Network analysis of Spanish universities according to their journal publication profile in scientific areas

Authors

  • Nicolás Robinson-García EC3: Evaluación de la Ciencia y de la Comunicación Científica, Universidad de Granada
  • Rosa Rodríguez-Sánchez Departamento de Ciencias de la Computación e I.A., Universidad de Granada
  • J. A. García Departamento de Ciencias de la Computación e I.A., Universidad de Granada
  • Daniel Torres-Salinas EC3: Evaluación de la Ciencia y de la Comunicación Científica, Centro de Investigación Médica Aplicada, Universidad de Navarra
  • J. Fdez-Valdivia Departamento de Ciencias de la Computación e I.A., Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.3989/redc.2013.4.1042

Keywords:

Universities, Spain, maps of science, social networks analysis, publication profile, bibliometric indicators, research activity

Abstract


This study presents a descriptive analysis of Spanish universities according to their journal publication profile in five scientific domains during 2007-2011. Two universities have a similar journal publication profile, if they publish in a high number of common journals. This idea led to the possibility of mapping universities and thus offering an enriched view of the Spanish higher education system. In order to do so, we analysed the areas of Social Sciences, Exact Sciences, Engineering & Technology, Life Sciences, and Health Sciences. We also used the centrality indicator of social network analysis to identify those universities with a greater role in each area; that is, with a higher number of direct connections with the rest of the universities. Finally, the application of this methodology within the context of scientific policy is discussed, for searching for potential scientific partners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahlgren, P.; Colliander, C. (2009). Document-document similarity approaches and science mapping: Experimental comparison of five approaches. Journal of Informetrics, vol. 3 (1), 49-63. http://dx.doi.org/10.1016/j.joi.2008.11.003

Beaver, D. (2001). Reflections on collaboration (and its study): past, present and future. Scientometrics, vol. 52 (3), 365-377. http://dx.doi.org/10.1023/A:1014254214337

Billaout, J.-C.; Bouyssou, D.; Vincke, P. (2010). Should we believe the Shanghai Ranking? An MCDM view. Scientometrics, vol. 84 (1), 237-263. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-009-0115-x

Bordons, M.; Sancho, R.; Morillo, F.; Gómez, I. (2010). Perfil de actividad científica de las universidades Españolas en cuatro áreas científicas: un enfoque multifactorial. Revista Española de Documentación Científica, vol. 33 (1), 9-33. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2010.1.718

Collini, S. (2011). What are universities for? London, UK: Penguin Books.

Delgado López-Cózar, E.; Torres-Salinas, D.; Jiménez-Contreras, E.; Ruiz-Pérez, R. (2006). Análisis bibliométrico y de redes sociales aplicado a las tesis bibliométricas defendidas en España (1976-2002): temas, escuelas científicas y redes académicas. Revista Española de Documentación Científica, vol. 29 (4), 493-524.

Delgado López-Cózar, E.; Jiménez-Contreras, E.; Robinson-García, N. (2012). Meta Ranking EC3 de las universidades Españolas. Disponible en: http://ec3.ugr.es/metaranking/metaranking.html [Consultado el 12 de noviembre de 2012].

Docampo, D.; Herrera, F.; Luque-Martínez, T.; Torres-Salinas, D. (2012). Efecto de la agregación de universidades Españolas en el Ranking de Shanghai (ARWU): caso de las comunidades autónomas y los campus de excelencia. El profesional de la información, vol. 21 (4), 428-432. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2012.jul.16

Everitt, B.; Landau, S.; Leese, M. (2001). Cluster analysis. (4ª ed.) Londres; Addison-Wesley.

García, J.A.; Rodríguez-Sánchez, R.; Fdez-Valdivia, J.; Robinson-García, N.; Torres-Salinas, D. (2012). Mapping academic institutions according to their journal publication profile: Spanish universities as a case of study. Journal of the American Society for Information Science and Technology, vol. 63 (11), 2328-2340. http://dx.doi.org/10.1002/asi.22735

Glänzel, W.; Schubert, A. (2004). Analysing scientific networks through co-authorship. En: Moed, H.F., Glänzel, W.; Schmochl, U. (eds.), Handbook of quantitative science and technology research. New York, EE.UU.: Kluwer Academic Publishers.

Hazelkorn, E. (2009). Rankings and the battle for world-class excellence: Institutional strategies and policy choices. Higher Education Management and Policy, vol. 21 (1), 55-76. http://dx.doi.org/10.1787/hemp-v21-art4-en

Hazelkorn, E. (2011). Rankings and the reshaping of higher education: The battle for world-class excellence. Basingstoke, UK, New York: Palgrave Mac-Millan. http://dx.doi.org/10.1057/9780230306394

Liu, N.C.; Chen, Y. (2005). The Academic Ranking of World Universities. Higher Education in Europe, vol. 30 (2), 127-136. http://dx.doi.org/10.1080/03797720500260116

Macilwain, C. (2012). Excellence, Ja, Elitism, Non. Science, vol. 338, 596-599. http://dx.doi.org/10.1126/science.338.6107.596

Noyons, E. (2004). Science maps within a science policy context. En: Moed, H.F.; Glänzel, W. y Schmochl, U. (eds.), Handbook of quantitative science and technology research. New York, EE.UU.: Kluwer Academic Publishers.

Orduña-Malea, E. (2011). Propuesta de un modelo de análisis redinformétrico multinivel para el estudio sistémico de las universidades [Tesis doctoral]. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.

Palomares-Montero, D.; García-Aracil, A.; Castro-Martínez, E. (2008). Evaluación de las instituciones de educación superior: revisión bibliográfica de sistemas de indicadores. Revista Española de Documentación Científica, vol. 31 (2), 205-229.

Robinson-García, N.; Rodríguez-Sánchez, R.; García, J.A.; Torres-Salinas, D.; Fdez-Valdivia, J. (2012). Material complementario del estudio 'Análisis de redes de las universidades Españolas de acuerdo a su perfil de publicación en revistas por áreas científicas'. Disponible en: http://hdl.handle.net/10481/22367 [Consultado el 15 de noviembre de 2012]

Salton, G.; Buckley, C. (1988). Term-weighting approaches in automatic text retrieval. Information Processing and Management, vol. 24 (5), 513-523. http://dx.doi.org/10.1016/0306-4573(88)90021-0

Sanz-Menéndez, L. (2003). Análisis de redes sociales: o cómo representar las estructuras sociales subyacentes. Documento de trabajo 03-07, Unidad de Políticas Comparadas. Disponible en: http://digital.csic.es/bitstream/10261/1569/1/dt-0307.pdf [Consultado el 11 de marzo de 2013].

Schimank, U.; Winnes, M. (2000). Beyond Humboldt? The relationship between teaching and research in European university systems. Science and Public Policy, vol. 27 (6), 397-408. http://dx.doi.org/10.3152/147154300781781733

Small, H. (1973). Cocitation in the scientific literature: a new measure of the relationship between two documents. Journal of the American Society for Information Science, vol. 24 (4), 265-269. http://dx.doi.org/10.1002/asi.4630240406

Torres-Salinas, D.; Delgado López-Cózar, E.; Moreno-Torres, J.G.; Herrera, F. (2011a). Rankings ISI de las universidades Españolas según campos científicos: descripción y resultados. El profesional de la información, vol. 20 (1), 111-118. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2011.ene.14

Torres-Salinas, D.; Moreno-Torres, J.G.; Robinson- García, N.; Delgado López-Cózar, E.; Herrera, F. (2011b). Rankings ISI de las universidades Españolas según campos y disciplinas científicas (2ª ed. 2011). El profesional de la información, vol. 20 (6), 701-711.

Torres-Salinas, D.; Moreno-Torres, J.G.; Robinson-García, N.; Delgado López-Cózar, E.; Herrera, F. (2012). Rankings I-UGR de universidades Españolas según campos y disciplinas científicas (3ª edición). Disponible en: http://rankinguniversidades.es/ [Consultado el 12 de noviembre de 2012].

Van der Wende, M.; Westerheijden, D. (2009). Rankings and classifications: The need for a multidimensional approach. En: van Vught, F.A. (ed.), Mapping the higher education landscape: Towards a European classification for higher education. Springer.

Van Raan, A.F.J. (2005). Fatal attraction: conceptual and methodological problems in the ranking of universities by bibliometric methods. Scientometrics, vol. 62 (1), 133-143. http://dx.doi.org/10.1007/s11192-005-0008-6

Visser, M.S.; Calero Medina, C.M.; Moed, H.F (2007). Beyond rankings: The role of large research universities in the global scientific communication system. Proceedings 11th International Conference of the International Society for Scientometrics and Informetrics, pp. 761-765. Madrid, España: CINDOC-CSIC.

Wagner, C.S.; Leydesdorff, L. (2005). Network structure, self-organization, and the growth of international collaboration in science. Research Policy, vol. 34 (10), 1608-1618. http://dx.doi.org/10.1016/j.respol.2005.08.002

Published

2013-12-30

How to Cite

Robinson-García, N., Rodríguez-Sánchez, R., García, J. A., Torres-Salinas, D., & Fdez-Valdivia, J. (2013). Network analysis of Spanish universities according to their journal publication profile in scientific areas. Revista Española De Documentación Científica, 36(4), e027. https://doi.org/10.3989/redc.2013.4.1042

Issue

Section

Studies

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>