Study of the relationship between members of scientific journal editorial committees and their own scholarly production according to different bibliometric indicators
DOI:
https://doi.org/10.3989/redc.2017.2.1392Keywords:
Scientific production, editorial committee, bibliometric indicators, JCR, psychologyAbstract
The objective of this work is to study the relationship between journals and the members of their editorial committees who publish articles in them. The results show that editorial committee members have their articles published much faster than authors who do not belong to the committees. Furthermore, there is a lack of collaboration between members who serve on committees of different journals, when compared with that existing between committee members of the same journal. In 6 of the 10 journals analyzed the percentage of articles signed by a committee member is higher than 25%, and in three of these journals the publishing time of the articles is significantly lower than for authors who do not belong to a committee. It is possible to conclude that being part of an editorial committee is a path used by authors who wish to publish their articles in a timelier manner.
Downloads
References
Ariza, T.; Granados, M.R. (2012). Análisis bibliométrico de las revistas iberoamericanas más relevantes afines a la Psicología Clínica y Salud del Journal Citation Reports (2011). Terapia Psicológica, vol. 30, 89-102. https://doi.org/10.4067/S0718-48082012000300009
Barrios, M.; Villarroya, A.; Borrego, A. (2013). Scientific production in psychology: a gender analysis. Scientometrics, vol. 95, 15-23. https://doi.org/10.1007/s11192-012-0816-4
Beamonte, E.; Casino, A.; Veres, E. (2013). Ranking global del 2010 de las universidades públicas españolas. Aula Abierta, vol. 41 (2), 75-86.
Bermúdez, M.P.; Guillén-Riquelme, A.; Gómez-García, A.; Quevedo-Blasco, R.; Sierra, J.C.; Buela-Casal, G. (2011). Análisis del rendimiento en el doctorado en función del sexo. Educación XXI, vol. 14 (1), 17-33. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.1.261
Buela-Casal, G. (2010). Índices de impacto de las revistas científicas e indicadores para medir el rendimiento de los investigadores. Revista de Psicodidáctica, vol. 15, 3-19.
Buela-Casal, G. (2014). Pathological publishing: A new psychological disorder with legal consequences? The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, vol. 6 (2), 91-97. https://doi.org/10.1016/j.ejpal.2014.06.005
Buela-Casal, G.; Bermúdez, Mª.P; Sierra, J.C.; Quevedo- Blasco, R.; Guillén-Riquelme, A.; Castro, A. (2013). Productividad y eficiencia en investigación por Comunidades Autónomas españolas según la financiación (2011). Aula Abierta, vol. 41 (2), 87-98.
Campanario, J. M. (2002). El sistema de revisión por expertos (peer review): muchos problemas y pocas soluciones. Revista Española de Documentación Científica, vol. 25, 267-285.
Coslado, M. A.; Báez, J. M.; Lacunza, I. (2011). Metodología y resultados de la I edición de la evaluación de la calidad de revistas científicas españolas realizadas por Fecyt en 2008. En A. M. Cetto y A. Gamboa (Comps.), Calidad e impacto de la revista Iberoamericana (pp. 166-184). México: Facultad de Ciencias, UNAM. Recuperado de http:// www.latindex.org/lat/librociri/descargas/ciri2010.pdf
Delgado López-Cózar, E.; Torres-Salinas, D.; Jiménez- Contreras, E.; Ruiz-Pérez, R. (2006). Análisis bibliométrico y de redes sociales aplicado a las tesis bibliométricas defendidas en España (1976-2002): temas, escuelas científicas y redes académicas. Revista Española de Documentación Científica, vol. 29 (4), 493- 524.
García Pereira, S.; Quevedo Blasco, R. (2015). Análisis de las revistas iberoamericanas de Psicología y de Educación indexadas en el "Journal Citation Reports" del 2013. European Journal of Education and Psychology, vol. 8 (2), 85-96. https://doi.org/10.1016/j.ejeps.2015.09.003
González Alcaide, G. (2010). Autorías, colaboración y patrones de citación de las revistas biomédicas editadas en España incluidas en el Journal Citation Reports (2003-2007). Revista Española de Documentación Científica, vol. 33, 397-427. https://doi.org/10.3989/redc.2010.3.747
González Alcaide, G.; Gómez Ferri, J. (2014). La colaboración científica: principales líneas de investigación y retos de futuro. Revista Española de Documentación Científica, vol. 37 (4): e062. https://doi.org/10.3989/redc.2014.4.1186
González-Sala, F.; Fonseca-Baeza, S.; Osca-Lluch, J. (2014). La presencia española en comités de revistas iberoamericanas de psicología del Journal Citation Reports (2012). Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, vol. 5 (2), 151-165.
Granadino, B.; García-Carpintero, E.; Plaza, L. M. (2006). La presencia española en consejos y comités de redacción de revistas científicas internacionales: un instrumento para la promoción de nuestra ciencia. Revista Española de Documentación Científica, vol. 29, 398-408.
Jiménez-Contreras, E.; Torres Salinas, D.; Ruiz-Pérez, R.; Delgado López-Cózar, E. (2010). Investigación de excelencia en España: ¿protagonistas o papeles secundarios? Medicina Clínica, vol. 134, 76-81. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2009.06.037 PMid:19712941
Lascurain-Sánchez, M.L.; López-López, P.; González- Uceda, L. (1997). Psicología y bibliometría en España. Revista General de Información y Documentación, vol. 7 (2), 95-108.
Mauleón, E.; Hillán, L.; Moreno, L.; Gómez, I.; Bordons, M. (2013). Assessing gender balance among journal authors and editorial board members. Scientometrics, vol. 95 (1), 87-114. https://doi.org/10.1007/s11192-012-0824-4
Olivas-Ávila, J. A.; Musi-Lechuga, B.; Guillén-Riquelme, A.; Castro, A. (2012). Diferencias en la producción investigadora en tesis y artículos de los profesores funcionarios de Psicología en España en función del sexo. Anales de Psicología, vol. 28 (2), 597-603. https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.132691
Osca, J.; Miguel, S.; González, C.; Pe-aranda-Ortega, M.; Qui-ones-Vidal, E. (2013). Cobertura y solapamiento de Web of Science y Scopus en el análisis de la actividad científica española en psicología. Anales de Psicología, vol. 29 (3), 1025-1031.
Osca-Lluch, J. (2005). Some considerations on the use of the impact factor of scientific journals as a tool to evaluate research in psychology. Scientometrics, vol. 65 (2), 189-197. https://doi.org/10.1007/s11192-005-0267-2
Osca-Lluch, J.; Haba, J.; Fonseca, S.; Civera, C.; Tortosa, F. (2013). Tesis españolas sobre análisis bibliométrico en Psicología. Aula Abierta, vol. 41 (2), 99-110.
Quevedo-Blasco, R.; López-López, W. (2011). Situación de las revistas iberoamericanas de Psicología en el Journal Citation Reports de 2010. Universitas Psychologica, vol. 10 (3), 937-947. Recuperado de: http:// revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/1828/1190
Quevedo-Blasco, R. (2013). Revistas iberoamericanas de psicología indexadas en el Journal Citation Reports de 2011. Revista Mexicana de Psicología, vol. 30, 1-10.
Torres-Salinas, D.; Muñoz-Muñoz, A. M.; Jiménez-Contreras, E. (2011). Análisis bibliométrico de la situación de las mujeres investigadoras de Ciencias Sociales y Jurídicas en España. Revista Española de Documentación Científica, vol. 34 (1), 11-28. https://doi.org/10.3989/redc.2011.1.794
Velasco, B.; Eiros, J.M.; Pinilla, J.M.; San Román, J.A. (2012). La utilización de indicadores bibliométricos para evaluar la actividad investigadora. Aula Abierta, vol. 40 (2), 75-84.
Velasco, J.; Vilariño, M.; Amado, B.G.; Fariña, F. (2014). Análisis bibliométrico de la investigación española en psicología desde una perspectiva de género. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, vol. 5, 105-118.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.