? A Spanish university as a case study. Revista Española De Documentación Científica, 36(2), e006. https://doi.org/10.3989/redc.2013.2.984

Issue

Section

Studies

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>