WebSite Canvas Model: a visual proposal for strategic website concept
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2018.4.1542Keywords:
web quality, heuristic evaluation of websites, website conception, web strategy, strategic website model, strategic visual tool, web design, web business model, website canvas model, website model, web analysisAbstract
Taking the so-called Canvas Model as the starting point, a new model for the strategic conception of websites is proposed, consisting of a visual tool, that we have called Website Canvas Model, which allows the identification of key aspects of a website’s strategy, presenting them in a synthesized form on a canvas. This work describes the elements that form this model, also showing the way they work together. Subsequently, the model has been validated by applying it in two real use cases. The conclusion is that this tool can offer, to those in charge for the design of a website, an efficient tool for identifying, discussing and agreeing about what characteristics the website must have in order to achieve its objectives. Likewise, it can complement other tools for heuristic evaluation of websites, so being useful for both professionals and academics that use heuristic systems in their studies.
Downloads
References
Campos-Freire, F. (2015). Adaptación de los medios tradicionales a la innovación de los metamedios. El Profesional de la Información, 24 (4), 441-450. https://doi.org/10.3145/epi.2015.jul.11
Cicero, S. (2013). De los Modelos de Negocio al Dise-o de Plataformas. Disponible en: https://platformdesigntoolkit.com/wp-content/docs/Platform-Design-Toolkit- Whitepaper-ESP.pdf [Fecha de consulta 10/03/2018].
Codina, L. (2000). Evaluación de recursos digitales en línea: conceptos, indicadores y métodos. Revista Espa-ola de Documentación Científica, 23 (1), 9-44. https://doi.org/10.3989/redc.2000.v23.i1.315
Codina, L. (2008). Evaluación de calidad en sitios web. Metodología de proyectos de análisis sectoriales y de realización de auditorías (v. 2008). Barcelona: UPF. Área de Biblioteconomía y Documentación. Departamento de Periodismo y de Comunicación Audiovisual. https:// www.lluiscodina.com/wp-content/uploads/2014/04/ procedimientos2008.pdf
Dalton, R. (2007). The Forces of User Experience. http:// mauvyrusset.com/2007/06/16/the-forces-of-user-experience/
Denzin, N. K.; Lincoln, Y. S. (2011). The Sage handbook of qualitative research. Thousand Oaks, California: Sage.
Fernández-Cavia, J.; Díaz-Luque, P.; Huertas, A; Rovira, C.; Pedraza-Jiménez, R.; Sicilia, M.; Míguez, M. I. (2013). Marcas de destino y evaluación de sitios web: una metodología de investigación. Revista Latina de Comunicación Social, 68. https://doi.org/10.4185/RLCS-2013-993
Fisher, J.; Craig, A.; Bentley, J. (2007). Moving from a Web Presence to e-Commerce: The Importance of a Business—Web Strategy for Small-Business Owners. Electronic Markets, 17 (4), 253-262. https://doi.org/10.1080/10196780701635864
Garrett, J. J. (2011). Elements of user experience, the: user-centered design for the web and beyond (2.ª edición). San Francisco: New Riders.
González, O.; Banegil T.; Buenadicha, M. (2013). El índice cuantitativo de calidad web como instrumento objetivo de medición de la calidad de sitios web corporativos. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa 19 (1), 16-30. https://doi.org/10.1016/j.iedee.2012.07.004
Hernández, B.; Jiménez, Julio; Martín, M.J. (2009). Key website factors in e-business strategy. International Journal of Information Management, 29 (5), 362–371. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2008.12.006
Hernández, B.; Jiménez, J.; Martín, M.J. (2010). Efecto de la calidad de un sitio web sobre el tráfico recibido. El caso de la banca electrónica en Espa-a. Information Research, 15 (2).
Jiménez-Iglesias, L.; Pérez-Montoro, M.; Sánchez-Gómez, L. (2017). Dise-o de información digital: revisión y clasificación de indicadores heurísticos para contenidos web. El Profesional de la Información, 26 (6), 1029-1046. https://doi.org/10.3145/epi.2017.nov.03
Kaur, S.; Gupta, S.K. (2014). Key aspects to evaluate the performance of a commercial website. International Journal of Computer Applications, 1 (1), 1-5.
Maurya, A. (2012). Running lean: iterate from plan A to a plan that works. Sebastopol: O'Reilly Media, Inc.
Montalvo-Castro, J. (2016). Emprendimientos digitales y dise-o de modelos de negocio: investigación aplicada en estudiantes de la Carrera de Comunicación. Contratexto, (25), 155-170. https://doi.org/10.26439/contratexto2016.n025.656
Mora, A.; Riera, D.; Gonzalez, C.; Arnedo-Moreno, J. (2015). A literature review of gamification design frameworks. En Games and virtual worlds for serious applications (VS-Games), 2015 7th international conference on (1-8). IEEE. https://doi.org/10.1109/VS-GAMES.2015.7295760
Nielsen, J. (1999). Designing web usability: The practice of simplicity; Thousand Oaks: New Riders Publishing.
Nielsen, J. (1994). Usability inspection methods. En: Conference companion on Human factors in computing systems, pp. 413-414. Boston, Massachusetts: ACM. https://doi.org/10.1145/259963.260531
Olsen, G. (2003). Approaches to User Experience Design. http://boxesandarrows.com/files/banda/expanding_the_ approaches_to_user_experience/uxapproachesmodel.pdf
Osterwalder, A; Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. New Jersey: John Wiley & Sons.
Osterwalder, A.; Pigneur, Y.; Clark, T. (2012). Tu modelo de negocio. Barcelona: Grupo Planeta.
Pedraza-Jiménez, R; Codina, L.; Guallar, J. (2016). Calidad en sitios web: método de análisis general, e-commerce, imágenes, hemerotecas y turismo. Barcelona: Editorial UOC.
Pedraza-Jiménez, R.; Banco, S.; Codina, L.; Cavaller, V. (2013). Dise-o conceptual y especificación de requerimientos para el desarrollo y redise-o de sitios web. El Profesional de la Información, 22 (1), 74-79. https://doi.org/10.3145/epi.2013.ene.10
Pérez-Montoro, M.; Codina, L. (2010). Software de prototipado para la arquitectura de la información: funcionalidad y evaluación. El Profesional de la Información, 19 (4), 417-424. https://doi.org/10.3145/epi.2010.jul.12
Pi-eiro-Naval V.; Igartua, J.J.; Mara-ón, F. (2017). El dise-o de las sedes web municipales de Espa-a. Una propuesta metodológica para su análisis. Revista Espa-ola de Documentación Científica, 40 (1), e164. https://doi.org/10.3989/redc.2017.1.1368
Rodríguez-Martínez, R.; Codina, L.; Pedraza-Jiménez, R. (2010). Cibermedios y web 2.0: modelo de análisis y resultados de aplicación. El Profesional de la Informacion, 19 (1), 35-44. https://doi.org/10.3145/epi.2010.ene.05
Rodríguez-Martínez, R.; Codina, L.; Pedraza-Jiménez, R. (2012). Indicadores para la evaluación de la calidad en cibermedios: análisis de la interacción y de la adopción de la Web 2.0. Revista Espa-ola de Documentación Científica, 35 (1), 61-93. https://doi.org/10.3989/redc.2012.1.858
Roig, N.; Pedraza-Jimenez, R. (2016). Comercio electrónico. En: Pedraza-Jimenez, R. Codina Ll.; Guallar, J. (Coordinadores) Calidad en sitios web. Método de análisis general, e-commerce, imágenes, hemerotecas y turismo. Colección EPI scholar. Editorial UOC: Barcelona.
Rosenfeld, L.; Morville, P. (2006). Information architecture for the world wide web (3.ª ed.). Sebastopol: O'Reilly Media, Inc., p. 264.
Sanabre, C. (2015). Un modelo para el análisis y concepción de sitios web: El WebSite Canvas Model aplicado a Eldiario.es. Hipertext.net, Anuario Académico sobre Documentación Digital y Comunicación Interactiva, 13.
W?tróbski, J.; Ziemba, P.; Jankowski, J.; Wolski, W. (2016). PEQUAL- E-commerce websites quality evaluation methodology. En Computer Science and Information Systems (FedCSIS), Federated Conference on, pp. 1317-1327; IEEE. https://ieeexplore.ieee.org/ document/7733416
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.